3.4 Ansvar og oppgaver for kraftforsyningens distriktssjefer
Beredskapsmyndigheten skal beslutte inndeling av distrikter og utpeker KDS med stedfortredere.
KDS skal bidra til å tilrettelegge for hensiktsmessig samarbeid om forebygging og håndtering av ekstraordinære situasjoner. Oppgaver for KDS kan reguleres gjennom avtaler mellom beredskapsmyndigheten og den person som er utpekt som KDS og i årlige forventningsbrev. Fullmakt til vedtak kan delegeres fra beredskapsmyndigheten til KDS.
Første ledd viser til at det er NVE som har ansvar for å inndele KDS-distriktene i hensiktsmessige områder og som bestemmer hvilke personer som skal ha funksjonen som KDS og stedfortredende KDS, samt hvilke virksomheter som kan eller ikke kan ha KDS-funksjonen i de ulike distriktene. NVE kan be om innspill til både distriktsinndeling og hvem som bør tildeles dette ansvaret. KDS kan ikke endre områdegrensene eller velge hvem som skal inneha rollene uten godkjenning fra NVE.
KDS utpekes som hovedregel fra en KBO-enhet som driver det regionale nettet innenfor et større område (distrikt). Normalt legges KDS-funksjonen til den virksomheten som ivaretar myndighetspålagte energiutredninger i området (jf. forskrift om energiutredninger). NVE kan fravike denne hovedregelen dersom NVE mener at en annen virksomhet enn KSU-ansvarlig virksomhet, er bedre egnet til å ivareta KDS-funksjonen.
Inngåtte avtaler mellom KDS, stedfortreder og NVE regulerer KDS-funksjonen sine oppgaver i normalsituasjon, i ekstraordinære situasjoner regionalt og krise eller krig regionalt eller nasjonalt. KDS-avtalen er gjensidig oppsigelig. Virksomhet med KDS-funksjon kan ikke si opp avtalen, men kan be NVE om å få utredet om det er andre virksomheter i distriktet som kan overta funksjonen. En virksomhet må ha KDS-funksjonen i distriktet. Et distrikt kan ikke være uten KDS-funksjon.
Årlige forventningsbrev fra NVE beskriver også oppgaver NVE forventer at KDS setter på dagsorden det året. KDS har plikt til å oppfylle inngåtte avtaler og oppgaver i forventningsbrevet.
KDS-oppgaver:
KDS er NVEs representanter på regionalt nivå i ekstraordinære normalsituasjon, ekstraordinære situasjoner, krise og krig. Kort fortalt skal KDS ha et koordinerende ansvar for å sikre godt samarbeid mellom ulike aktører i sin region. KDS representerer NVE i alle fylkesberedskapsråd angående alle spørsmål som har med kraftforsyningen å gjøre. Det vil si at KDS har en myndighetsrolle på vegne av NVE i fylkesberedskapsrådet. KDS må ha god kjennskap til kraftforsyningen i sitt distriktKDS-ene skal ha oversikt over de viktigste beredskapsmessige utfordringene innenfor sine distrikter, tilrettelegge for samhandling mellom KBO-enhetene og bidra med råd og veiledning om sikringstiltak og beredskap der det er naturlig. Der det er hensiktsmessig kan flere KDS stille i samme fylkesberedskapsråd, eller at en KDS representerer flere KDS-distrikt etter avtale med berørte KDSer.
NVE har myndighet til å delegere ytterligere oppgaver til KDS uavhengig om det er en ekstraordinær situasjon. NVE kan delegere fullmakt til å fatte vedtak i sitt distrikt, til KDS (jf. enl. § 9-4). KDS har i slike situasjoner myndighet til å fatte vedtak overfor alle KBO-enheter innenfor sitt distrikt på vegne av NVE. Sitat energiloven § 9-4, 2. ledd:
«Forvaltningsloven kapittel II om ugildhet gjelder ikke for saker som behandles av KBO. Saker skal uansett forberedes og avgjøres etter en forsvarlig, saklig og nøytral saksbehandling»
Les mer om delegering av myndighet under veiledning til § 3-3.
NVE forventer at KBO-enhetene i et distrikt samarbeider tett med KDS i normalsituasjon, ekstraordinære situasjoner, krise og krig og stiller på møter når KDS innkaller til dette. Alle KBO-enheter plikter å svare på henvendelser fra KDS, siden KDS kan være satt til å koordinere situasjonsoppdateringen. KDS plikter på sin side å ha kapasitet til å ivareta en koordinerende rolle i sitt distrikt. NVE kan alternativt be om situasjonsoppdatering direkte fra KBO-enhetene inn til NVE. I så fall sender KBO-enhetene situasjonsoppdateringen til KDS enten for kommentar eller til orientering.
KDS-rollen må rapportere inn oppdatert kontaktinformasjon. Dette gjøres ved å fylle ut Skjema for innrapportering av kommunikasjonsmidler KDS
Ny innrapporteringsløsning for KDS-rollen er under utarbeidelse hos NVE.
Kostnader til KDS-arbeidet dekkes gjennom inntektsrammereguleringen. Alt som legges til grunn for beregning av inntektsrammen rapporteres igjennom eRapp.
Krysskobling
Krysskoblinger til annet regelverk
Forskrift om energiutredninger
Forskrift om økonomisk og teknisk rapportering, inntektsramme for nettvirksomheten og tariffer