Veiledning til kraftberedskapsforskriften

Del denne sidenDel på e-post

§ 2.5 Varsling

KBO-enheter plikter å varsle beredskapsmyndigheten om ekstraordinære situasjoner.

KBO-enheter skal uten ugrunnet opphold varsle beredskapsmyndigheten om ekstraordinære situasjoner. Situasjoner som angitt i § 2-6 bokstav a til h om rapportering, skal alltid varsles. Varslet skal kortfattet beskrive hendelsen, forventet gjenoppretting og kontaktperson.

 

Et varsel er kort informasjon om noe som akkurat har inntruffet før man har full oversikt over situasjonen. Både den første informasjonen som gis til NVE, men også situasjonsoppdateringer underveis, regnes som varsel.

Første varsel

Det første varselet til NVE skal inneholde informasjon om forhold som har eller kan ha betydning for drift og sikkerhet i kraftforsyningen. Alle ekstraordinære situasjoner som gir eller kan gi store samfunnsmessige konsekvenser, konsekvenser for KBO-enheten eller kraftsystemet, skal alltid varsles. Når KBO-enheten setter beredskap eller øker beredskapsnivå skal NVE og kraftforsyningens distriktssjef (KDS) alltid varsles. Varsling til både KDS og NVE er viktig for å skape en felles situasjonsforståelse. Om hendelsen skyldes IKT-hendelser skal KraftCERT varsles i tillegg.

En ikke-uttømmende liste over ekstraordinære situasjoner som skal varsles, finnes i § 2-6 bokstav a til h. I tillegg til disse punktene, bør KBO varsle NVE ved situasjoner som beredskapsmyndigheten bør være kjent med, f.eks. om store områder eller viktige samfunnsfunksjoner er berørt. Situasjoner som antas å få stor regional eller nasjonal medieoppmerksomhet, bør også varsles.

Å varsle uten ugrunnet opphold, vil si å varsle så snart som praktisk mulig. Beredskapsmyndigheten har som hovedoppgave å skaffe seg rask oversikt over større hendelser og er derfor avhengige av rask tilbakemelding fra en, flere eller alle KBO-enheter uten at det går utover hendelseshåndteringen til den enkelte virksomhet. En rask orientering til NVE skal ta kort tid å informere om.

Både NVE og lokalt politi skal varsles ved mistanke om tilsiktet skade eller trussel mot KBO-enhetens anlegg eller systemer.

Varsling kan gjøres på telefon eller via epost. Varsle gjerne ved tvil om varslingsplikt. NVE har utarbeidet en punktliste (se sjekkliste nedenfor) for varsling av situasjoner til NVE.

Sjekkliste: Varsle en situasjon til NVE

Varselet bør inneholde:

  • Hvem varsler fra hvilken virksomhet med hvilken funksjon i virksomheten
  • Kort om hva det gjelder
  • Når forventer man å ha bedre oversikt over situasjonen
  • Hvilke andre aktører har eller vil bli varslet i tillegg til NVE

Terskelen for å varsle NVE skal alltid være lav.

Situasjonsoppdatering

Situasjonsoppdateringer er fortløpende varsel om status under en situasjon. KBO-enheten får beskjed fra NVE om det er behov for informasjon om utviklingen. Dette gjelder først og fremst når det er en pågående situasjon, situasjonen er uavklart eller varer over noe tid. NVE kan pålegge KBO-enhetene å sende inn situasjonsoppdateringer i eget format og til andre tidspunkt enn hva som er vanlig. Som hovedregel skal KDS ha situasjonsoppdateringen i tillegg til NVE.

Situasjonsoppdateringen bør inneholde:

  • Avsender og andre mottakere enn NVE
  • Beredskapsnivå hos avsender
  • Hvilket område er berørt
  • Eventuelle feil i ledningsnettet eller annet (IKT, trafo m.v.)
  • Antall berørte kunder
  • Forventet utvikling
  • Vurder relevans for annen informasjon som f.eks.
    • Mannskapssituasjon,
    • Ressurssituasjon på materiell
    • Berørte prioriterte kunder
    • Anstrengt kraftsituasjon
    • Behov for rasjonering
    • Behov for samhandling

Hovedregelen er å gi NVE tilstrekkelig informasjon slik at vi kan videreformidle oppdatert informasjon om situasjonen til Energidepartementet (ED). NVE skal også vurdere behovet for å følge situasjonen framover. Husk at kraftsensitiv informasjon alltid skal behandles i tråd med krav i kapittel 6. 

Det er beredskapsvakten i NVE som mottar varsler og situasjonsoppdateringer fra KBO-enheter og/eller KDS.

Kontaktinformasjon til beredskapsvakten (24/7/365) er:

Mobil: 90 99 22 31 og e-post: beredskap@nve.no

Er situasjonen varslingsverdig? 

I en tidlig fase kan det være vanskelig å vurdere om situasjonen er verdt å varsle KDS og NVE. Ved tvil er det bedre å informere en gang for mye enn en gang for lite NVE om situasjonen. 

Veileder

Retningslinjene er underlagt taushetsplikt etter energiloven § 9-3 jf. kbf. § 6-2, og unntatt fra innsyn etter offentleglova § 13 og kan ikke deles med andre enn de NVE utpeker som rettmessige brukere av retningslinjene. Retningslinjene vil bli oppdatert, og deles med alle KBO-enheter årlig.

Krysskobling til annet regelverk

Pålegg om å situasjonsoppdatere er hjemlet i Enl. § 9.1 4.ledd og § 3-2 i denne forskrift i ekstraordinære situasjoner.