Strategisk konsekvensutredning av vindkraft til havs - del 2

Del denne sidenDel på e-post

Sørvest E

Sørvest E ligger i midtre deler av Nordsjøen. På denne siden finner du en oppsummering av fagutredningene for Sørvest E.
{ "value": { "focalPoint": { "left": 0.5, "top": 0.5 }, "id": 6631, "udi": "umb://media/2fd962b58d654e8c8163be8bda429469", "image": "/media/wnrnsl1f/sørveste_område_a5l.jpg", "caption": "Geografisk plassering av Sørvest E." }, "editor": { "name": "Image", "alias": "media", "view": "media", "render": null, "icon": "icon-picture", "config": {} }, "styles": null, "config": null }
Geografisk plassering av Sørvest E.

 

Sørvest E

Totalt areal  1016 km2
Gjennomsnittlig dybde 78 m
Type teknologi Bunnfast og flytende 
Minste avstand til fastland og øyer større enn 5 km2 111 kilometer
Forventet gjennomsnittlig brukstid for havvindproduksjon  4440 timer (51%) 
Nettilknytningsteknologi  Likestrøm
Transmisjonsnettstasjon for tilknytning i eksempelprosjektet  Kristiansand
Avstand til transmisjonsnettstasjon  140 km

 

 

Tekniske forhold

Sørvest E er et område med dybder som varierer fra 50 til 90 meter, og kan derfor være egnet for både flytende og bunnfaste havvindinstallasjoner. De grunneste områdene ligger i det sørlige hjørnet av området. 

Området har en minsteavstand til fastland eller øy større enn rundt 5 km2 på 111 km. På grunn av denne avstanden forutsetter NVE at det vil være behov for fordyrende likestrømteknologi med flytende omformerstasjon for å frakte strømmen til land. 

Havvind fra Sørvest D er aktuelt å koble til kraftnettet i Sør-Rogaland eller Agder. Dette er et område som Statnett har anbefalt at bør prioriteres for tilknytning av havvind. 

Det er ikke en tydelig dominant vindretning i utredningsområdet, men mesteparten av vinden kommer fra vest. Det er ingen vesentlig variasjon i forventet energiutbytte i området. Den forventede brukstiden for et havvindanlegg i området er rundt 4440 timer i året. Dette estimatet inkluderer forventede tap til vake interaksjoner, forventet nedetid, transmisjon etc. 

De laveste energikostnadene finnes i den sørlige delen, der det vil være mulig med bunnfaste havvindinstallasjoner. 

{ "value": { "focalPoint": { "left": 0.5, "top": 0.5 }, "id": 6630, "udi": "umb://media/e742e69b132e455a844139f1c1fd7d83", "image": "/media/txtefzzo/sørveste_tekniskeparametre_a5l.jpg", "caption": "Kartene over viser tekniske parametre for Sørvest E." }, "editor": { "name": "Image", "alias": "media", "view": "media", "render": null, "icon": "icon-picture", "config": {} }, "styles": null, "config": null }
Kartene over viser tekniske parametre for Sørvest E.

Les mer om tekniske forhold i fagrapporten.

Naturmangfold

Kunnskapsmangler for naturmangfold

Kunnskapsmangelen for naturmangfold er stor, både med tanke på utbredelse av arter og funksjonsområder*, men også når det gjelder artenes sårbarhet og virkninger av havvind. For de fleste artsgrupper som er inkludert i utredningen av naturmangfold er usikkerheten i vurderingene derfor middels til høy.

*Funksjonsområder er særlig viktige områder i artenes livssyklus, deriblant gyte- og hekkeområde, oppvekstområde, larvedriftsområde, vandrings- og trekkruter, beiteområde, myte- og hårfellingsområde, overvintringsområde og leveområde.

Henvisninger til rødlister for arter 

I tekstene nedenfor er rødlistestatus oppgitt i parentes for de artene som er oppført på enten den norske (Artdatabanken, 2021) eller den globale (Union for the Conservation of Nature, 2024) rødlista for arter. Når det står en stjerne (*) bak rødlistestatusen, betyr det at statusen er hentet fra den globale rødlista. 

Sjøfugl Sjøfugl på trekk er ikke inkludert her, men inngår i "trekkfugl" under. Sjøfugl dekker det som i fagutredningen er beskrevet som "sjøfugl og vannfugl".En komplett artsliste finnes i tabell 2.1.1.1 i fagutredningen.

Kysten langs Sør- og Vestlandet har viktige hekkebestander av sjøfugl. Både kystområdene nært land og havområdene utenfor er viktige overvintringsområder for en rekke arter. Sørvest E ligger imidlertid forholdsvis langt fra land, noe som reduserer sannsynligheten for konflikt mellom sjøfugl og havvind.  

Ingen sjøfuglkolonier ligger nærmere enn 100 km fra Sørvest E. Fagutredningen setter derfor konsekvensgraden for utredningsområdet som funksjonsområde for hekkende sjøfugl til ubetydelig. Sørvest E brukes imidlertid resten av året, samt i hekketiden av individer som av forskjellige årsaker ikke hekker. Fagutredningen viser at havvind kan gi middels konsekvens for lomvi (kritisk truet) og svartbak gjennom hele året, og for ytterligere ti arter i minst én sesong. Konsekvensen for sjøfugl er høyest om sommeren og høsten.  

I Sørvest E er samlet konsekvens for sjøfugl og vannfugler ved havvindutbygging vurdert til noe.  

{ "value": { "focalPoint": { "left": 0.5, "top": 0.5 }, "id": 7432, "udi": "umb://media/699e554454804deebadeac73d28701e9", "image": "/media/ijkj20ma/sørveste_sjøfugl_a5l.jpg", "caption": "Konsekvens for trekkfugl i Sørvest E. Se tegnforklaring for nærmere beskrivelse, og les mer i tekstene ovenfor." }, "editor": { "name": "Image", "alias": "media", "view": "media", "render": null, "icon": "icon-picture", "config": {} }, "styles": null, "config": null }
Konsekvens for trekkfugl i Sørvest E. Se tegnforklaring for nærmere beskrivelse, og les mer i tekstene ovenfor.

Les mer om sjøfugl og havvind i fagrapporten og i kunnskapsgrunnlaget fra 2023.

Trekkfugl

De fleste arter av trekkfugl har ikke mulighet til å lande på vannet, og flyr derfor langs kysten eller over land for å korte ned distansen de må fly over havet. Hovedandelen av trekkfugler som krysser åpent hav til eller fra Norge, vil derfor forlate eller ankomme kysten i sørlige deler av landet. En betydelig andel har trekkruter i retning vestlige deler av Europa, blant annet til Nederland, Frankrike og Storbritannia. En kan dermed forvente at betydelige mengder trekkfugl flyr igjennom Sørvest-områdene. 

I fagutredningen er alle trekkfuglarter delt inn i 9 undergrupper. I Sørvest E er det vurdert svært alvorlig konsekvens for vadere, svært alvorlig til alvorlig konsekvens for spurvefugler, og alvorlig konsekvens for andefugl og gruppen “andre fuglearter”. For resterende grupper er konsekvensen vurdert til å være middels til alvorlig eller middels. Samlet konsekvens for trekkfugl ved en eventuell havvindutbygging er vurdert til alvorlig. 

Siden Sørvest E ligger i det sørvestlige hjørnet av norsk-økonomisk sone, vil utredningsområdet mest sannsynlig også bli krysset av fugler på trekk som ikke hekker i Norge. Dette kan for eksempel være fugler som krysser mellom Storbritannia og Danmark. Ettersom disse ikke er tatt med i betraktning, kan konsekvensen ifølge fagrapporten være underestimert.  

{ "value": { "focalPoint": { "left": 0.5, "top": 0.5 }, "id": 6858, "udi": "umb://media/f86c863283a14cd0aa894987c5409f99", "image": "/media/gsdgz4fb/sørveste_trekkfugl_a5l.jpg", "caption": "Konsekvens for trekkfugl i Sørvest E. Se tegnforklaring for nærmere beskrivelse, og les mer i tekstene ovenfor." }, "editor": { "name": "Image", "alias": "media", "view": "media", "render": null, "icon": "icon-picture", "config": {} }, "styles": null, "config": null }
Konsekvens for trekkfugl i Sørvest E. Se tegnforklaring for nærmere beskrivelse, og les mer i tekstene ovenfor.

Les mer om trekkfugl og havvind i fagrapporten

Flaggermus og insekter

For flaggermus og insekter har ikke fagutredningen kunnet angi noe konsekvens, siden det ikke finnes tilstrekkelig kunnskap om gruppenes tilstedeværelse til havs. Det har blitt observert flaggermus på skip og installasjoner i Nordsjøen, og basert på observasjoner på land er det antatt at det foregår et trekk over Nordsjøen, men ingen studier eller undersøkelser har undersøkt dette trekket. Tilsvarende er det flere norske insektarter som migrerer, men det er nesten total mangel på data over insekter til havs i norske farvann.

Les mer om flaggermus og insekter i fagrapporten

Sjøpattedyr

{ "value": { "focalPoint": { "left": 0.5, "top": 0.5 }, "id": 6633, "udi": "umb://media/eeef8363deaf4089bc7fc937664bbdd5", "image": "/media/mwbp51vp/sørveste_frievannmasser_interesser_a5l.jpg", "caption": "Naturmangfold i de frie vannmasser i Sørvest E. Se tegnforklaring for nærmere beskrivelse, og les mer i tekstene nedenfor." }, "editor": { "name": "Image", "alias": "media", "view": "media", "render": null, "icon": "icon-picture", "config": {} }, "styles": null, "config": null }
Naturmangfold i de frie vannmasser i Sørvest E. Se tegnforklaring for nærmere beskrivelse, og les mer i tekstene nedenfor.

Sørvest E benyttes som beiteområde av vågehval og nise, og sannsynligvis også av spekkhogger, kvitskjeving og kvitnos, samt selarten havert (sårbar). Området har høy tetthet av nise, som også trolig benytter Sørvest E til reproduksjon. Hvalene, spesielt vågehval, vandrer imidlertid over store områder, slik at influensområdet for havvind i Sørvest E kun utgjør en liten del av funksjonsområdene. Til sammenligning har havert og nise mindre funksjonsområder og kan forekomme i utredningsområdet større deler av året. 

Fagutredningen vurderer at etablering av havvindanlegg i Sørvest E kan gi noe negativ konsekvens for sjøpattedyr i alle faser, med unntak av nise og sel. For nise og sel er konsekvensene vurdert som ubetydelige i driftsfasen, fordi studier viser liten eller ingen unnvikelse hos disse artene fra havvindanlegg i drift. Forventede negative konsekvenser for sjøpattedyr er primært knyttet til adferdsendringer og maskeringseffekter, som følge av ulike typer støy gjennom livsløpet til havvindanlegget. Fysiske strukturer (fundament, fortøyninger og kabler) i vannet og økt skipstrafikk påvirker også sjøpattedyr. Konsekvensene er vist samlet i kart, under overskriften Plankton lenger ned på denne siden.  

Siden konsekvensene i stor grad er knyttet til støy, vil det å utføre støyende aktiviteter utenom betydningsfulle perioder for sjøpattedyr, være et viktig avbøtende tiltak. For at tiltaket skal være effektivt er det behov for mer detaljert kunnskap om hvilke perioder som er av størst betydning for sjøpattedyr i Sørvest E. I utbyggings- og driftsfasen vil valg av teknologi være et ytterligere tiltak for å redusere støy (beste tilgjengelige teknikker - BAT).  

Les mer om konsekvensene for sjøpattedyr i fagrapport del 2. For mer informasjon om virkninger på naturmangfold, se fagrapport del 1 og kunnskapsgrunnlaget fra 2023.

Fisk

Sørvest E benyttes som gyte-, beite- og vandringsområde av flere fiskearter. Tobis, pelagisk fisk (makrell), bunnfisk (rødspette) og flere arter av torskefisk (nordsjøtorsk, lysing, nordsjøhyse, hvitting og øyepål) gyter i hele eller deler av området. Sørvest E er også beiteområde for makrell og torskearten sei. Det er sannsynlig at området også brukes som vandringsområde av flere rødlistede arter av bruskfisk og anadrom/katadrom fisk (laks, ål og havniøye). I tillegg har bunnfiskene breiflabb og kveite utbredelse i hele utredningsområdet. Funksjonsområder for fisk er vist samlet i kart under overskriften Sjøpattedyr lenger opp på denne siden. 

Fagutredningen vurderer at etablering av havvindanlegg i Sørvest E kan gi middels negativ konsekvens for torskefisk alle faser. Det er i hovedsak støy som vil gi størst virkninger. Torskefiskene bruker lyd ved gyting og økte støynivåer kan dermed forstyrre gyteatferd. I tillegg har torskefisk svømmeblære, som gjør dem særlig sensitive for impulsiv støy. For tobis er det vurdert middels negativ konsekvens i utbyggings-, drifts- og avviklingsfasen, som følge av støy og forstyrrelse av bunnhabitat. I planleggingsfasen er konsekvensen vurdert til noe negativ for tobis. Når det gjelder pelagisk fisk og bunnfisk vil støy i planleggings-, utbyggings- og avviklingsfasen gi noe negativ konsekvens. Det er særlig økt støy i viktige gyte- og beiteperioder som vil kunne påvirke pelagisk fisk, mens stedegenheten til bunnfiskene gjør disse sårbare lokalt. Det er vurdert at moderate nivåer av kontinuerlig støy i driftsfasen vil gi ubetydelige konsekvenser for disse artsgruppene. For anadrom/katadrom fisk og bruskfisk kan elektromagnetiske felt fra strømførende kabler potensielt gi atferdsforstyrrelser, og i verste fall påvirke vandringsmønstre. For disse artene er det derfor vurdert noe negativ konsekvens i driftsfasen, mens i de øvrige fasene er konsekvensen vurdert som ubetydelige. 

Det foregår i dag utstrakt fiske med bunntrål i området, særlig etter tobis. Dersom fiske forhindres av havvindanlegg, kan dette gi en positiv virkning på lokale fiskebestander og bunndyr. Det forventes også at havvindanlegg vil kunne ha betydelig positiv konsekvens for torskefisk og noe positiv konsekvens for bunnfisk i driftsfasen, da turbinfundamentene kan koloniseres av fastsittende organismer og dermed skape nye habitat. Denne «kunstig rev»-effekten, hvor harde strukturer tiltrekker et mangfold av organismer, vil sannsynligvis forbedre oppvekstvilkårene for disse artsgruppene. Det er imidlertid usikkerhet knyttet til virkningene på ulike fiskegrupper. Konsekvensene for fisk er vist samlet i kart med andre dyregrupper under overskriften Plankton lenger ned på denne siden.  

Sørvest E ligger delvis omsluttet av to delområder som inngår i SVO Tobisfelt Særlig verdifulle og sårbare områder i Nordsjøen og Skagerrak (NS2). , med noe overlapp i sørøstlig del. Siden bunnforholdene i hele området kan være egnet habitat for tobis er det sannsynlig at gytingen også foregår innenfor Sørvest E. Fagutredningen anbefaler at bunnsubstratet kartlegges for å unngå plassering av turbiner og kabeltraseer i egnet habitat for tobis (grov sand). I planleggings-, utbyggings- og avviklingsfasen kan påvirkning reduseres ved å unngå støyende aktivitet i viktige perioder hvor fiskebestandene opptrer i høye konsentrasjoner (for eksempel ved gyting, migrering og beiting). Siden et stort antall fiskearter gyter innenfor Sørvest E, er det kun i november at det ikke foregår gyting i området. Særlig viktig er det å unngå gyteperiodene for tobis (desember – februar) og nordsjøtorsk (januar – mai) på grunn av artenes lave bestandsnivå. 

Les mer om konsekvensene for fisk i fagrapport del 2. For mer informasjon om virkninger på naturmangfold, se fagrapport del 1 og kunnskapsgrunnlaget fra 2023.

Plankton

Sørvest E har relativt lav produktivitet av planteplankton. For dyreplankton, som pelagiske krepsdyr (for eksempel Calanus spp.) og maneter, er kunnskapsnivået begrenset. Det antas at disse artsgruppene i stor grad følger produktiviteten til planteplankton, og har middels produktivitet periodevis innenfor hele utredningsområdet. Planktonkonsentrasjon i området er vist samlet i kart under overskriften Sjøpattedyr lenger opp på denne siden. 

Fagutredningen vurderer at etablering av havvindanlegg i Sørvest E kan gi noe negativ konsekvens for planteplankton og pelagiske krepsdyr i utbyggings-, drifts- og avviklingsfasen. Det er særlig endrede strømforhold som vil kunne påvirke plankton. For pelagiske krepsdyr vil i tillegg støy og kunstig lys kunne gi negative effekter. For maneter vil det være noe negativ konsekvens kun i driftsfasen, siden manetpopulasjonen vil kunne øke som følge av nytt habitat (kunstig rev-effekt). Konsekvensen er imidlertid knyttet til negative effekter på økosystemet, snarere enn for manetpopulasjonen i seg selv. Konsekvensene for plankton er vist i kart under. 

Fagutredningen har ikke skissert avbøtende tiltak for påvirkning på plankton. Det mangler kunnskap om virkninger av kunstig lys og støy på de ulike planktongruppene, samt hvordan havvindanlegg bør utformes i ulike miljøer for å gi minst mulig endring i oseanografiske forhold (f.eks. havstrømmer, turbulens og lagdeling). Modelleringsstudier som kobler hav- og økosystemmodeller vil trolig kunne gi bedre forutsetninger for å fastsette avbøtende tiltak for plankton i fremtiden. Modellene kan belyse hvordan havvindanlegg best bør prosjekteres for å redusere påvirkning på strømningsmønsteret i og rundt anleggene. Slike modelleringsstudier pågår, og du kan lese mer om dette i del 1 av den strategiske konsekvensutredningen.

{ "value": { "focalPoint": { "left": 0.5, "top": 0.5 }, "id": 7062, "udi": "umb://media/3e78a94f016b41808224a24a5c705f5d", "image": "/media/jguhqptl/sørveste_frievannmasser_konsekvens_a4p.jpg", "caption": "Konsekvens for naturmangfold i de frie vannmasser i Sørvest E. Konsekvensskalaen er modifisert fra Miljødirektoratets veileder M1941 for å inkludere kategorien «Interessen finnes ikke». Se tegnforklaring for nærmere beskrivelse, og les mer i tekstene ovenfor." }, "editor": { "name": "Image", "alias": "media", "view": "media", "render": null, "icon": "icon-picture", "config": {} }, "styles": null, "config": null }
Konsekvens for naturmangfold i de frie vannmasser i Sørvest E. Konsekvensskalaen er modifisert fra Miljødirektoratets veileder M1941 for å inkludere kategorien «Interessen finnes ikke». Se tegnforklaring for nærmere beskrivelse, og les mer i tekstene ovenfor.

Les mer om konsekvensene for plankton i fagrapport del 2. For mer informasjon om virkninger på naturmangfold, se fagrapport del 1 og kunnskapsgrunnlaget fra 2023.

Bunnsamfunn og naturtyper

For mer informasjon om naturtypene omtalt i teksten nedenfor se Mareanos definisjoner her.

Modellering av bunnsubstratet i Sørvest E viser at bunnen er dominert av sand, med flekkvis forekomster av grovt blandet sediment, særlig i nordøstlig del av utredningsområdet. Av kommersielt høstede arter har taskekrabbe utbredelse i hele utredningsområdet. 

{ "value": { "focalPoint": { "left": 0.5, "top": 0.5 }, "id": 6635, "udi": "umb://media/83cb938ba51c4edbbf406f5f51fef615", "image": "/media/rwjnxay2/sørveste_bunnsamfunn_interesser_a5l.jpg", "caption": "Bunnsamfunn og naturtyper i Sørvest E. Se tegnforklaring for nærmere beskrivelse, og les mer i tekstene." }, "editor": { "name": "Image", "alias": "media", "view": "media", "render": null, "icon": "icon-picture", "config": {} }, "styles": null, "config": null }
Bunnsamfunn og naturtyper i Sørvest E. Se tegnforklaring for nærmere beskrivelse, og les mer i tekstene.

Fagutredningen vurderer at etablering av havvindanlegg i Sørvest E vil gi ubetydelig konsekvens for taskekrabbe i alle faser. Dette begrunnes med at arten er bevegelig, og forekommer spredt over større områder og i relativt lave tettheter. Konsekvensene for bunnsamfunn og naturtyper er vist i kart under. 

{ "value": { "focalPoint": { "left": 0.5, "top": 0.5 }, "id": 7063, "udi": "umb://media/975f34b7543241a184e4e4c042db02f5", "image": "/media/we0f5fzs/sørveste_bunnsamfunn_konsekvens_a4p.jpg", "caption": "Konsekvens for bunnsamfunn og naturtyper i Sørvest E. Konsekvensskalaen er modifisert fra Miljødirektoratets veileder M1941 for å inkludere kategorien «Interessen finnes ikke». Se tegnforklaring for nærmere beskrivelse, og les mer i tekstene ovenfor." }, "editor": { "name": "Image", "alias": "media", "view": "media", "render": null, "icon": "icon-picture", "config": {} }, "styles": null, "config": null }
Konsekvens for bunnsamfunn og naturtyper i Sørvest E. Konsekvensskalaen er modifisert fra Miljødirektoratets veileder M1941 for å inkludere kategorien «Interessen finnes ikke». Se tegnforklaring for nærmere beskrivelse, og les mer i tekstene ovenfor.

Det har ikke vært gjennomført visuelle eller geotekniske undersøkelser av havbunnen i Sørvest E. Dersom det gjennomføres detaljert visuell havbunnskartlegging i planleggingsfasen, kan inngrep i eventuelle områder med høyt artsmangfold, høy sjeldenhet og/eller høy habitatkompleksitet unngås. Dette vil kunne redusere virkningene av havvind i Sørvest E, da påvirkningen forventes å være lokal og knyttet til området der turbinfundamentene plasseres.  

Les mer om konsekvensene for bunnsamfunn og sårbare naturtyper i fagrapport del 2. For mer informasjon om virkninger på naturmangfold, se fagrapport del 1 og kunnskapsgrunnlaget fra 2023

Fiskeriinteresser

Det er registrert fiskeriaktivitet i hele Sørvest E, knyttet til tobis og sild. Nesten all fiskeriaktivitet er utenlandsk fiske. Norske fartøy står imidlertid for en femtedel av fangstmengden, som indikerer at aktiviteten til disse fartøyene har en noe høyere konsentrasjon.  I perioden 2018 til 2022 er det registrert en fangstmengde på 7200 tonn, med en estimert fangstverdi på 39,5 millioner kroner. Til sammenligning var samlet fangstverdi i hele den norske økonomiske sonen i samme periode 89 milliarder kroner. 

Konsekvensgraden for Sørvest E varierer fra ubetydelig til alvorlig. Nesten 70 prosent av området er vurdert til å få konsekvensgraden middels, og 22 prosent har konsekvensgraden noe. Sørøst i Sørvest E finnes det imidlertid noen delområder som har fått konsekvensgraden alvorlig, og utgjør fire prosent av det totale området. Avbøtende tiltak, som å unngå anleggsarbeid i periodene med mest fangstaktivitet, kan være aktuelt. Dette krever imidlertid mer data om fiske i området. 

{ "value": { "focalPoint": { "left": 0.5, "top": 0.5 }, "id": 6634, "udi": "umb://media/59481904af384b62aa1946067c36d999", "image": "/media/aimfqwjy/sørveste_fiskeri_a4l.jpg", "caption": "Fiskeriaktivitet og konsekvens for fiskeri ved havvindutbygging i Sørvest E." }, "editor": { "name": "Image", "alias": "media", "view": "media", "render": null, "icon": "icon-picture", "config": {} }, "styles": null, "config": null }
Fiskeriaktivitet og konsekvens for fiskeri ved havvindutbygging i Sørvest E.

Les mer om fiskeri og havvind i fagrapporten og i kunnskapsgrunnlaget fra 2023.

Havbruk til havs

Ingen av de tre områdene som er konsekvensvurdert for havbruk til havs, overlapper med de identifiserte Sørvest-områdene for havvind. I rapporten er det derfor ikke satt noen konsekvensgrad for havbruk til havs ved en eventuell utbygging av havvind i disse områdene.

Les mer om havbruk til havs og havvind i fagrapporten og i kunnskapsgrunnlaget fra 2023.  

Petroleum og lagring av CO2

Petroleum

Sannsynligheten for funn av olje- eller gassforekomster i Sørvest E vurderes som lav, og det foreligger ingen utvinningstillatelser. Det er tidligere boret letebrønner i og omkring området, men ikke påvist noen funn. Feltet Yme er lokalisert omkring 15 km nord for området. Konsekvensgraden er satt til ubetydelig. 

Det pågår ellers arbeid med å kartlegge naturlig gassutsiving på havbunnen og grunne gassforekomster, som på sikt kan føre til økt interesse for utforskning i Sørlige Nordsjøen.  

Lagring av CO2

Sørvest E overlapper med et areal som ble utlyst for tildeling høsten 2024, men som ikke ble tildelt. Det er tildelt arealer for CO2-lagring nord og øst for utredningsområdet. Konsekvensgraden er satt til alvorlig. 

{ "value": { "focalPoint": { "left": 0.5, "top": 0.5 }, "id": 7324, "udi": "umb://media/cc20eb37c86e481d96780fab33ba20d8", "image": "/media/ghvdbtdo/sørveste_petroleum_a5l.jpg", "caption": "Petroleumsaktivitet og tillatelser til CO2-lagring i og rundt området Sørvest E." }, "editor": { "name": "Image", "alias": "media", "view": "media", "render": null, "icon": "icon-picture", "config": {} }, "styles": null, "config": null }
Petroleumsaktivitet og tillatelser til CO2-lagring i og rundt området Sørvest E.

Les mer om petroleum og lagring av CO2 i fagrapport del 1, fagrapport del 2, kunnskapsgrunnlaget fra 2023 og i utredningen av generelle virkninger

Skipsfart

Sørvest E er et område med noe skipstrafikk sammenlignet med øvrige utredningsområder. Det passerer omtrent 1600 skip gjennom området hvert år. Trafikken domineres av godsskip, og det passerer en del trafikk i øst/vest-retning mellom Østersjøen og Skottland. Videre passerer noe offshore- og servicefartøy gjennom området. Store deler av gjennomgangstrafikken i Sørvest-områdene passerer i korridorer i nord/sør-retning på øst- og vestsiden av Sørvest E. Sørvest E ligger utenfor trafikkseparasjonssystemet (TSS), og en eventuell utbygging i området vil derfor ikke påvirke kystnær skipstrafikk.

Havvindutbygging i Sørvest E vil medføre behov for omlegging av skipstrafikken. Kystverket har analysert trafikken i området og beregnet økt seilingsdistanse som følge av utbygging. Den samfunnsøkonomiske kostnaden ved omlegging av skipstrafikk er beregnet til 11 millioner kroner over en periode på 30 år. Det første året etter utbygging er kostnaden beregnet til 0,9 millioner kroner. Økte tids- og distanseavhengige kostnader, samt kostnader knyttet til økning i lokale og globale utslipp, er medregnet.

{ "value": { "focalPoint": { "left": 0.5, "top": 0.5 }, "id": 7061, "udi": "umb://media/cdbb18275a9e4dbea2d3bcbb4e083f40", "image": "/media/eemlxtm4/sørveste_kystfart_a5l.jpg", "caption": "Skipsfart og navigasjon i utredningsområdet Sørvest E." }, "editor": { "name": "Image", "alias": "media", "view": "media", "render": null, "icon": "icon-picture", "config": {} }, "styles": null, "config": null }
Skipsfart og navigasjon i utredningsområdet Sørvest E.

Skipstrafikken i Sørvest E vurderes å være regionalt viktig. Store deler av Sørvest E er gitt konsekvensgrad noe. Videre anbefales en buffersone for å sikre fremkommelighet for trafikken som passerer i korridor øst for Sørvest E. Den foreslåtte buffersonen er gitt konsekvensgraden alvorlig. Denne konsekvensgraden gjelder aktivitet på overflaten, og området innenfor buffersonen er derfor tilgjengelig for forankringssystemer som går dypere enn 25 meter. 

Sameksistens mellom havvindanlegg og skipsfart i Sørvest E vurderes å være mulig uten etablering av seilingskorridor gjennom området.

Les mer om skipsfart og havvind i fagrapporten og i kunnskapsgrunnlaget fra 2023

Risiko for uønskede hendelser

Sørvest E har en avstand til kysten på 112 km. Ved en ulykkeshendelse i et havvindanlegg innenfor området er det mellom 14 og 71 prosent sannsynlighet for at oljen vil drive til kysten. Den korteste drivtiden til kysten varierer mellom 4,9 og 7,5 dager.  

Sannsynligheten for en kollisjonshendelse med utslipp av drivstoff eller råolje i Sørvest E er vurdert som lav, med en beregnet returperiode på 11 033 år for drivstoff og 85 220 år for råolje. 

Figuren under viser estimert spredningsområde for drivstoff (mørk lilla) og råolje (lys lilla), gitt at henholdsvis et fartøy eller et tankskip kolliderer med en vindturbin/substasjon i området. Identifiserte naturverdier vises også.

{ "value": { "focalPoint": { "left": 0.5, "top": 0.5 }, "id": 7165, "udi": "umb://media/3de99d749f3c4bcfa335c3f2b6ee1dcb", "image": "/media/okopspj2/sørveste_uønskahendelse_a5l.jpg", "caption": "Spredning av olje ved kollisjonshendelser i Sørvest E." }, "editor": { "name": "Image", "alias": "media", "view": "media", "render": null, "icon": "icon-picture", "config": {} }, "styles": null, "config": null }
Spredning av olje ved kollisjonshendelser i Sørvest E.

Ved en hendelse vil det være størst konsekvenser for fisk, sjøfugl og strand, som alle har fått konsekvensgraden noe. Når det gjelder sjøfugl er det særlig havsule som er utsatt, og for fisk er det tobis og larvetap av brosme, hvitting, makrell, lange, hyse og torsk som er bakgrunnen for konsekvensgraden. Ser man på alle naturverdier samlet er konsekvensgraden for området vurdert som noe.  

Miljørisikoen, som er kombinasjon av konsekvens ved en ulykkeshendelse og sannsynligheten for at hendelsen skjer, er vurdert som lav for Sørvest E. Det er utslipp av drivstoff som gir høyest miljørisiko, da det er størst sannsynlighet for at det inntreffer hendelser der eksterne fartøy kolliderer med innretninger i havvindanlegget.  

Les mer om risiko for uønskede hendelser og havvind i fagrapporten og i utredningen av generelle virkninger. 

Forurensning og avfall

Den strategiske konsekvensutredningen for forurensning og avfall inneholder ikke vurderinger som er spesifikke for de ulike utredningsområdene.

Les mer om forurensning og avfall i fagrapporten og i utredningen av generelle virkninger. 

Visuelle virkninger, landskap og friluftsliv

Sørvest E ligger mer enn 50 km fra fastland og større øyer, og utredningsprogrammet stiller derfor ikke krav om utredning av visuelle virkninger og virkninger for landskap og friluftsliv.  

Les mer om visuelle virkninger, landskap og friluftsliv i fagrapporten og i kunnskapsgrunnlaget fra 2023. 

Kulturminner og kulturmiljø

Siden avstanden fra utredningsområdet til land er over 110 km, er kulturmiljø på land utenfor influensområdet.

Det er registrert to kulturmiljø i sjø innenfor utredningsområdet Sørvest E, som begge er vurdert til å ha middels verdi. KM109 «Haga» var et svenskregistrert tørrlastskip som sank etter at det gikk på en mine i 1940, og det er også en skipsgrav. KM110 «Salomon» var en britisk ubåt som også ble senket som følge av mineleggingen under 2. verdenskrig. Begge kulturmiljøene vil bli sterkt forringet/ødelagt av en eventuell utbygging. Konsekvensgraden er derfor vurdert til middels negativ.

Potensialet for funn av marine kulturminner i Sørvest E er vurdert som stort.  Siden området ligger på relativt grunt vann, er det potensial for funn etter steinalderen. Det betyr at det kan finnes kulturminner i sjø som ikke er kjent i dag. Eventuelle funn av kulturminner og kulturmiljø kan påvirkes av utbygging. Konsekvensen kan imidlertid reduseres til ubetydelig dersom etablering av forankring og øvrig arealbeslag gjøres i tilstrekkelig avstand til funnene.

{ "value": { "focalPoint": { "left": 0.5, "top": 0.5 }, "id": 6860, "udi": "umb://media/4407578f35204d21bd2d5f9a3f393217", "image": "/media/rflborba/sørveste_kulturminner_a5l.jpg", "caption": "Kulturminner og kulturmiljø i og rundt området Sørvest E." }, "editor": { "name": "Image", "alias": "media", "view": "media", "render": null, "icon": "icon-picture", "config": {} }, "styles": null, "config": null }
Kulturminner og kulturmiljø i og rundt området Sørvest E.

Les mer om kulturminner og kulturmiljø i fagrapporten og kunnskapsgrunnlaget fra 2023

Forsvarsinteresser

Marinens- og Kystvaktens fartøy og Luftforsvarets fly og helikoptre vil ha tilstedeværelse i området.  Øvrige forsvarsinteresser blir ikke berørt. 

Konsekvensgraden settes til ubetydelig for hele området. 

Les mer om forsvarsinteresser og havvind i fagrapportenkunnskapsgrunnlaget fra 2023 og i utredningen av generelle virkninger

Havner

Havnetilgjengeligheten for Sørvest E er vurdert som god, og gitt karakteren A på en skala fra A til E, der A indikerer best tilgjengelighet. I Kystverkets fagutredning er det identifisert 12 aktuelle havner for bunnfaste havvindinstallasjoner, og den gjennomsnittlige seilingstiden fra Sørvest E til disse er estimert til 1,9 døgn. Sørvest E har ingen havner i den laveste seilingstidkategorien for bunnfast havvind, med seilingstider på under 0,6 døgn, men har syv i den nest laveste kategorien, med seilingstider mellom 0,6 og 1,8 døgn.

Les mer om havner og havvind i fagrapporten og i utredningen av generelle virkninger.

Radar

Værradar

Utbygging av havvind i utredningsområdet Sørvest E kan medføre forstyrrelser i data fra Hægebostad værradar, men eventuelle forstyrrelser forventes å inntreffe sjelden. Konsekvensgraden er derfor satt til ubetydelig. 

Havstrømsradar (HF-radar)

Sørvest E ligger utenfor dekningsområdet til dagens HF-radarer drevet av Meteorologisk institutt (MET). Energidepartementet bevilget i 2024 midler til installasjon av to nye HF-radarer på Sørvestlandet som avbøtende tiltak ved en havvindutbygging i Vestavind F. Utbygging av havvind i Sørvest E vil kunne forstyrre radarsignalet fra disse nye HF-radarene, og plasseringen bør derfor vurderes på nytt dersom det skal etableres havvind i både Vestavind F og Sørvest E. Konsekvensgraden er derfor satt til alvorlig. Merk at konsekvensgraden er satt med utgangspunkt i at det bygges havvind i hele Sørvest E. 

Et avbøtende tiltak er økning av «sweep rate» på radaren. Det betyr at radaren skanner raskere for å begrense forstyrrelsen fra turbinene på målingene. I tillegg kan forstyrrelsene fra turbinene «markeres», noe som innebærer å bruke informasjon om turbinenes rotasjonshastighet til å fjerne feil data fra radaren. Etablering av strømningsmålere i havvindanleggene er eksempel på et annet mulig tiltak. En kombinasjon av disse tiltakene anbefales for å minimere de negative virkningene. 

tak. En kombinasjon av disse tiltakene anbefales for å minimere de negative virkningene.

Les mer om radar og havvind i fagrapportenkunnskapsgrunnlaget fra 2023 og i utredningen av generelle virkninger

Elektronisk kommunikasjon

Det er lite sannsynlig at havvind i området vil gi vesentlige virkninger for radiolinjer. Med tidlig dialog med ekomaktører, god utforming av prosjektområder og eventuelle avbøtende tiltak, kan det være mulig å etablere havvind i området uten store virkninger for elektronisk kommunikasjon.

Vurderingen over ble gjort av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet i 2023, i forbindelse med identifiseringen av nye områder for fornybar energiproduksjon til havs.

Les mer om elektronisk kommunikasjon og havvind i kunnskapsgrunnlaget fra 2023.

Luftfart

Sørvest E berøres av én rute for helikoptertrafikk som går mellom fastlandet og petroleumsinstallasjon sør for området (se også omtale av Petroleum  over). Helikopterruten går fra Stavanger lufthavn til Ekofisk-feltet, og har omtrent 2 200 årlige flyvninger. 

Etablering av havvind i Sørvest E kan føre til lengre ruter for helikoptertrafikken. Av sikkerhetshensyn er det ikke ønskelig å fly over havvindturbiner. Dette skyldes at enkelte meteorologiske forhold kan føre til ising på fartøyene. Feil på isingsutstyr eller andre tekniske feil kan føre til at helikoptrene må fly lavere eller lande øyeblikkelig, noe som ikke er mulig hvis helikopteret befinner seg over et havvindanlegg. Helikoptertrafikken vil derfor måtte fly rundt anleggene.  Lengre ruter fører til økt drivstoffbehov, som igjen medfører økte utslipp og lavere kapasitet til passasjerer og annen last per flygning. I verste fall vil flygninger ikke kunne gjennomføres. 

{ "value": { "focalPoint": { "left": 0.5, "top": 0.5 }, "id": 7060, "udi": "umb://media/03463602ca8c4ce3a0312dab69df99e3", "image": "/media/aq1ema2m/sørveste_luftfart_a5l.jpg", "caption": "Oversikt over offshore-installasjoner i nærheten av Sørvest E, og konsekvens av utbygging for helikoptertrafikken til og fra installasjonene." }, "editor": { "name": "Image", "alias": "media", "view": "media", "render": null, "icon": "icon-picture", "config": {} }, "styles": null, "config": null }
Oversikt over offshore-installasjoner i nærheten av Sørvest E, og konsekvens av utbygging for helikoptertrafikken til og fra installasjonene.

Havvindanlegg i de delene av Sørvest E som har mye gjennomgangstrafikk vurderes å gi noe negative konsekvenser, mens utbygging i resten av området antas å ikke ha betydning for luftfart. Det er i fagutredningen ikke identifisert betydelige konsekvenser for annen luftfartsaktivitet enn helikopterflyging. 

Ved en eventuell utbygging i Sørvest E anbefaler fagutredninge at utforming av havvindanlegg bør vurderes nøye mot behovene til helikoptertrafikken i området.  For å unngå store ulemper knyttet til lengre ruter er korridorer et aktuelt avbøtende tiltak.   

Les mer om luftfart og havvind i fagrapporten, kunnskapsgrunnlaget fra 2023, i utredningen av generelle virkninger for luftfart og utredningen av generelle virkninger for radar

Næringsliv og reiseliv

Utbygging av havvindanlegg vil gi stor aktivitet og ringvirkninger i områdene hvor det etableres utbyggingshavn, med behov for en lang rekke underleveranser til aktiviteten som tar plass ved havnene.​ Det er vanskelig å forutsi hvilke havner som vil bli benyttet, og derfor ikke mulig å spesifisere nøyaktig hvor de økonomiske ringvirkningene vil komme.  

For Sørvest E trekkes det fram som sannsynlig at en utbyggingshavn vil ligge et sted i Agder og Rogaland, og gi positive ringvirkninger her. Havvindutbygging kan bidra til å bremse eller snu eventuell negativ regional sysselsettingsutvikling i disse fylkene. Næringslivet i Agder og Rogaland har et stort innslag av leverandører til petroleumsnæringen. Utbygging av havvind i Sørvest E vil kunne erstatte arbeidsplasser som kan forsvinne som følge av fallende petroleumsinvesteringer. 

Havvindetablering i Sørvest E vurderes å ikke påvirke konkurranseevnen til reiselivsnæringen på land. Det er i hovedsak visuelle virkninger som antas å kunne ha en negativ påvirkning på reiselivsnæringen.  

Les mer om næringsliv og reiseliv i fagrapporten, kunnskapsgrunnlaget fra 2023 og i utredningen av generelle virkninger