1. Oppstart av varslingssesong
Folkemøte
Dere som risikoeier er ansvarlig for å informere berørte parter i varslingsområdet før oppstart av varslingssesongen. Hvordan kommunikasjonen foregår, skal være beskrevet i kommunikasjonsplanen. Vi anbefaler at dere arrangerer et folkemøte med berørte innbyggere i utsatt bebyggelse. Det er også en fordel hvis skredvarslerne hos leverandøren får møte og opprette dialog med beboerne i utsatt bebyggelse. Erfaring viser at leverandøren har godt utbytte av å kommunisere direkte med de som bor i varslingsområdet, og at det kan føre til bedre forståelse ved gjennomføring av tiltak som evakuering.
På et folkemøte kan det være fornuftig å diskutere hvilke sikkerhetsmarginer lokalsamfunnet ønsker. Det er viktig at det stedsspesifikke snøskredvarselet treffer godt, slik at aktsomhetsnivået heves og tiltak gjennomføres tidsnok og når det er nødvendig. Evakuering som tiltak er inngripende og kan føre til at publikum mister tiltro til tjenesten hvis det gjennomføres uten at det faktisk går et skred.
Oppstartsmøte med leverandør og andre aktører
Før oppstart av varslingssesongen skal dere ha et oppstartsmøte med leverandør. Det er deres ansvar å kalle inn til dette møtet. Vi anbefaler at dere gjennomfører oppstartsmøtet fysisk, særlig hvis det er første sesong med stedsspesifikk snøskredvarsling for objektet. Hvis oppstartsmøtet gjelder et varslingsområde hvor varsling allerede er gjennomført i flere sesonger, kan dere arrangere møtet digitalt.
Vurder om det er hensiktsmessig at flere parter som er involvert i varslingstjenesten eller tiltaksplanen, deltar, som for eksempel politiet eller NVE (se tabell 3).
Gjelder varslingen et midlertidig anlegg?
Ved varsling for et midlertidig anlegg der arbeidere oppholder seg i utløpsområdet for snøskred, skal både byggherre, hovedentreprenør og eventuelle underentreprenører få fullstendig informasjon om skredbaner, skredvarslingen og alle tiltak knyttet til ulike aktsomhetsnivåer. Dette gjøres gjerne i forbindelse med oppstartsmøtet.