2. Oppfølging av konsesjonen
Gjennomgang av konsesjonsvilkår og styrende forutsetninger
I anleggskonsesjonen er det satt vilkår til tillatelsen. Vi ønsker at vilkårene presenteres i en tabell, som vist under, der det fremgår hvor i detaljplanen man kan lese mer om vilkåret. Gjennomgangen av vilkårene vil også synliggjøre spesielle hensyn som må tas i bygge- og driftsfase.
Dersom det i NVEs "Bakgrunn for vedtak" er omtalt andre viktige forhold som har vært viet spesiell oppmerksomhet i konsesjonsbehandlingen (men som det ikke er satt egne vilkår om i konsesjonen), bør det også redegjøres for slike forhold i dette kapitlet.
Tabell: Eksempel på tabell med oversikt over relevante konsesjonsvilkår. Tabellen må tilpasses den enkelte sak
Vilkår | Innhold i vilkåret | Relevant kapittel i detaljplanen |
Vilkår 1: Varighet av tiltaket | Konsesjonen gjelder til x | Ikke relevant |
Vilkår 2: Fornyelse | Om fornyelse av konsesjonen | Ikke relevant |
Vilkår 3: Bygging | Anlegget skal være satt i drift innen 3 år fra endelig konsesjon | Fremdriftsplan, kap. x |
Osv. | ||
Vilkår 10: Detaljplan |
Beskrivelse av innhold i vilkåret. Eksempler på spesielle forhold som kan være nevnt i kulepunkt:
|
Kap. x: Etablering av riggplasser
Kap. x: Ivaretagelse av miljøverdier i anleggsfase |
Vilkår om involvering
Gjennom vilkår i konsesjonen er det bestemt at detaljplanen skal utarbeides i kontakt med aktuell(e) kommune(r), grunneiere og rettighetshavere som tiltaket har virkninger for i større eller mindre grad. Det betyr at det må ha vært dialog med disse om detaljplanen, og om virkningene tiltaket har for den enkelte, før planen blir sendt til NVE for godkjenning. Involvering kan for eksempel være møte, befaring eller skriftlig uttalelse.
Dersom tiltaket berører mange grunneiere og rettighetshavere
Ved bygging av nye kraftledninger kan det være flere hundre grunneiere og rettighetshavere som blir berørt av bygging av tiltaket i større eller mindre grad. Dialogen med grunneiere og rettighetshavere bør stå i forhold til de virkningene som tiltaket har for den enkelte. For eksempel bør konsesjonær ha mer dialog med et reinbeitedistrikt der tidspunktet for anleggsarbeid har stor betydning, enn med en grunneier som er mindre berørt av tiltaket.
Andre som bør involveres
Statsforvalteren må involveres dersom tiltaket kan ha virkninger for viktige naturverdier, og dette ikke er avklart fullt ut i konsesjonsbehandlingen. Det samme gjelder kontakt med fylkeskommunen dersom tiltaket kan komme i konflikt med kulturminner. I tillegg bør andre relevante myndigheter, som Statens vegvesen og Sametinget, involveres dersom det er relevant i saken.
Krav til beskrivelse i detaljplanen
Hvordan prosessen med involvering har vært, skal beskrives i detaljplanen. Dette kan gjerne gjøres i en tabell, som vist under.
Om å unnlate høring
Dersom konsesjonær mener at dialogen med relevante parter kan erstatte behovet for høring av detaljplanen, må det innhentes skriftlige uttalelser som legges som vedlegg til detaljplanen. Det bør fremgå av uttalelsene at partene ikke har behov for å få detaljplanen på høring.
Les mer om høring og krav i forvaltningsloven på NVEs nettsider.
Tabell: Beskrivelse av involvering ved utarbeidelse av detaljplan
Hvem | Type involvering (møte, befaring, skriftlig uttalelse) | Dato | Ev. referanse til vedlegg i detaljplanen (dersom relevant) |
Kommunen(e) | |||
Grunneiere, jf. konsesjonsvedtaket | |||
Andre med rettigheter i området, jf. konsesjonsvedtaket | |||
Nye med rettigheter i området, jf. endringer i planleggings- og byggefase |
|||
Reindrift | |||
Statsforvalteren |
|||
Fylkeskommunen | |||
Sametinget |
|||
Mattilsynet |
|||
Luftfartstilsynet |
|||
Statens vegvesen |
|||
Kystverket |
|||
(lista er ikke uttømmende) |