Strategisk konsekvensutredning av vindkraft til havs - del 2

Del denne sidenDel på e-post

Om oppdraget og NVEs avgrensninger

På denne siden kan du lese om oppdraget for den strategiske konsekvensutredningen og hvilke avgrensninger NVE har gjort.

Om oppdraget og føringer fra Energidepartementet

I brev fra Energidepartementet datert 14. september 2023 fikk NVE i oppdrag å gjennomføre strategisk konsekvensutredning av 20 utredningsområder som kan være egnet for havvind, i tråd med to fastsatte utredningsprogram:  

NVE ble bedt om å utrede områdene Sørvest F, Vestavind B og Vestavind F med sikte på åpning og utlysning av prosjektområder i 2025, og leverte den strategiske konsekvensutredningen av disse områdene ved utgangen av november 2024.

Leveransen du nå leser er strategisk konsekvensutredning av de 17øvrige områdene, og hadde frist fra ED innen utgangen av juni 2025.

I arbeidet skulle NVE involvere direktoratene som var med på å identifisere de 20 utredningsområdene for havvind, samt andre direktorater og fagetater. NVE har derfor ledet en referansegruppe, bestående av Miljødirektoratet, Fiskeridirektoratet, Sokkeldirektoratet, Kystverket og Forsvarsbygg. Dette kan du lese mer om her. 

Føringer i oppdraget for den strategiske konsekvensutredningen

I oppdraget er det gitt informasjon om den strategiske konsekvensutredningen. Utredningen skulle inkludere miljø- og samfunnsmessige forhold, herunder virkninger for andre næringsinteresser, jf. havenergilova § 2-2.   

Utredningene skulle gjøres på et overordnet nivå, og ha som mål å fremskaffe et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag for å kunne avgjøre om det ut fra hensyn til miljø eller andre areal- og næringsinteresser er akseptabelt å etablere havvind i de aktuelle områdene. Utredningene skulle vurdere om områdene egner seg for etablering av havvind med hensyn til forventninger om lønnsom utbygging, vurderinger av nettkapasitet og behov for eventuelle tiltak i nettet på land.  

Bakgrunn for oppdraget

I april 2023 leverte NVE, sammen med en direktoratsgruppe, forslag til 20 utredningsområder som kan være egnet for havvind. Direktoratsgruppa var ledet av NVE og besto av Fiskeridirektoratet, Miljødirektoratet, Kystverket, Oljedirektoratet og Forsvarsbygg. 

Det ble også levert to forslag til konsekvensutredningsprogram. Dette var utredningsprogram for Sørvest F og Vestavind F, som er utvidelser av de allerede åpnede områdene Utsira Nord og Sørlige Nordsjø II. Samt forslag til utredningsprogram for de øvrige 18 områdene.  

Energidepartementet sendte NVEs forslag på høring 25. april 2023. Basert på innspill fra høringsinstanser i Norge, Danmark, Sverige, Finland og Storbritannia, i tråd med SEA-protokollen, fastsatte departementet 14. september 2023 to utredningsprogram for strategisk konsekvensutredning. I de endelige programmene ble Vestavind B inkludert i samme utredningsprogram som Sørvest F og Vestavind F.

NVEs forståelse av oppdraget

Vestavind B er også med i denne utredningsrunden

Den strategiske konsekvensutredningen for Sørvest F, Vestavind B og Vestavind F ble levert i november 2024. I leveransen anbefalte NVE at området Vestavind B burde ses i sammenheng med den strategiske konsekvensutredningen av de 17 øvrige områdene. NVE har derfor inkludert Vestavind B i den strategiske konsekvensutredningen som nå leveres, og denne leveransen inkluderer derfor utreding av totalt 18 områder.

Nordavind A og B ble lagt vekk tidlig i utredningsarbeidet

I løpet av arbeidet med den strategiske konsekvensutredningen har NVE, i samråd med Energidepartementet, konkludert med at områdene Nordavind A og Nordavind B ikke vurderes videre for havvind. Bakgrunnen er Forsvarets interesser i nordområdene, og at havvindanlegg innenfor disse arealene vurderes å kunne ha konsekvenser for nasjonal sikkerhet. Denne leveransen inneholder derfor ikke egne områdesider om disse to utredningsområdene.

NVE har ikke foreslått reduksjon av areal eller justeringer av områdegrensene

Da NVE og direktoratsgruppa i 2023 leverte forslag til hvilke områder som burde utredes videre, var det et viktig budskap at det også innenfor disse områdene var arealer med interessekonflikter. Før en eventuell åpning av områder ble det pekt på at det ville bli hentet inn ytterligere kunnskap gjennom en strategisk konsekvensutredning. Vi skrev i 2023-leveransen at resultatet fra den strategiske konsekvensutredningen og høringsprosessen knyttet til denne, kan føre til justeringer, reduksjon i areal og annen bearbeiding.

Målet med den strategiske konsekvensutredningen er ifølge oppdragsbrevet å fremskaffe et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag for å kunne avgjøre om det ut fra hensyn til miljø eller andre areal- og næringsinteresser er akseptabelt å etablere havvind i de aktuelle områdene. NVE har ikke blitt bedt om å foreslå kutt eller justeringer i områdegrensene i den strategiske konsekvensutredningen. Dette er derfor ikke en del av vår leveranse. Den strategiske konsekvensutredningen gir derimot et godt utgangspunkt for en videre prosess knyttet til å beslutte hvilke arealer som kan benyttes til utvikling av havvind i Norge.

Vurdering av klimaavtrykk for havvind kan gjøres senere

Den strategiske konsekvensutredningen gjennomføres på bakgrunn av krav i havenergilova. Lovens forarbeider viser til plandirektivet (direktiv 2001/42/EF), og forutsetter at den strategiske konsekvensutredningen skal gi opplysninger om blant annet virkninger for klimafaktorer. Begrepet klimafaktorer tolker vi som de ulike elementene ved havvindutbygging som påvirker klimaet.

Beregning av forventet klimagassutslipp fra produksjon, transport, installasjon og drift inngår imidlertid ikke i NVEs strategiske konsekvensutredning. Dette skyldes at klimagassutslippet fra et havvindanlegg i stor grad vil variere med utbyggingsløsninger. Den strategiske konsekvensutredningen er gjort på et overordnet nivå. Vi har ikke detaljert nok informasjon om utformingen av konkrete anlegg til å beregne klimagassutslipp på dette stadiet.

For de to havområdene som så langt er åpnet og lyst ut i Norge, Sørlige Nordsjø II og Utsira Nord, har det vært et kvalifikasjonskrav for utbyggere som ønsker å søke om konsesjon at de må gjennomføre analyser av klimafotavtrykk. Vi forutsetter at klimafotavtrykk også vil være en del av tillatelsesprosessen for kommende havvindprosjekter.

Kunnskapsgrunnlaget for vindkraft på land, som NVE publiserte i 2023, tar for seg den landbaserte vindkraftutbyggingens virkninger for klima. Mye her vil også kunne være relevant for å vurdere hvordan en havvindutbygging vil kunne påvirke klima.