NVEs veileder for sikkerhet mot fjellskred

Del denne sidenDel på e-post

Oppfølging av kommuner

Her gir vi en oversikt over hva slags informasjon kommunene får underveis i kartleggingen.

Kommunene blir informert dersom det settes i gang arbeid med fare- og risikoklassifisering (detaljert kartlegging) av ustabile fjellpartier i deres kommune, eller hvis eksisterende fare- og risikoklassifiseringer blir oppdatert.

Dersom det underveis i klassifiseringen kan konkluderes med at et ustabilt fjellparti vil få årlig sannsynlighet for skred som er større enn 1/5000, vil kommunen og statsforvalteren informeres snarest. Hvis et fjellskred med sekundærvirkninger kan berøre flere kommuner, vil alle de berørte kommunene og statsforvalterne informeres samtidig.

Aktørene vil få informasjon om konsekvensene for arealplanlegging og byggesaksbehandling, jf. TEK17 §§ 7-3 og 7-4, og at dette må ivaretas med umiddelbar virkning fra møtedatoen. Videre vil de få informasjon om kommunens, Statsforvalterens, politiets og andres aktørers ansvar for å utarbeide planverk for beredskap og evakuering og informasjon om videre arbeid med å utarbeide faresoner og etablere overvåking.

Faresoner vil kunne berøre store arealer, spesielt for sekundærvirkninger, og legge begrensninger på kommunens arealbruk. Utarbeiding av faresoner og etablering av overvåking som tilfredsstiller krav i TEK17 § 7-4, vil derfor prioriteres høyt av NVE. Hvis kommunen ønsker det, kan det i påvente av faresonene utstedes midlertidige aktsomhetskart (se mer om dette under). Tiltak etter TEK17 § 7-3 første ledd (bygninger som er avgjørende for nasjonal eller regional beredskap) bør utsettes inntil de endelige faresonene er klare.

Kommunen bør i størst mulig grad selv styre informasjonsflyten ut til befolkningen, jf. kommunens plikt til befolkningsvarslinger etter sivilbeskyttelsesloven. NVE vil bistå kommunen etter behov.

Utsteding av midlertidige aktsomhetskart

Midlertidige aktsomhetsområder kan utarbeides i påvente av de endelige faresonene. Disse kan utformes enten som en generell byggeavstand (som fastsettes individuelt) eller gjennom en forenklet modellering av utløp eller flodbølger.

Aktsomhetskartet bør inkludere det reelle arealet som kan bli rammet av en flodbølge etter de foreløpige beregningene, uavhengig av om det er én eller flere kommuner som etterspør aktsomhetskartet. Det må tydeliggjøres hvordan aktsomhetssonene skal benyttes i arealplaner og beredskap fram til de endelige faresonene er bestemt.