Hvordan gå fram for å avklare muligheten for å ta i bruk organisatoriske sikringstiltak?
Sjekkliste for å vurdere om organisatoriske sikringstiltak kan være egnet
Å velge å gå for et organisatorisk sikringstiltak, innebærer å påta seg et ansvar eller forpliktelser som vil gjelde i uoverskuelig framtid. Tiltaket må kunne fungere så lenge det er behov for det, det vil si så lenge det er viktig for å oppfylle et arealplanformål, det være seg 50 eller 100 år. Ansvaret bortfaller dersom tiltaket avvikles. Det kan for eksempel skje som følge av at det kommer nye og bedre permanente sikringsløsninger som kan erstatte de organisatoriske, eller som følge av at behovet for sikring ikke lenger er til stede, for eksempel som følge av at området som krevde sikring er fraflyttet.
Vi har laget sjekklister som kan være til hjelp i den innledende fasen. Tankegangen er som følger:
- Dersom det er mulig å kvittere ut alle sjekkpunktene, er bruk av organisatoriske sikringstiltak trolig et mulig alternativ, men må da utredes mer i detalj.
- Dersom det ikke er mulig å kvittere ut alle sjekkpunktene, er organisatoriske sikringstiltak trolig ikke egnet, og det vil være bortkastet tid og ressurser å foreta videre utredninger.
Merk at vi med «du» i sjekklistene mener tiltakshaver eller den som eier tiltaket til slutt og som er ansvarlig for riktig drift og vedlikehold.
Sjekkliste som gjelder for sikringstiltak generelt:
-
Har du god kunnskap om området som er aktuelt å sikre mot flom eller skred, typisk i form av en fareutredning?
-
Ved fare for flom, har du f.eks. kunnskap om vannstander på ulike gjentaksintervall ved det aktuelle tiltaksstedet? Dette er kunnskap som vil være til nytte i arbeidet med å utrede muligheten for organisatoriske sikringstiltak.
-
- Er muligheten for permanent sikring utredet, og viser utredningen at det permanente sikringstiltaket vil skape store ulemper for innbyggerne og den som har ansvar for tiltaket?
-
Har du et godt kostnadsestimat når det gjelder investeringskostnader og kostnader knyttet til drift og vedlikehold over tid?
-
Kostnadene for drift og vedlikehold vil vanligvis være høyere for organisatoriske sikringstiltak enn for permanente tiltak.
-
Sjekkliste dersom organisatoriske sikringstiltak vurderes som aktuelle:
- Har du tenkt nøye igjennom hva ansvaret vil innebære? Er du villig til å inngå forpliktelsene som følger med tiltaket i et langtidsperspektiv?
- Er du villig til å få på plass det som trengs av planer og rutiner for å sikre nødvendig tilgang på kvalifisert personell, regelmessig gjennomføring av øvelser og tilsyn med-/kontroll av tiltaket?
- Er du villig til å få på plass/avtaler som omhandler bruk av arealer til adkomst og å opprettholde disse avtalene over tid? Er det noe som kan være til hinder for å få på plass slike avtaler?
- Er du eventuelt villig til å ekspropriere rettigheter i samsvar med arealplanen?
- Har du en realistisk plan for å dekke drifts- og vedlikeholdskostnader i et langtidsperspektiv?
Kun for flom og stormflo:
- Har du minst 4 timer tilgjengelig fra triggeren utløses til vannstanden når toppen av basissikringen?
Kun for skred:
- Er problemet knyttet til sørpe- og/eller snøskred?
- Er det kun begrensede materielle verdier som er utsatt for å bli truffet av skred?
Hvordan vurdere behov for- og tilgang på ressurser?
Når et sikringstiltak krever en aktivering for å oppnå sin funksjon, vil det være noen variabler som må hensyntas. Dette omfatter blant annet muligheten for menneskelig eller teknisk svikt. En grunnleggende forutsetning for bruk av et organisatorisk flomsikringstiltak er at ansvarlig myndighet både har tilgang på kompetente og tilstrekkelige ressurser til å aktivere tiltaket, og tilgang på kompetente og tilstrekkelige ressurser til å følge opp ansvaret for drift og vedlikehold. Før ansvarlig myndighet fatter beslutning om å gå for et organisatorisk sikringstiltak bør derfor følgende spørsmål vurderes:
Spørsmål knyttet til aktivering av tiltaket
- Hvilke ressurser har vi tilgang på eller vurderer vi som aktuelle for å stå for den praktiske aktiveringen av tiltaket?
- Hvor vanskelig vil det være å forplikte ressursene til å bistå i en beredskapssituasjon og til å delta på opplæring og øvelser?
- Har vi tilgang på nok personell slik at vi er sikret redundans til enhver tid?
- Dersom behov for å benytte seg av eksterne underleverandører, f.eks. private virksomheter, er det en fare for at de ikke vil kunne greie å oppfylle sine forpliktelser på kort og lang sikt? Er det en risiko for "konkurrerende oppdrag" i en aktiveringssituasjon slik at det kan oppstå store forsinkelser?
Spørsmål knyttet til forvaltning, drift og vedlikehold, FDV
- Har vi en naturlig enhet som kan påta seg ansvaret for forvaltning, drift og vedlikehold (f.eks. en driftsenhet)? Er det tilgang på nok kompetente ressurser der?
- Hvor kan vi plassere ansvaret for overvåking? Har vi tilgang på en driftssentral med døgnkontinuerlig bemanning og teknisk kompetanse?
- Dersom ansvaret for forvaltning, drift og vedlikehold må settes ut til eksterne, f.eks. private virksomheter, er det en fare for at de ikke vil kunne greie å oppfylle sine forpliktelser på kort og lang sikt?
Hvordan utrede organisatoriske sikringstiltak?
Når de nødvendige innledende vurderingene er gjort, må ansvarlig myndighet sørge for at fagkyndig personell foretar videre utredning av muligheten for å ta i bruk organisatoriske sikringstiltak i det konkrete tilfellet. Det må i arealplan utredes om forholdene ligger til rette for organisatoriske sikringstiltak eller ikke, gjennom å beskrive hvilke løsninger som kan være aktuelle, hva som er fordeler og ulemper med de ulike alternativene og hva de vil koste i anskaffelse, implementering, aktivering, drift og vedlikehold. En detaljert fremgangsmåte for dette arbeidet er beskrevet i NVEs sikringshåndbok.
Fremgangsmåten for å utrede sikringstiltak vil være den samme enten det er snakk som permanente eller organisatoriske sikringstiltak. De fleste organisatoriske sikringstiltak består av en kombinasjon av organisatoriske og permanente elementer, det er derfor naturlig at fremgangsmåten er lik. Utredningsprosessen kan illustreres ved hjelp av følgende figur hentet fra sikringshåndboka:
Permanente sikringstiltak skal velges framfor organisatoriske hvis det er mulig. Derfor må permanente tiltak alltid utredes først, selv om det antas at organisatoriske sikringstiltak vil være et bedre alternativ. Eventuelt at begge deler blir utredet samtidig i mulighetsstudie og forprosjekt. De aller fleste prosjekter der organisatoriske sikringstiltak kan bli vurdert som aktuelle, vil være store og/eller komplekse. Dermed vil det i de fleste tilfeller igangsettes en mulighetsstudie og et forprosjekt. Å utrede sikringstiltak er en gjentakende prosess hvor du må utføre noen analyser flere ganger. For hver runde blir det flere detaljer og færre mulige løsninger. Løsningen som er best egnet står igjen til slutt.
I denne veilederen fokuserer vi på punktene i utredningen som er forskjellige fra utredningen av permanente sikringstiltak. For det som er felles, viser vi til sikringshåndboka. Avhengig av om det gjelder utredning av organisatoriske sikringstiltak mot oversvømmelse eller skred, finner du mer i delene om henholdsvis Organisatoriske sikringstiltak mot oversvømmelse og Organisatoriske sikringstiltak mot snø- eller sørpeskred.
Risiko- og sårbarhetsanalyse som verktøy
Vi anbefaler en ROS-analyse (risiko- og sårbarhetsanalyse) som verktøy i planlegging og prosjektering av organisatoriske sikringstiltak. Dette er også noe som benyttes i forbindelse med planlegging og prosjektering av ordinære sikringstiltak, blant annet i arbeid med sikkerhet, helse og arbeidsmiljø (SHA). ROS-analyse er et godt verktøy for å få oversikt over potensielle risikoer og svakheter forbundet med løsningen man ser for seg. Analysen kan benyttes til å se viktige sammenhenger og identifisere de mest kritiske punktene, slik at risikoene kan reduseres med spesifikke tiltak. Flere av stegene i planleggingen og prosjekteringen av et tiltak må gjentas underveis. Det betyr at også ROS-analysen må oppdateres flere ganger i løpet av prosessen.
Formålet med ROS-analysen er altså å skaffe seg en oversikt over alle typer risikoer som må adresseres og løses i forbindelsen med planleggingen og prosjekteringen, slik at man til slutt står igjen med en løsning som er robust og pålitelig, slik at den oppfyller kravene i TEK17. Analysen vil også synliggjøre viktigheten av god planlegging og prosjektering, tydelige ansvarsforhold samt god opplæring og kommunikasjon.
Forskjell mellom ROS-analyse for tiltaket og ROS-analyse ved arealplanlegging
ROS-analyse som verktøy i denne veilederen har fokus på selve det organisatoriske sikringstiltaket og risikoer knyttet til de ulike oppgavene som inngår i tiltaket. ROS-analyse ved arealplanlegging har fokus på risikoer knyttet til området hvor det organisatoriske sikringstiltaket er tenkt plassert for å tilrettelegge for ny bebyggelse.
Krav om ROS-analyse i arealplanarbeidet følger av plan- og bygningsloven § 4-3 og metodikken er nærmere beskrevet i DSB veileder Samfunnssikkerhet i kommunens arealplanlegging (DSB, 2017).
Helhetlig ROS
Vær oppmerksom på at det også er en tredje variant av ROS-analyse som er relevant å ha et forhold til, helhetlig ROS. Helhetlig ROS benyttes i kommunens arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap, jf. sivilbeskyttelsesloven. Mens ROS-analyser i arealplanarbeidet er konsentrert om et konkret og avgrenset område, har helhetlig ROS fokus på hele kommunen og alle former for uønskede hendelser som kan ramme kommunen. For eksempel flomhendelser som blir større i omfang enn det sikringstiltaket er dimensjonert for å tåle, hvor det er nødvendig å ha planer for evakuering, eller skredhendelser som inntreffer i områder som ikke er sikret. Mer informasjon om arbeidet med helhetlig ROS finner du på DSB sin hjemmeside Helhetlig ROS i kommunen.
Identifisere risikoer
ROS-analysen for tiltaket skal fokusere på de ulike oppgavene som må løses i tilknytning til det organisatoriske sikringstiltaket og de tekniske delene som inngår i sikringstiltaket. Risikoene som må adresseres kan deles inn i følgende kategorier: operative risikoer, tekniske risikoer, logistikk- og forsyningsrisikoer, og eksterne risikoer som utenfor virksomhetens kontroll. Dette er én måte å systematisere risikoer og er avhengig av både hvilken naturfare som sikres imot, type løsning, organisering og kompleksiteten av sikringstiltaket. Andre kategorier kan være mer hensiktsmessig.
Operative risikoer
Risikoer relatert til selve aktiveringen i en beredskapssituasjon, altså det som skjer der og da, som for eksempel personellmangel eller utrent personell, utstyrssvikt eller forsinket mobilisering.
Eksempler på operative risikoer
- Forsinket varsel: Varsling om stormflo eller flom kommer for sent.
- Varslingssvikt: Varslingssystemet svikter helt eller gir feil varsel.
- Manglende kapasitet hos personell: Personell har ikke kapasitet til å sette opp modulene i tide grunnet andre oppgaver, sykdom, eller mangel på ressurser.
- Personellmangel: Utilstrekkelig antall personer tilgjengelig for å sette opp modulene.
- Utrent personell: Personell har ikke tilstrekkelig opplæring og erfaring til å sette opp modulene raskt og korrekt.
- Kommunikasjonssvikt: Kommunikasjon mellom beredskapsaktører, innsatsledere og utførende personell bryter sammen.
- Feilmontering av moduler: Moduler settes opp feilaktig, slik at de ikke gir forventet beskyttelse.
- Manglende tilgang til innsatssted: Veier eller adkomst til området som skal sikres er blokkert av flomvann, trær, kjøretøy, etc.
- Forsinket mobilisering: Det tar for lang tid å mobilisere personell og ressurser for oppsetting av moduler.
- Fysiske hindringer: Fysiske hindringer på selve innsatsstedet som biler, konstruksjoner eller vegetasjon gjør oppsetting vanskelig eller umulig.
- Utilstrekkelig opplæring i krisestøtteverktøy: Manglende opplæring i verktøyene som brukes for å koordinere innsatsen.
- Sikkerhetsrisiko for personell: Personell kan bli skadet under oppsetting av moduler gjennom tunge løft, fall, eller værrelaterte farer (vind, nedbør, strømmende vann, bølger).
Tekniske risikoer
Risikoer knyttet til feil eller svikt i systemer, moduler eller utstyr, som for eksempel feil på låsemekanismer eller tap av moduler.
Eksempler på tekniske risikoer
- Tap av moduler: Moduler har forsvunnet (stjålet, fjernet, vasket bort) før oppsetting.
- Modulskade: Moduler er skadet (sprekker, deformasjon, korrosjon) og kan ikke brukes.
- Manglende moduler: Antall tilgjengelige moduler er utilstrekkelig til å sikre hele området.
- Feil på låsemekanismer: Låsemekanismer på modulene fungerer ikke, slik at de ikke kobler seg tilstrekkelig sammen.
- Feil på festesystemer: Festesystemer som forankrer modulene til bakken, svikter eller løsner.
- Sammenbrudd i strømforsyning: Elektriske systemer eller verktøy som brukes for oppsetting av moduler, slutter å fungere (f.eks. elektrisk utstyr, lyskastere, kraner).
- Tekniske feil i logistikk og lagring: Feil på systemer som holder oversikt over modulenes plassering og status.
- Manglende reservedeler: Manglende tilgang til kritiske reservedeler, f.eks. festemidler, tetninger eller skjøter.
- Feil i programvare: Feil i digitale systemer som overvåker flomsikringen eller sender varsler, noe som fører til forsinkelser.
- Manglende inspeksjon og vedlikehold: Manglende inspeksjon av modulene i fredstid, slik at skader og slitasje ikke oppdages før de skal brukes.
Logistikk- og forsyningsrisikoer
Risikoer som omhandler forsinkelser og utfordringer med transport, lagring og tilgjengelighet av ressurser.
Eksempler på logistikk- og forsyningsrisikoer
- Forsinket utlevering: Forsinkelse i levering av moduler fra lagringssted til innsatssted.
- Lagringsproblemer: Moduler lagres på feil sted eller på steder som blir utilgjengelige ved flom (f.eks. oversvømt lager).
- Manglende oversikt over moduler: Dårlig oversikt over hvor modulene befinner seg.
- Transporthindringer: Transportmidler (f.eks. lastebiler, kraner) som skal frakte modulene, kan bli hindret av vær, ulykker eller blokkering av veier, eller at vei ikke er dimensjonert for kjøretøyet (underganger, broer o.l.).
- Manglende transportmidler: Utilstrekkelig tilgang til lastebiler, kraner, eller andre transportmidler som trengs for å flytte modulene.
- Utfordringer med logistikk-koordinering: Manglende eller ineffektiv logistikkkoordinering, slik at moduler eller personell blir sendt til feil sted.
Eksterne risikoer
Risikofaktorer utenfor organisasjonens direkte kontroll, som værforhold, tredjeparts avhengigheter og endringer i flommønster.
Eksempler på eksterne risikoer
- Ekstreme værforhold: Ekstremt vær (kraftig regn, sterk vind, lyn, bølger) forsinker eller gjør det farlig å sette opp modulene.
- Stormflo eller flom kommer raskere enn forventet: Flommen inntreffer raskere enn varslet, slik at det ikke er nok tid til å sette opp modulene.
- Endringer i flommens omfang: Flommen blir større enn antatt, og flomsikringen blir utilstrekkelig.
- Fremmede objekter i vannstrømmen: Flytende objekter (trær, vrakdeler) kan skade modulene eller innfestningen under flommen.
- Tredjeparts avhengigheter: Avhengighet av eksterne aktører (entreprenører, eksterne leverandører) som ikke leverer i tide.
- Sivil motstand: Lokal motstand fra innbyggere som hindrer oppsetting av flomsikring.
- Innsatsprioriteringer endres: Beredskapsledelsen omprioriterer innsatsen til andre oppgaver.
Organisatoriske risikoer
Risikoer som relaterer seg til planlegging, ansvar, kommunikasjon og koordinering, samt systemrelaterte utfordringer, som manglende øving og uklare ansvarsforhold. Organisatoriske risikoer kan være årsaken til operative risikoer. For eksempel kan manglende øving føre til at det kun er utrent personell tilgjengelig i en beredskapssituasjon. Å redusere organisatorisk risikoer vil derfor kunne føre til reduksjon i operative risikoer også.
Eksempler på organisatoriske risikoer
- Mangelfull beredskapsplanlegging: Feilaktige antagelser i beredskapsplanene, slik at tiltakene ikke er tilstrekkelige.
- Manglende oppdatering av rutiner: Rutiner for flomsikring er utdaterte og tar ikke høyde for ny teknologi, modultyper eller logistikkforhold.
- Manglende ansvarsavklaring: Uklarhet om hvem som har ansvar for å mobilisere, sette opp og vedlikeholde modulene.
- Manglende opplæring, trening og øvelser: Opplæring, trening og beredskapsøvelser er ikke gjennomført i tilstrekkelig grad, noe som fører til at prosedyrer ikke følges når man står overfor en reell beredskapssituasjon.
- Svikt i informasjonsdeling: Informasjon om tidspunkt og sted for oppsetting av moduler deles ikke i tide.
- Høyt arbeidspress på personell: Personell utsettes for høyt press, noe som kan føre til feilmontering, stress, eller farlige situasjoner.
- Koordineringssvikt: Manglende koordinering mellom offentlige myndigheter, eiere, tiltakshavere og entreprenører som deltar i oppsettingen.
Vurdere risiko som produkt av sannsynlighet og konsekvens
Alle identifiserte risikoer skal vurderes med tanke på sannsynlighet og konsekvens. Ofte vurderes sannsynlighet og konsekvens kvalitativt, uten bruk av numeriske vurderinger. Sannsynlighet vurderes for eksempel i DSB veilederen (DSB, 2017) som "høy", "middels" eller "lav", og konsekvensene vurderes som "høy", "middel", "små" eller "ikke relevant". NS 8514 om risikovurderinger bruker imidlertid fem kategorier for å vurdere sannsynlighet og konsekvens.
Risikoer henger ofte sammen, som for eksempel at manglende opplæring kan føre til ukvalifisert personell i beredskapssituasjonen, eller at en trigger som ikke slår ut, fører til at tiltaket ikke aktiveres i tide. Det er altså viktig å ha dette i bakhodet i vurderingen av sannsynlighet og konsekvens.
Vurdere risikoreduserende tiltak
Neste steg i ROS-analysen er å bruke risikovurderingene til å kartlegge mulige tiltak for å redusere risikoene, gjennom å redusere sannsynligheten og/eller konsekvensen. For å ikke gjøre analysen alt for komplisert og tidkrevende, kan det være lurt å identifisere og å velge ut de viktigste risikoene, og ha mest fokus på de i den videre prosessen.
Noen ganger kan det være relativt enkelt å iverksette avbøtende tiltak, andre ganger kan å redusere en risiko øke en annen. Med vinterstenging mellom faste datoer for eksempel, er det en risiko for at en vei må holdes stengt selv om snøen har smeltet og det ikke lengre er fare for snøskred. Dette kan oppfattes som unødvendig strengt og føre til negativitet og dermed øke risiko for omdømme. Risikoen kan reduseres ved å velge periodevis stengning i kombinasjon med et stedspesifikt snøskredvarsel. Ulempen vil være økte kostnader.
Eksempler på risikoreduserende tiltak
Her er en oversikt over mulige risikoreduserende tiltak mot henholdsvis flom og skred (ikke uttømmende):
Eksempler på tiltak for å redusere risikoen i et sikrinsgstiltak mot oversvømmelse
- Varslingssvikt: Dette er en sentral risiko fordi hele grunnlaget for å sette opp modulene er basert på å motta varsler om flom i tide. Dersom varselet svikter, blir det umulig å aktivere sikringsmekanismen, og skadepotensialet er stort. Derfor foreslår vi et krav om redundant varslingssystem som et risikoreduserende tiltak, som betyr at det må være flere uavhengige måter å motta varsel på.
- Manglende kompetanse og kapasitet: For å sikre at modulene kan settes opp i tide, er det avgjørende at det finnes tilstrekkelig tilgjengelig personell. En beredskapsplan for personelloppmøte sikrer at man har klarlagt hvem som skal stille hvor og når, noe som reduserer risikoen for forsinkelser.
- Tap av moduler: Dette er en praktisk risiko, spesielt siden moduler ofte lagres over lengre tid og kan bli borte, stjålet eller feilplassert. For å sikre at dette ikke skjer, foreslås tiltaket om merking med ID og sporingssystemer (for eksempel RFID-brikker) som gir oversikt over modulens lokasjon og status.
- Personskader: Dette er en vesentlig risiko, siden personell kan bli skadet under oppsetting av modulene. Tunge løft, ustabile underlag og tidspress øker risikoen for personskader. Tiltaket er at det stilles krav om opplæring i montering, slik at personell er kjent med metoder for sikker montering.
- Skader på moduler: Over tid kan moduler bli utsatt for korrosjon, slitasje eller fysiske skader. Hvis slike skader ikke oppdages før modulene settes opp, kan sikringen svikte under belastning. Her stilles det krav om årlig inspeksjon og vedlikehold av moduler, som sikrer at defekte moduler oppdages og byttes ut i tide.
- Hærverk/tyveri: Dette er en risiko som særlig knytter seg til lagringsforholdene. Hvis lagringsplassen er utilstrekkelig sikret, kan moduler bli stjålet eller ødelagt av vandaler. Kravet om sikker lagring og adgangskontroll adresserer dette, for eksempel ved å lagre modulene på et inngjerdet område med adgangsbegrensning.
- Ufullstendig flomsikring: Dette er et resultat av at for få moduler er tilgjengelige, feil oppsetting, eller manglende planlegging av hvor moduler skal plasseres. Konsekvensen er at vann finner veier rundt sikringen. For å håndtere dette er det foreslått krav om spesifikasjoner for dekning og redundans i sikringsplanene, slik at det alltid er tilstrekkelig beskyttelse.
Eksempler på tiltak for å redusere risikoene i et sikringstiltak mot snø- eller sørpeskred
- Omdømmerisiko: Unngå unødvendig lang stenging av en vei i perioder med lite snø gjennom å kombinere periodevis stenging med stedsspesifikk snøskredvarsling
- Omdømmerisiko: Unngå unødvendig lang stenging av et alpinanlegg gjennom å kombinere stedsspesifikk snøskredvarsling med ulike tiltak for å eliminere faren for snøskred i anlegget
- Personskader: Redusere faren for at noen tar seg inn i et skredfarlig område gjennom å velge sperringer som er vanskelige å forsere kombinert med tydelig og informativ varsling om fare.
Oppsummering av ROS-analysen og anbefalinger om risikoreduserende tiltak
ROS-analysen oppsummeres til slutt. Oppsummeringen bør inneholde en samlet oversikt over risikoer og anbefalte tiltak for å unngå eller redusere risiko.
Gjennom arbeidet med analysen og oppsummeringen, vil man få en god oversikt over viktige sammenhenger og sårbarheter, og en økt forståelse av hvordan tiltaket vil fungere. Resultatene bør derfor brukes aktivt i utredningen av organisatoriske sikringstiltak og spesielt beredskapsplanen, slik at ROS-analysen blir et verktøy for å finne det mest hensiktsmessige alternativet.
Restrisiko
Med restrisiko menes risikoen for skade som eksisterer på tross av sikringstiltakene, Dette er en risiko som samfunnet må akseptere. For permanente sikringstiltak, domineres restrisikoen av sannsynligheten for en hendelse som er større/mer alvorlig enn det tiltaket er dimensjonert for. Det forutsettes at tiltaket er riktig prosjektert, utført og vedlikeholdt, slik at risikoen for teknisk svikt er neglisjerbar. Sannsynligheten for skade er da tilnærmet lik sannsynligheten for en oversvømmelse eller et skred som er større/mer alvorlig enn det tiltaket er dimensjonert for.
For at et organisatorisk sikringstiltak skal ha tilsvarende sikkerhet som et permanent tiltak, må både det tekniske og det organisatoriske elementet fungere, slik at tiltaket blir aktivert riktig og i tide.
ROS-analysen vil være til hjelp for å vurdere om et organisatorisk sikringstiltak vil kunne oppnå tilstrekkelig sikkerhet mot naturpåkjenninger i henhold til kravene i TEK17. Analysen bidrar kvalitativt til å identifisere elementer der det er behov for redundans. Videre anbefaler veilederen å bruke en sikkerhetsfaktor for å ivareta usikkerheten i beregningen av varslingstid og responstid for organisatoriske sikringstiltak mot oversvømmelser, noe som er nærmere beskrevet i delen Organisatoriske tiltak mot oversvømmelse.
Eksempel på viktigheten av å foreta grundige risikovurderinger i forbindelse meg planlegging og prosjektering av organisatoriske sikringstiltak:
Lysark fra Ål kommune i Hallingdal som oppsummerer hendelser som vanskeliggjorde krisehåndteringen under ekstremværet Hans i august 2023:
- Riksvei 7 stengt på fire stadar
- Jernbanen steng på fleire stadar
- Fylkeskommunale og kommunale vegar stengt på minst 20 stadar
- Rinseanlegget stengt i 3 dagar. Leidningsnett teke av flaum
- Deler av sentrum mista vatn. Leidningsnett teke av flaum
- Fibernettet nede i store delar av kommunen
- Mobilnettet nede i hele kommunen
- Vi hadde straum