Kraftproduksjon og vindregime
Energi- og energikostnadskart
I fagutredningen har det blitt utviklet energikart og energikostnadskart for hvert utredningsområde, for å kunne vurdere de teknisk-økonomiske forutsetningene for havvindutbygging.
Energikartene er basert på vindressurskart og effektkurven til referanseturbinen. For å lage vindressurskartet er det tatt utgangspunkt i data om vindhastighet og vindretning i turbinenes nav-høyde (165 meter), fordelt over ett år. Sammen med effektkurven, er vindressurskartet benyttet for å estimere forventet energipotensial. Resultatet er ett energikart for hvert utredningsområde.
Energikostnadskartene er laget ved hjelp av en energikostnadsanalyse, som er basert på energikartene og en prosjektkostnadsmodell. Datasett med geografisk informasjon om havdybder, marine bunnsediment, bølgeforhold, undersjøiske installasjoner, aktuelle nettilknytningspunker og landtilknytningspunkter, i tillegg til kostnadsdata, er benyttet som grunnlagsdata i analysen. Sammen med energikartene er denne informasjonen benyttet til å estimere forventede energikostnader i utredningsområdene.
Analysen er gjennomført ved at utredningsområdene er delt inn i rutenett på 1x1 kilometer. Basert på data fra energikartene og prosjektkostnadsmodellen har hver rute fått en verdi for forventet energikostnad. Energikostnadsverdiene er angitt etter en standardisert skala som omfatter alle de 20 utredningsområdene som inngår i den strategiske konsekvensutredningen. Skalaen går fra 0 til 100, der 0 representerer den laveste kostnaden og 100 den høyeste.
Forslag til prosjektområder
Fagutredningen har laget forslag til prosjektområder innad i utredningsområdene, der størrelsen på prosjektområdene er basert på referanseprosjektet. For å komme fram til prosjektområdene er referanseprosjekter plassert slik at de utnytter vindretningene best mulig, minimerer tap og unngår eksisterende infrastruktur.
Innenfor hvert prosjektområde er turbinene plassert med gitt fundamentering og forankring og tilhørende elektrisk infrastruktur. Det er lagt inn en buffersone på 5 kilometer mellom prosjektområdene.