Praktisk informasjon
Endringslogg
15.09.2025: Nytt underkapittel "Behandling av meldingen" og underkapittel "Behandling av sensitiv informasjon" utvidetOm veilederen
Denne veilederen skal tydeliggjøre kravene til hvordan søker/konsulenter skal utforme meldinger og forslag til utredningsprogram iht. forskrift om konsekvensutredninger og NVEs krav. Dette skal gi en mer effektiv saksbehandling hos Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).
Veilederen gir også informasjon som kan være nyttig for høringsinstanser eller andre som er involvert i konsesjonsbehandlingen.
Veilederen gjelder for kraftledningsanlegg som skal behandles etter energiloven. For tiltak som (i tillegg) skal behandles etter havenergiloven og/eller petroleumsloven kan det stilles krav som ikke dekkes ved å følge veilederen.
I veilederen finnes informasjon bl.a. om:
- krav til innholdet i meldingen og utredningsprogrammet
- behandlingsprosess for melding og konsekvensutredning
- hvordan meldingen skal sendes til NVE
- hvordan grunneiere/rettighetshavere skal informeres
Veilederen er en revisjon av "Veileder for utforming av melding om bygging av kraftoverføringsanlegg" (NVE-veileder nr. 5/2016).
Innsending av melding til NVE
Meldinger om kraftoverføringsanlegg sendes digitalt via Min Side.
Meldingen skal være en egen pdf, og alle vedlegg skal være separate og i pdf-format. Vi ber om søkbare pdf-filer, og ikke scannede versjoner. Det skal også sendes shapefiler som viser meldte og andre vurderte alternativer (se nærmere krav under).
Behandling av sensitiv informasjon
Kraftsensitiv informasjon (KSI) er underlagt taushetsplikt, jf. kraftberedskapsforskriften (kbf.) § 6-2. NVEs veileder for kraftsensitiv informasjon beskriver hva slags opplysninger som er kraftsensitive og ikke. Søknaden må følge dette. Det vil i mange tilfeller innebære at den offentlige søknaden må beskrive funksjon, viktighet og konsekvenser ved utfall av anlegg og enkeltkomponenter på et overordnet nivå. Videre må det også lages et vedlegg som unntas offentlighet, med mer detaljerte beskrivelser av anlegg. Dette og andre vedlegg som inneholder kraftsensitiv informasjon merkes med "Underlagt taushetsplikt" med henvisning til relevant lovverk.
Tilsvarende skal annen informasjon unntatt offentlig innsyn jf. offentlighetslova, herunder sensitive artsdata som kan eller skal unntas etter miljøinformasjonsloven, presenteres i separate vedlegg og merkes iht. gjeldende krav.
NVE ber om at dokumenter som inneholder kraftsensitiv informasjon merkes med:
Bokmål: "Underlagt taushetsplikt etter energiloven § 9-3, jf. kraftberedskapsforskriften § 6-2. Unntatt fra innsyn etter offentlighetsloven § 13"
Nynorsk: «Underlagd teieplikt etter energilova § 9-3 jf. kraftberedskapsforskrifta § 6-2. Unntatt frå innsyn etter offentleglova § 13"
Dokumentene skal også merkes som «Unntatt offentlighet» i filtittelen.
NVEs behandling av meldingen
Meldingen med tilhørende vedlegg og kart gjøres tilgjengelige på NVEs nettsider. Vi ber om at tiltakshaver også legger ut filene på sine nettsider.
Meldinger vil ha offentlig høring, med høringsfrist minst seks uker.
NVE orienterer blant annet berørte kommuner, regionale myndigheter og relevante interesseorganisasjoner om høringen.
NVE ber normalt tiltakshaver om å videresende NVEs høringsbrev til berørte grunneiere, rettighetshavere, naboer og gjenboere. NVE ber om at tiltakshaver orienterer eiendommer/rettighetshavere som befinner seg innenfor et belte langs 100 meter til hver side av ledningen. NVE ber tiltakshaver forberede utsendingen til berørte grunneiere og rettighetshavere i god tid.
NVE vil avholde minst ett folke- og kommunemøte i løpet av høringsperioden. Folkemøtet arrangeres i et egnet lokale langs traseen. NVE leder møtene, mens tiltakshaver presentere det planlagte prosjektet og svarer på spørsmål om prosjektet.
NVE vil kunngjøre høringen i en eller flere aviser alminnelig lest i distriktet.
NVE vil be tiltakshaver bekoste regning for kunngjøringer og folkemøter.
Saksbehandlingstid og prioritering av saker
NVEs prioritering av saker og forventet behandlingstid for ulike sakstyper er beskrevet her: Saksbehandlingstid og prioritering - NVE
I tillegg til den forventede behandlingstiden som angitt kommer ev. tid til behandling hos Energidepartementet, enten ved behandling av klage på NVEs vedtak eller ved behandling av NVEs innstilling.
Det gjøres oppmerksom på at tiltaket, herunder bygningsmessige arbeider, ikke kan påbegynnes før tillatelse etter energiloven er gitt. Dette følger av energiloven § 1-3.
Spørsmål til denne veilederen
Spørsmål til denne veilederen kan sendes NVE på epost til nettkonsesjoner@nve.no eller på telefon 22 95 90 55 (telefontid man-fre 9-10:30 og 11:30-14).