Hvordan bestiller du en stedsspesifikk snøskredvarslingstjeneste
Bestillingskjema
Ved å bruke skjemaet sikrer du at veilederen for stedsspesifikk snøskredvarsling følges, og det vil gi en strukturert bestilling som vil gjøre det enklere for leverandør å se behovet ditt og slik kunne besvare bestillingen og utføre oppgaven på en god måte. Hvis du ber om tilbud fra flere, vil det også gjøre det lettere for deg å vurdere tilbudene du får inn. Etter at leverandør er valgt, bør kontrakt skrives f. eks. ved å bruke NS8402.
Husk å følge innkjøpsrutiner hvis du gjennom arbeidsgiveren er bundet til det, for eksempel hvis du jobber i det offentlige og skal følge rutiner for offentlige anskaffelser.
Eksempel kravspesifikasjon bebyggelse gir et forslag av de viktigste punktene ved utarbeidelse av en kravspesifikasjon for en stedsspesifikk snøskredvarslingstjeneste for bebyggelse.
Hva skal innngå i bestilling?
Skredvarslingsplanen
- Varslingsområde: Kart som viser tiltakssone rundt objekt som har behov for stedsspesifikk snøskredvarsling. Varslingsområdet for objekt(ene) er identifisert i skredvarslingsplan og skal nevnes med gårds- og bruksnummer, adresse, vegnummer el. lign.
- Skredhistorikk: Oppgi tidligere skredfareutredninger, kjente skredhendelser med utløp, eventuelle sikringstiltak eller tidligere stedsspesifikke snøskredvarslingstjenester. Dette skal også være beskrevet i skredvarslingsplanen.
- Evt. GIS-leveranse gjør det enklere for leverandør å gi et korrekt tilbud, men kan også leveres etter at kontrakt er etablert.
Sårbarhetsbeskrivelse
Sårbarhetsbeskrivelse av objektet, og en generell beskrivelse av eventuelle andre objekter som kan bli direkte påvirket av skredfaren eller indirekte av varslingstjenesten.
Kvalitetssystemer og kompetanse
Som risikoeier bør du etterlyse beskrivelse av styring og kvalitetssystem hos leverandør. HMS plan og opplæring av observatører er en post som du kan vekte når du skal velge tilbud.
Kompetanse hos tilbyderne har betydelse når du skal velge leverandøren med best tilbud, det er den som bestiller som bestemmer hvordan det skal vektes i en konkurranse. For små oppdrag innen stedsspesifikk snøskredvarsling vil egenerklæringsskjema være tilstrekkelig, mens for større oppdrag og og utlysninger vil gjennomgang av CV-er være nødvendig. Du kan da lese mer om krav til kompetanse her.
Snøskredvarslingstjenesten
Du skal oppgi spesifikke behov knyttet til selve varslingstjenesten. Dette kan være ønsker knyttet til hyppighet av snøskredvarsel, krav til instrumentering, krav til observasjoner og/eller befaringer. Du kan også be om å få tilsendt en mal på snøskredvarsel fra leverandøren.
Ved å oppgi at veilederen for stedsspesifikk snøskredvarsling skal følges, vil oppgaver som oppstartsbefaring, registrering av snøskredhendelser og andre observasjoner, oppdatering av skredvarslingsplan og GIS modell, samt andre rutiner være del av varslingstjenesten som leverandøren bør prise.
Spesifikke ønsker knyttet til deltakelse i møter under varslingssesongen skal omtales, da det er en prisbærende post. Hvis noen krav avviker fra veilederen skal det omtales.
Kompetanse
Har utførende foretak personell med den forutsatte kompetansen som kreves for å utføre slike oppdrag?
I forbindelse med anbud kan kompetanse vektes, sammen med eksempelvis pris. Det er risikoeier som beslutter hvor høyt kompetanse skal vektes, og grensen kan variere basert på sårbarheten til objekt og konsekvensen ved et skred.
Hvordan kontrollere at du mottar riktig tilbud?
Varslingsområdet
Leverandøren kan henvise til skredvarslingsplanen hvis den eksisterer. For mindre prosjekt skal leverandør oppgi varslingsområdet og tiltakssonen, og prise inn arbeid tilsvarende bestilling av skredvarslingsplan. Det inkluderer å utarbeide kartutsnitt av aktuelle skredbaner og oppgi hele området som påvirker snøskredfaren til objektet (løsneområder, skredbane, utløp, tiltakssoner). Leverandør skal ha priset vedlikehold av skredvarslingsplan, samt GIS modell: (datamodellen, modelleringene, parametre og løsneområder) og oppstartsbefaring, eventuelt kartleggingsbefaring.
Kvalitetssystemer og kompetanse
- Beskrivelse av leverandørens styring og kvalitetssystemer, herunder rutiner for oppdatering av skredvarslingsplan, registrering av skredhendelser og observasjoner. Det skal også inkludere en HMS plan og opplæring for observatører.
- Egenerklæringskjema. Har utførende foretak og tiltenkt personell kompetansen som kreves for slike oppdrag? CVer til tiltenkt personell bør vektlegges i en konkurranse.
Instrumentering
- Installasjon og drift gjennomføres iht. Skredvarslingsplan. Værstasjoner med MET standard skal levere data til MET, andre observasjoner og varsel til NVE.
Egenerklæringskjema
Leverandør skal levere egenerklæringskjema med tilbudet.