Spesielt for jernbane og vei
Jernbane
Mange steder er jernbanen anlagt helt inntil og langsmed vann og vassdrag. Bane NOR er ansvarlig for en sikker jernbaneinfrastruktur hvor det kan fremføres tog (jf. forskrifter om sikkerhet under jernbaneloven). Vegetasjonskontroll langs alle jernbanelinjene går ut på å fjerne eller hindre framvekst av trær, greiner og kratt av hensyn til togframføring og sikkerheten. Flere steder berører dette kantvegetasjon langs vassdrag.
Utløsende krav til vegetasjonskontroll av hensyn til togframføringen og sikkerheten omfatter:
- sikt til signalanlegg
- trebrekk, rotvelt eller vindfall over sporet
- risiko for påkjørsel av elg eller annet storvilt
- skade på drenering
- erosjonsskade i fylling eller løsmasseskjæring som følge av rotvelt
- rotsprengning
- løvfall på skinnene eller på ballastoverflaten
- feil i eller kortslutning av kontaktledningsanlegget
- sikt til tog fra planoverganger uten teknisk sikring
- sikt til sporet fra tog
- risiko for brann
Prinsipper spesielt for skjøtsel av kantvegetasjon ved jernbaner:
- Det skal ikke fjernes flere trær eller busker enn nødvendig for å få oppfylt kravet om en sikker og punktlig togfremføring. Vegetasjon som i dag ikke er til hinder for en sikker og punktlig jernbane, herunder krav til sikt, bør dermed ikke fjernes. Dette vil føre til behov for økt gjentagelsesintervall sett i forhold til flatehogst, men vil kunne ivareta noen viktige økologiske verdier i slike områder.
- Det må gjøres lokale vurderinger for hvor langt fra jernbanen det vil være aktuelt å kunne ivareta eller etablere større vegetasjon.
- Kantsonene bør i utgangspunktet være så brede som mulig, minimum 6 meter. Varierer i forhold
til sikkerhetskrav.
Se for øvrig til generelle skjøtselsråd i denne veiledningen.
Vei
Mange steder er veier anlagt helt inntil og langsmed vassdraget. På slike strekninger er kantvegetasjonen ekstra viktig for å skape en buffer og barriere mellom trafikkens påvirkning av lyd, lys, avrenning, og dyrelivet i og langs vassdraget. Det er derfor viktig å legge til rette for, og vedlikeholde, en flersjiktet vegetasjon mellom veier og vassdrag. Større skog eller busker for nærme veien kan gi utfordringer ifm drift, vedlikehold og sikt. Hvis disse må fjernes bør det som et minimum stå igjen buskvegetasjon nærmest vassdraget, og denne skal nå en høyest mulig høyde uten å redusere sikten. Vannressursloven åpner ikke for å fjerne kantvegetasjonen langs vassdrag for å gi utsikt til vannet for bilister. Det kan imidlertid etableres faste definerte utsiktspunkt.
Det må gjøres lokale vurderinger for hvor langt fra veien det vil være aktuelt å kunne ivareta eller etablere større vegetasjon.
Kantvegetasjon favner også om vegetasjonsdekke bestående av urter og gress. Dette skal alltid etableres som et viktig tiltak for å kunne fange opp avrenningsvann fra veien, som en barriere og partikkeloppsamler (forurensing)
Bruer er ikke en del av unntaksbestemmelsen. Fjerning av kantvegetasjon ved bygging eller ved senere drift av bru er søknadspliktig, men skjøtsel er lovlig. Hensynet til sikt og sikkerhet vil dog gjelde også her.