Veileder til energikartleggingsforskriften

Del denne sidenDel på e-post

Veileder til energikartleggingsforskriften

Denne veilederen til forskrift om energikartlegging forklarer hvordan forskriften skal forstås. Veilederen forklarer særlig hvem som er pålagt plikter og hva disse må gjøre for å etterleve kravene. Veilederen beskriver kun minimumskravene mht. energikartlegging som følger av energikartleggingsforskriften.

Mange foretak kan ha godt utbytte av å gjennomføre energikartlegging selv om de ikke omfattes av forskriften. Enova SF har også støtteordninger som kan være relevante for disse. Det er heller ingen ting i veien for å gå lengre enn det forskriften krever mht. innholdet i energikartleggingen.

Andre, og mer omfattende krav enn de som følger av energikartleggingsforskriften, kan følge av annet regelverk og som vilkår i tillatelser. Denne veilederen beskriver ikke krav som følger av andre regelverk enn energikartleggingsforskriften, eller som vilkår i tillatelser.

Veilederen er særlig aktuell for: 

  • Ledelsen i foretak som bruker mye energi (årlig gjennomsnittlig energibruk i Norge på minst 2,5 GWh de siste tre årene) 
  • Foretak som bruker mye energi i forbindelse med drift av bygninger, transport (vei-, sjø- og lufttransport) og prosesser 
  • Energirådgivere 
  • Nettselskap 
  • Kommuner, fylkeskommuner, Enova SF og andre myndigheter som driver med planlegging og behandler søknader mv. 

Veilederen er inndelt i samme kapitler som forskriften. Hvert kapittel starter med en kort introduksjon. Under hvert kapittel er det henvist videre til de enkelte paragrafene i det aktuelle kapittelet. Under hver paragraf gjengir veilederen først forskriftsteksten. Deretter følger en nærmere forklaring. 

Faktaboks om bakgrunnen til forskriften

Plikten til å gjennomføre regelmessige energikartlegginger i store foretak, følger av energiloven § 8-5. Bestemmelsen ble vedtatt ved lov av 16. juni 2023 nr. 69 og trådte i kraft 1. mars 2024. Energiloven § 8-5 gir Energidepartementet hjemmel til å vedta forskrifter om hva som regnes som store foretak, om kvalifikasjonskrav for den som utfører energikartleggingen, om utarbeidelse, innhold og rapportering av kartleggingen og om lagring og bruk av resultatene fra kartleggingen. 

Det daværende Olje- og energidepartementet gjennomførte i 2018 og 2021 høring av forslag til endringer blant annet i energiloven, hovedsakelig som forberedelse til innlemmelse av energieffektivitetsdirektivet fra 2012 i EØS-avtalen, og etterfølgende gjennomføring i norsk rett. Energieffektivitetdirektivet fra 2012 er endret ved energieffektivitetsdirektivet fra 2018. Begge direktiv er innlemmet i EØS-avtalen ved beslutning i EØS-komiteen 11. juli 2025. Stortinget ga samtykke ved behandlingen av Prop. 136 S (2024-2025). 

Et forslag til forskrift om energikartlegging ble sendt på høring 14. oktober 2020, men dette forslaget ble i påvente av lovhjemmel ikke vedtatt. 

Et nytt forslag til forskrift ble sendt på høring 10. juni 2024. Forslaget ble vedtatt 25. september 2024. Energikartleggingsforskriften trådte i kraft 1. oktober 2024. Frist for rapportering av første energikartlegging, er 1. oktober 2026. 

 

For mer informasjon om bakgrunn, se:  

Prop. 100 L (2022-2023) og 

Høringsnotatet til forskriften.