Veileder stedsspesifikk snøskredvarsling

Del denne sidenDel på e-post

Bestille skredvarslingsplan

Når du skal få utredet en skredvarslingsplan for et, eller flere objekt, anbefaler vi at du benytter deg av skjemaet som du finner på denne siden.

Bestillingskjema

Ved å bruke skjemaet sikrer du at veilederen for stedsspesifikk snøskredvarsling følges, og det vil gi en strukturert bestilling som vil gjøre det enklere for leverandør å se behovet ditt og slik kunne besvare bestillingen og utføre oppgaven på en god måte. Hvis du ber om tilbud fra flere, vil det også gjøre det lettere for deg å vurdere tilbudene du får inn. Etter at leverandør er valgt, bør kontrakt skrives f. eks. ved å bruke NS8402.

Husk å følge innkjøpsrutiner hvis du gjennom arbeidsgiveren er bundet til det, for eksempel hvis du jobber i det offentlige og skal følge rutiner for offentlige anskaffelser.

Hva skal inngå i en bestilling?

Hva skal utredes?

Beskriv objektet/ene du ønsker skredvarslingsplan for

  • Eksisterende bebyggelse, varsling for anleggsarbeid, varsling skredkontrollanlegg
  • Beliggenhet (gårdsnummer og bruksnummer, adresse, vegnummer).
  • Kartutsnitt som viser objektet (Figur 1). Dette gjøres enkelt i NVE Kartkatalog.
  • Sårbarhet, og sikkerhetsklasse eller ÅDT: type bygningsmasse og sikkerhetsklasse for hvert objekt iht. TEK 17, alternativt ÅDT iht. Vegvesenet håndbok for veg.

Figur 1. Eksempel på kartutsnitt

    • Annen viktig informasjon: f. eks oppbevarelse av miljøfarlig materie el. lign.
    • Bilder er alltid nyttig

 

Skredhistorikk

Hvis du kjenner til tidligere skredfareutredninger som dekker hele eller deler av området du ønsker å lage en skredvarslingsplan, må du oppgi dette.

Kjente skredhendelser i området, eller i nærheten til det, bør også oppgis da dette har stor betydning vurdering av snøskredfaren og eksponering. Hvis lengde på utløp til tidligere snøskredhendelser er kjent må dette oppgis.

Hvis det finnes sikringstiltak eller tidligere stedsspesifikk snøkredvarsling i området må det beskrives.

Ta alltid kontakt med kommunen og spør (eksplisitt) om det finnes tilgjengelige skredfareutredninger, kjente hendelser eller sikringstiltak i området, eller i nærheten, som kan være av betydning for dette oppdraget.

GIS-leveranse

Du må i bestillingen oppgi om du ønsker en GIS-leveranse. Dette er i hovedsak aktuelt i forbindelse med større oppdrag der stedsspesifikk snøskredvarsling skal gå over flere år, og hvor det kan komme endringer i skredvarslingsplanen underveis.

En GIS-leveranse kan inneholde følgende:

  • Varslingsområde, tiltakssone, skredbane og løsneområder
  • Historiske skredhendelser av betydning
  • Sikringstiltak, plassering av evt. instrumentering
  • Andre registreringer med betydelse for skredfaren

 

Bistand til tiltak i beredskapsplan

Hvis du som risikoeier trenger bistand fra leverandør for å utarbeide beredskapstiltak som samsvarer med aktsomhetsnivå,  må du oppgi det her. Risikoeier er ansvarlig for utarbeidelse av beredskapsplan men kan få bistand fra fagkyndige til utarbeidelse av tiltak. 

Befaring

For å utarbeide en skredvarslingsplan iht. veilederen er det nødvendig med befaring i varslingsområdet. 

Kompetanse

Har utførende foretak personell med den forutsatte kompetansen som kreves for å utføre slike oppdrag?  

I forbindelse med anbud kan kompetanse vektes, sammen med eksempelvis pris. Det er risikoeier som beslutter hvor høyt kompetanse skal vektes, og grensen kan variere basert på sårbarheten til objekt og konsekvensen ved et skred.

Hvordan kontrollere at du mottar riktig tilbud?

For å sikre at tilbudene du mottar, og arbeidet som er planlagt har god nok kvalitet, bør du som risikoeier oppgi at denne veilederen stedsspesifikk snøskredvarsling skal følges. I tillegg skal tilbudet inneholde følgende informasjon:

Varslingsområdet som inkluderer skredbanen/skredbanene

Kartutsnitt av varslingsområdet -leverandør må oppgi hele området som påvirker snøskredfaren til objektet. Det skal være satt av tid til å vurdere skredbane (løsneområder og utløp) og tiltakssoner. Beskrivelse av skredfaren er en prisbærende post, ved kompliserte fjellsider med flere skredbaner vil skredvarslingsplanen bli mer omfattende.

Beskrivelse av varslingstjenesten

Tilbudet skal ha priset timer for å vurdere lengde på sesong og stipulert antall varsler. Leverandør skal også ha priset vurdering av reduksjon av usikkerhet, dette inkluderer vurdering av mengde og type manuelle observasjoner, snødekkeundersøkelser  (lokasjon og frekvens), vurdering av eksisterende instrumentering og behov for supplering.

Befaring

Leverandør skal ha priset inn befaring. Hvis befaring mangler, skal det begrunnes. 

Egenerklæringskjema

Leverandør skal levere egenerklæringskjema med tilbudet.