Risikoeier
Organisatoriske sikringstiltak
Stedspesifikk snøskredvarsling sammen med en beredskapsplan som beskriver tilhørende risikoreduserende tiltak er et organisatorisk sikringstiltak. Tiltaket reduserer faren for liv og helse, men det er fortsatt fare for materielle skader. Derfor åpner TEK17 kun opp for et begrenset virkeområde knyttet til periodisk stenging, som er basert på stedsspesifikk snøskredvarsling. Dette gjelder både for eksisterende bebyggelse, ny eller gammel veg, eller andre objekter. For ny bebyggelse stiller TEK17 krav om tilstrekkelig sikkerhet mot naturfare som ikke kan oppnås med organisatoriske sikringstiltak, fordi det er nødvendig at kravene til sikkerhet mot materielle skader oppfylles.
Regelverk
Kommunen skal sørge for at tilstrekkelig sikkerhet mot naturfarer er ivaretatt ved søknadsbehandling av nye bygg og infrastruktur, i henhold til TEK17 § 7-3. "Lov om sikring mot naturskader", også kjent som naturskadeloven, regulerer også kommunens plikter for å forebygge naturskader og gir hjemmel for statlig og kommunal involvering i sikringstiltak. Spesielt § 20 slår fast kommunens plikt til å iverksette sikringstiltak i samråd med plan- og bygningsloven, mens § 24 omhandler konsekvensene for eiendommer utsatt for naturskader, herunder mulighet for byggeforbud. Kommunen plikter videre å ta vare på sine innbyggere i eksisterende bebyggelse, og ta ansvar for den lokale beredskapen, i henhold til Forskrift om kommunal beredskapsplikt (sivilbeskyttelsesloven §14 og 15) LOV-2010-06-25-45. Denne forskriften sikrer at kommunen ivaretar befolkningens sikkerhet og trygghet gjennom helhetlig risiko- og sårbarhetsanalyse.
I Stortingsmelding 27 (2023-2024) om flom og skred, handler kapittel 7.6 om «Styrkt førebygging – kartlegging og planlegging» og kapittel 9.2.1 om «Forslag til endringar i plan- og bygningslova». Meldingen foreslår en rekke tiltak for å styrke forebyggingen av flom og skred; inkludert forbedret kartlegging og styrking av arealplanleggingsverktøy. Du kan også lese mer om ansvar for sikkerhet og sikring mot skred i Sikringshåndboka.
Det er få rettskraftige dommer knyttet kommunens ansvar og rolle i forbindelse med skredfare mot eksisterende bebyggelse men problemstillingen er drøftet i faglitteraturen i masteroppgaven «Skredfare i eksisterende bebyggelse -handleplikt og økonomisk ansvar» (Eidal, 2020).
Private aktører som eier ulike typer anlegg eller byggverk faller blant annet under regelverket i TEK17 § 7-3. Dette gjelder objekter som alpinanlegg, oppdrettsanlegg, midlertidige anleggsvirksomheter i skredutsatt terreng osv. Fylkeskommunene er ansvarlige for fylkesveier og følger samme regelverk. I tillegg gjelder N200 Vegbygging. Statens vegvesen er risikoeier for europaveier og byggeprosjekter knyttet til veg og drift. For vegstrekning hvor trafikk normalt er i flyt benytter Vegvesenet en tilpassing av sikkerhetsklassene i TEK17 basert på veiens trafikkmengde , som beskrevet i N200 Vegbygging. Stedsspesifikk snøskredvarsling er for veg et aktivt sikringstiltak beskrevet i N-V138:2024 7.1.
For ulike objekter vil andre regelverk også være gjeldende for å oppnå tilstrekkelig sikkerhet, dette er ikke en uttømmende liste.
Bebyggelse og tilskudd
Dersom det er behov for å etablere stedsspesifikk snøskredvarsling for eksisterende bebyggelse som ikke oppfyller sikkerhetskravene til skredfare i henhold til TEK17 §7-3, kan kommunen søke tilskudd fra NVE før etablering av tjenesten.
Akseptert restrisiko
Når det er en uakseptabelt stor risiko iht. relevante regelverk, for snøskred med konsekvens for personer eller eiendom, skal du som risikoeier vurdere behovet for tiltak for å redusere restrisikoen til et akseptabelt nivå. Det finnes flere måter å gjøre en risikovurdering på, og den kan gjøres både kvalitativt og kvantitativt. Målet er å finne ut hva du kan gjøre for å hindre ulykker og hvordan du best kan redusere konsekvensene.
Risikostyring
ISO 31000 er en internasjonal standard for risikostyring, og den gir et rammeverk som kan brukes til å vurdere risiko knyttet til naturfare, inkludert skred.
NS5814 setter krav til innhold for en risikovurdering, og er vanlig å forholde seg til i Norge. For kommuner bør man starte med en ROS-analyse, før man gjør en mer spesifikk vurdering for det aktuelle objektet. Statens vegvesen har utviklet en fire trinns metodikk for risikovurdering av skred som inngår i arbeidet med å sikre skredutsatte vegstrekninger, den er beskrevet i V721.
Usikkerhet
Stedsspesifikk snøskredvarsling har som mål å redusere restrisikoen til et akseptabelt nivå for objekter, der omfanget av varslingstjenesten vil variere med behovet for å redusere usikkerheten, se Figur 2.

Figur 2. Behovet for å øke kunnskapsstyrken varierer med hva som er et akseptabelt restrisikonivå
Omfang skredvarslingsplan
Omfang og detaljeringsgrad av skredvarslingsplanen er avhengig av følgende faktorer:
- Romlig utstrekning
- Størrelse av skredvarslingsområdet
- Antall skredbaner
- Kompleksitet i terrenget
- Løsneområder i ulik eksponering eller høyde
- Tidsmessig utstrekning, varighet av varslingstjenesten
- Antall sesonger
- Antall varslingsdager per sesong
- Akseptabel restrisiko
- Feil vil trolig ikke føre til alvorlige konsekvenser
- Det går fint at et område er stengt i lengre tid
Et stort og komplekst varslingsområde med behov for daglig varsling over flere sesonger for et objekt med lite akseptabel restrisiko vil altså ha stort omfang. Dessuten vil det være økt behov for å styrke kunnskapsnivået og dermed ressursene en kan bruke for datainnhenting som instrumentering og observasjoner. Tiltak for å øke kunnskapsstyrken kan være instrumentering, der økt kompleksitet i skredterrenget gjør at man trenger mange ulike tiltak for å oppnå akseptabel restrisiko. Det vil også være større gevinst i å effektivisere datainnhentingen.
Eksempel vurdering av akseptabel restrisiko for objekt
Prosjekt som krever større omfang og detaljering for skredvarslingsplanen
Objektet er flere mindre boligfelt i en vid strakt kommune. Hvert boligfelt er utsatt for skredfare fra 1-3 skredbaner. Skredbanene ligger i ulike himmelretninger og dermed kan flere værforhold føre til kritiske situasjoner. Det planlegges permanente sikringstiltak som er forventet å være på plass om 5-10 år. Området er i et klima der en skal regne med fare for snøskred fra desember til og med april. Det etableres kameraer mot hvert varslingsområde, og snødbydemålere i alle løsneområder. I tillegg monteres en værstasjon som er mer representativ enn den eksisterende i lavlandet. I sesong gjennomføres det observasjoner ukentlig.
Prosjekt som krever mindre omfang og detaljering for skredvarslingsplan
Objektet er en anleggsvei til et damprosjekt på høyfjellet. Anleggsveien krysser en tydelig skredbane som stort sett er utsatt for vestavær. Arbeidet vil være avsluttet i løpet av ett år. Det foregår arbeid flere steder og når den skredutsatte anleggsveien skal stenges kan arbeiderne jobbe videre på det andre stedet. Arbeidere gjennomfør daglig snøplatemålinger og rapporterer til varsler, men det etableres ingen instrumentering utover dette. En observatør gjør en snødekkeundersøkelse før veien åpnes etter en stengt periode.
Objektbeskrivelse
Omfanget av utredning til skredvarslingsplan og varslingstjenesten avhenger i stor grad av den potentielle risikoen til objektet. Sårbarhet er en del av risikovurderingen og vurderingen gjøres av risikoeier, se Figur 3 og tabell 1.
Sårbarhet er andelen av tap hvis et snøskred når objektet. For mennesker som er utsatt for snøskred er det sannsynligheten for dødsfall som vurderes. For konstruksjoner vurderer man hvor motstandsdyktig mot trykket objektet er (2).
Objektets sårbarhet påvirker både aktsomhetsnivåene i skredvarslingsplanen og tiltakene i beredskapsplanen. I noen tilfeller trenger du hjelp fra fagfolk til å gjøre denne vurderingen. Kan objektet tåle skredmasser opp til et visst trykk? Hva skjer dersom skredet ikke når frem, men snøskyen gjør det?
Skredstørrelser og sårbarhet
Tabell 1 viser en grov oversikt over sårbarhet til ulike typer objekt.
|
Objekt |
Sårbarhet |
Kommentar |
|
Bolighus |
Høy |
Personopphold, vanskelig å evakuere raskt |
|
Vei med høy ÅDT |
Moderat til høy |
Mange trafikanter, mulig stans i transport |
|
Midlertidig anlegg uten personopphold |
Lav |
Lite konsekvens ved skade, kan flyttes |
|
Alpinanlegg i drift |
Høy |
Mange mennesker i eksponert terreng |
|
Kraftlinje |
Moderat |
Økonomisk tap, men lav risiko for liv |
Risikoanalysen fullføres etter at skredvarslingsplanen er utarbeidet, siden det er her skredfaren og eksponeringen til objektet blir utredet.
Eksponeringen påvirker risikoen, siden et immobilt objekt alltid vil få konsekvenser av noen skredstørrelser. For et mobilt objekt vil konsekvensen variere og være påvirket av eksponeringstiden og lokasjon i skredbanen.
Konsekvensen av en hendelse, vil variere med sårbarheten til objektet, en høy sårbarhet gir dermed totalt en større risiko, noe som kan visualiseres i en risikomatrise, se Figur 5. Matrisen viser dermed hvilken akseptabel restisiko risikoeier har for objektet.
I eksempelet nedenfor er det brukt skala for skredstørrelse iht EAWS som illustrasjon av konsekvens når skredet når objektet. Størrelsen på skred er relevant, siden store skred har større skadepotensiale hvis det når objektet, men har også lengre utløpslengde, Det kan bety at et størrelse 1 skred ikke når frem, eller at objektet ikke skades ved treff. Størrelse 4 og 5 gir uakseptable konsekvenser hvis de løsner, mens størrelse 2 og 3 gir noe mindre konsekvens. Sannsynligheten for at skredet løsner påvirker også den akseptable restrisikoen og kan beskrives på ulike måter, eksempelvis som her med sannsynlighet eller i prosent (Figur 4). Grønt nivå betyr ikke «ingen skredfare» og noen tiltak kan likevel være nødvendige, mens flere tiltak gjennomføres for gult, oransje og rødt nivå beskrevet i beredskapsplanen. Matrisen kan utarbeides i samarbeid med skredvarsler i forbindelse med skredvarslingsplan.
Skredvarslingsplanen
Det anbefales å anskaffe skredvarslingsplan først, før anskaffelse av varslingstjenesten, noe som fører til bedre oversikt over behov for instrumentering og organisering av tjenesten, se FIgur 5. Dette vil også gjøre det enklere for deg å vurdere tilbudene opp mot hverandre, da premissene alt er satt. I enkelte mindre prosjekt kan det være hensiktsmessig å bestille skredvarslingsplan og skredvarslingstjeneste samtidig, men det vil da potensielt være vanskelig å sette tilbudene opp mot hverandre.
En skredvarslingsplan beskriver hvilke forhold som skal være til stede for at en kritisk skredsituasjon kan oppstå innenfor et definert varslingsområde, og hvilke tiltak man bør gjøre for å redusere usikkerheten i varslingstjenesten,. Den danner grunnlaget for den operative skredvarslingen og oppdateres ved behov. Planen beskriver hva som skal bli vurdert og hvordan det blir oppsummert i et aktsomhetsnivå. Aktsomhetsnivået kobles i beredskapsplanen til hvilke tiltak som bør settes i gang. Den redegjør også for hvilke usikkerheter som finnes.
Leverandøren lager skredvarslingsplanen, men risikoeieren eier den. Planen kan lages enten etter et forprosjekt eller som en del av forprosjekteringen, dersom det tidlig bestemmes at varsling er den beste løsningen.
Skredvarslingsplanen er et levende dokument som oppdateres gjennom varslingsperioden med hendelser eller nye vurderinger. Uansett type objekt, skal risikoeier først ha laget en skredvarslingsplan for å kunne etablere stedsspesifikk snøskredvarsling.
Skredvarslingsplanen inneholder følgende:
- Skredterrenget, inklusive løsneområde, skredbane og utløp, samt hvilke kritiske forhold som skal til for at skred blir store nok til å nå objekt.
- Informasjonskilder som bør til for å redusere usikkerheten i varselet og hvordan varslingstjenesten best bør organiseres for hvert prosjekt. Skredvarslingsplanen deler inn objekt i tiltaksområder, eks. en gruppe hus som er utsatt for skred fra samme skredbane, eller en anleggsvei som deles inn i ulike soner.
- Aktsomhetsnivå som skal brukes i varselet og gir grunnlaget for at du som risikoeier kan lage en beredskapsplan. Dette kan innebære tiltak som evakuering av bebyggelse, eller regulering av aktiviteter, for eksempel å oppholde seg inne i maskiner.
- En eller flere forslag til usikkerhetsreduksjon som gjør det enklere for deg som risikoeier å vurdere usikkerheten knyttet til den valgte løsningen for varslingstjenesten. Dette inkluderer observasjoner, en eventuell supplering av instrumentering og kostnader.
I tillegg er det nødvendig å få innføring/opplæring i mulig konsekvens av ulike skredstørrelser og hvilke skredstørrelser som er tilstrekkelig store til å nå objekt. Basert på dette kan risikoeier ta stilling til hvilke risikoer som er akseptable og ‘fargelegge’ risikoakseptmatrisen for den enkelte tiltakssonen eller objektene i varslingsprosjektet.
For et svært sårbart objekt kan det f. eks. være behov for stedsspesifikk snøskredvarsling som utføres feltbasert. Det er stor forskjell i usikkerhet når varsler er til stede og når stedsspesifikk snøskredvarsling utføres fra et annet sted (fjernvarsling), med hjelp av instrumenter og observatører. Usikkerheten skal kommuniseres fortløpende i varslingen mellom leverandør og risikoeier.
Beredskapsplan
Etter at skredvarslingsplan er utarbeidet og før varslingstjenesten bestilles, skal risikoeier utarbeide beredskapslan. Beredskapsplanen gir føringer for hvordan risikoeier, i samarbeid med relevante aktører, skal håndtere snøskredhendelser. Den beskriver rutiner for både iverksetting og oppheving av tiltak. Samarbeidsaktører kan blant annet inkludere skredvarslingstjenesten, politiet, kommunen og Statsforvalteren. Se illustrasjon på flytskjema for bebyggelse i Figur 6.
Beredskapsplanen skal også omtale forvaltning (innkjøp, søknader), drift (sende måledata, software), vedlikehold (reparasjoner, kontroller). Den skal vise til faglig utredning i skredvarslingsplanen som beskriver dimensjoneringen og opplegget for overvåking og varsling. Videre skal planen inneholde rutiner for vedlikehold av tiltak som skilt, bommer og instrumentering. Det skal sikres tilstrekkelige personellressurser, og beredskapen hos risikoeier kan ikke være avhengig av én enkeltperson.
Aktsomhetsnivå og tiltak i beredskapsplanen
Stedspesifikt snøskredvarsel varsler et aktsomhetsnivå som skal begrunnes med en vurdering av snøskredfaren for objekt/tiltaksområde basert på snødekket og værprognose.
Aktsomhetsnivåer er et kommunikasjonsverktøy som brukes til å formidle risiko og usikkerhet på en forståelig og handlingsutløsende måte. Det fungerer som en forenkling av komplekse risikovurderinger og gjør det mulig å oversette faglige vurderinger til visuelle og intuitive indikatorer.
Det bør benyttes fire aktsomhetsnivåer, men kan i enkelte tilfeller variere avhengig av prosjekt og type objekt. Vurderingen av antall aktsomhetsnivåer gjøres i skredvarslingsplanen og nivåene skal kobles til konkrete tiltak. Det er viktig at tiltakene er individuelle og tilpasset for hvert aktsomhetsnivå. Det anbefales å bruke et tiltak per aktsomhetsnivå, og maksimalt to stykken. Flytskjema bør utarbeides og tilpasses type varsling og objekt, se over.
Det kan være utfordrende å treffe riktige tiltak for objektet hvis man ikke har spesifikk erfaring med skred fra tidligere. Derfor anbefales det å søke skredfaglig bistand for å utvikle relevante og presise tiltak i forbindelse med utarbeidelse av beredskapsplan. Veiledning kan med fordel inkluderes i bestillingen av skredvarslingsplanen.
Når risikoeier utarbeider beredskapsplan med tiltak for ulike aktsomhetsnivåer, skal det tas hensyn til objekter innenfor og utenfor varslingsområdet som kan bli berørt, som fritidsboliger, veger og turstier.
Beredskapsplan for bebyggelse
For beredskapsplaner utarbeidet for bebyggelse kan risikoeier sende planen på høring til NVE. Du finner eksempel på tiltak som passer til ulike aktsomhetsnivå for bebyggelse og veg i eksemplene nedenfor. Finnes det allerede en beredskapsplan med fokus på snøskred bør den inngå i arbeidet med å utarbeide passende tiltak.
For bebyggelse gjelder det videre at politiet har ansvar for å utføre evakuering basert på snøskredfaglige vurderinger fra leverandørens skredvarsel og anbefalte tiltak beskrevet i risikoeiers beredskapsplan. Politiet og kommunen bør ha oversikt over personer i definerte tiltakssoner og utarbeide en trygg og effektiv evakueringsplan. For områder der snøskred også kan føre til vegstengning, skal beredskapsplanen inkludere kommunikasjon med vegeier, for eksempel Vegvesenet eller fylkeskommunen, eller henvise til kommunikasjonsplan. Det er særlig kritisk å koordinere tiltak dersom boligevakuering iverksettes etter at vegene er stengt. God kommunikasjon mellom aktørene sikrer mer effektive og målretta tiltak. Nedenfor sees et eksempel på flytskjema for ulike aktsomhetsnivå mellom ulike aktører.
Senere skal det også utarbeides en kommunikasjonsplan for hvordan tiltakene skal nå brukere av disse objektene.
Beredskapsplan for veg
Tabell 2 viser en beredskapsplan for veg med fire aktsomhetsnivåer. Hvert nivå har egne anbefalte tiltak som skal redusere risiko ved trafikkavvikling og drift av veg.
Planen er utarbeidet av skredeksperter i Statens vegvesen og brukes i alle stedsspesifikke skredvarslingsprosjekter.
Når et aktsomhetsnivå varsles, anbefales det at risikoeier vurderer og eventuelt setter i gang tiltakene. Det er risikoeier som avgjør om tiltakene skal gjennomføres.
Tiltakene har som mål å redusere tiden folk og trafikk oppholder seg ved skredutsatte punkt, enten det gjelder arbeid på veg eller trafikkavviklingen.
Tabell 2. Eksempel beredskapsplan for veg

Instrumentering
Behovet for instrumentering, og anbefalt mengde til stedsspesifikk snøskredvarsling skal være beskrevet i skredvarslingsplanen. Anbefalingene skal speile den akseptable restrisikoen for objektet og behovet for kunnskapsstyrke i varslingstjenesten.
Risikoen for snøskred er knyttet til snødekkestabilitet og endringer i den, som følge av værforhold og prosesser innad i snødekket drevet av værforhold. Værforholdene i fjellområder har stor romlig variabilitet, både horisontalt og vertikalt, hvilket gjør at målinger fra den nærmeste værstasjonen i det nasjonale stasjonsnettverket sannsynligvis ikke er representativt for et spesifikt løsneområde. Det finnes generelt lite værstasjoner høyt til fjells (1) og dermed kan lokale målinger styrke kunnskapsgrunnlaget og redusere usikkerheter for stedsspesifikk snøskredvarsling vesentlig.
Dette krever ofte etablering av nye værstasjoner med en begrenset prosjektlengde. Instrumentering i stedsspesifikk snøskredvarsling er dermed tenkt til å svare ut et spesifikt databehov, som temperatur eller pålagring av snø i et løsneområde, og vil kunne ha andre krav enn en fullskala meteorologisk stasjon. Spesifikasjonene for internasjonale målestandarder (WMO) er lagd for å etablere stasjoner som er robuste, står over lang tid og bidrar til standardiserte data for værvarsling og numerisk værmodellering. Disse bør ligge som et utgangspunkt for all instrumentering. men når det er sagt er disse standardene ikke alltid hensiktsmessige for stasjoner som etableres for en begrenset prosjektperiode på utfordrende lokasjoner og med et begrenset budsjett. Økt presisjon til målingene er generelt en prisdrivende faktor, i tillegg til at de krever strøm for å fungere.
Værparametrene som skal måles er knyttet til snøskredrelaterte prosesser:
- Vind
- Temperatur
- Nedbør
- Snødybde
- Stråling og overflatetemperatur
For å få en bedre oversikt over hvilke sensorer som egner seg hvor, kan du lese "Instrumentering i stedsspesifikk skredvarsling" (3).
Stedsspesifikk snøskredvarslingstjeneste
Etter at skredvarslingsplan og beredskapsplan er laget, kan du anskaffe instrumentering hvis nødvendig, samt den stedsspesifikke snøskredvarslingstjenesten.
Skredvarslingsplanen er grunnlaget for varslingstjenesten og legges ved anskaffelse av tjenesten. For små, midlertidige prosjekter hvor skredvarslingsplanen ikke er utarbeidet kan skredvarslingsplanen anskaffes samtidig som varslingstjenesten.
I tillegg bør du angi tidshorisonten, både hvor mange uker/måneder/år varsling skal pågå, ønsket lengde på varslingssesongen, og hvis du har spesielle behov for hyppighet av varsler. Behovet for observasjoner er også sentralt ved bestilling, og skal stå beskrevet i skredvarslingsplanen.
I bestilling/utlysning bør du også spesifisere krav til at leverandøren har kvalitetssystem, oppdatering av skredvarslingsplanen, krav til befaring, rapportering av skredhendelser og deltakelse på møter og evaluering av hendelser inngår i tjenesten hvis den skal være iht. veilederen. Omfang varierer likevel avhengig av objektet og dette bør være tydelig spesifisert da det er prisbærende poster.
Samlet sett gjør dette at leverandøren kan gi et tilbud som er godt tilpasset dine behov som risikoeier. Avhengig av omfang på tjenesten kan du enten bruke bestillingskjema, eller offentlig utlysning.
Når du lyser ut en konkurranse, er det viktig å ha vurdert hvordan tilbudene skal måles opp mot hverandre, slik at du faktisk mottar et seriøst og relevant tilbud. Det er spesielt viktig å tenke over hvordan du vekter kompetanse og pris, da dette kan avgjøre kvaliteten på tjenesten du velger. Når skredvarslingstjeneste allerede er etablert, og kontrakten skal lyses ut på ny, skal erfaringen fra eksisterende leverandør være dokumentert i den oppdaterte skredvarslingsplanen. Likevel vil det være taus kunnskap om varslingstjenesten som kan være vanskelig å få formidlet videre, dette gjelder særlig i relasjonen mellom leverandør og observatørene som har gjennomført snødekkeundersøkelser, og som kan utgjøre en konkurransefordel (4). Observatører kan ha stilt seg disponible til deg som risikoeier for å fortsette med ny leverandør. Kontaktinformasjon skal videreformidles ved kontraktinngåelse.
Å vurdere kompetanse kan være utfordrende, særlig hvis du ikke har fagkunnskap selv. Du finner informasjon om kompetanse hos leverandør her: Kompetanse
Kommunikasjonsplan
Neste steg er å lage en kommunikasjonsplan. Når tiltak som blir satt i gang iht. beredskapsplanen ved økt aktsomhetsnivå skal disse videreformidles. Kommunikasjonsplanen skal definere hvordan tiltakene blir formidlet innad hos risikoeier, utad til eventuelle samarbeidsaktører, og til berørte parter.
For bebyggelse gjelder forskrift om kommunal beredskapsplikt § 4, hvor kommunen skal ha en plan for befolkningsvarsling. Planen skal bygge på kommunens helhetlige risiko- og sårbarhetsanalyse og beredskapsplan. Planen skal redegjøre for hvordan man kommuniserer med innbyggerne ved en hendelse. Det kan være å sende ut SMS til alle innenfor et visst område, banke på dører og henge opp informasjon hvis beboere ikke er hjemme, sette opp skilt ved inngang til et område osv.
Ved behov for befolkningsvarsling på tvers av kommunegrenser, bør kommunene og øvrige aktører etablere felles planverk og system som sikrer effektive og samordnende varslingsrutiner. Varslets utforming, ansvars- og oppgavefordeling fastsettes i objekt- og aktørplanene. Forhåndsproduserte varslingsmeldinger skal være en del av planverket til risikoeier ved disse tilfellene.
Når den stedsspesifikke snøskredvarslingen er etablert, anbefales det å arrangere folkemøte med berørte innbyggere i utsatt bebyggelse. Det er også en fordel hvis varslerne hos leverandøren får møte og opprette dialog med beboerne i de utsatte objektene. Erfaring viser at leverandøren har godt utbytte av kommunikasjon med de som bor i varslingsområdet, og at det kan føre til bedre forståelse ved hendelser, som evakuering.
Risikoeiers evaluering
I slutten av hver kontrakt for stedsspesifikk snøskredvarsling bør risikoeier gjøre en vurdering av resultatet av den stedsspesifikke snøskredvarslingen. Sesongsrapporter fra leverandør sammenstilles, og avvik vurderes spesielt. Det bør også gjøres en vurdering av publikums oppfatning av tjenesten, dette kan gjøres som en direkte forespørsel til direkte berørte og de som blir påvirket av tiltak.
Har den stedsspesifikke snøskredvarslingen effekt? Treffer varselet godt, og føler berørte at tryggheten er ivaretatt?
Hvis det skjer en alvorlig snøskredhendelse, hvor objekt treffes, bør det også gjøres en egen vurdering av hendelsen og det stedsspesifikk snøskredvarslingen. I disse tilfellene bør leverandør gjøre en evaluering, og risikoeier gjøre en vurdering av effekten av tjenesten.
Oversikt over hvem som evaluerer hva kan du også lese mer om her: Hva er stedsspesifikk snøskredvarsling?
Referanser
- Brækkan, R., Nygård, H.D., Inge Orset, K., Heidi Bache Stranden, 2018. Automatiske
værstasjoner til skredvarsling Oppbygging av værstasjonsnettet for skredvarsling - Canadian Avalanche Association (2016). TASARM-Technical aspects of snow avalanche risk management. Revelstoke, BC: Canadian Avalanch Association.
- Lohne, P., Walberg, N. A., Wickstrøm, S. 2025. Instrumentering i stedsspesifikk skredvarsling. Ekstern rapport, NVE.
- Størkersen, K. V., Haavik, T. K., Almklov, P. G., Gauteplass, A. Å., & Jore, S. H. (2024). Unprocurable essentialities: Situational and relational knowledge in publicly procured security services. Safety Science, 178, 106605.https://doi.org/10.1016/j.ssci.2024.106605