Hva må inngå i en beredskapsplan for stedspesifikk snøskredvarsling
Innhold i beredskapsplan
Ved risikoaksept fastsetter risikoeier hvor mye usikkerhet som kan aksepteres i varselet, visualisert i en risikomatrise. Beredskapsplanen redegjør også for hvilke tiltak som må gjennomføres på ulike aktsomhetsnivåer og samhandlingen mellom ulike aktører.
Planen skal beskrive frekvens og tidspunkt for levering av varsler, og hvilke aktsomhetsnivåer som utløser spesifikke tiltak hos risikoeier, se flytskjema i Figur 4, og eksempler på tiltak. Det kan være utfordrende å treffe riktige tiltak for objektet hvis man ikke har spesifikk erfaring med skred fra tidligere. Derfor anbefales det å søke skredfaglig bistand for å utvikle relevante og presise tiltak i forbindelse med utarbeidelse av beredskapsplan, dette er også nyttig for utarbeidelse av risikomatrisen. Veiledning kan med fordel inkluderes i bestillingen av skredvarslingsplanen. Når beredskapsplanen er utarbeidet kan risikoeier med ansvar for bebyggelse sende planen på høring til NVE. Du finner eksempel på tiltak som passer til ulike aktsomhetsnivå for bebyggelse og veg i skjema nedenfor.
Politiet har ansvar for å beslutte evakuering av bebyggelse basert på snøskredfaglige vurderinger fra leverandørens skredvarsel og anbefalte tiltak beskrevet i risikoeiers beredskapsplan. Politiet og kommunen må ha oversikt over personer i definerte tiltakssoner og utarbeide en trygg og effektiv evakueringsplan. For områder der snøskred også kan føre til vegstengning, må beredskapsplanen inkludere kommunikasjon med aktører som Vegvesenet eller Fylkeskommunen. Det er særlig kritisk å koordinere tiltak dersom boligevakuering iverksettes etter at vegene er stengt. God kommunikasjon mellom aktørene sikrer mer effektive og målretta tiltak. Nedenfor sees et eksempel på flytskjema for ulike aktsomhetsnivå mellom ulike aktører.
Når risikoeier utarbeider beredskapsplaner for ulike aktsomhetsnivåer, må det tas hensyn til objekter innenfor og utenfor varslingsområdet som kan bli berørt, som fritidsboliger, veger og turstier. Det skal også foreligge en kommunikasjonsplan for hvordan tiltakene skal nå brukere av disse objektene.
Beredskapsplanen må omtale forvaltning (innkjøp, søknader), drift (sende måledata, software), vedlikehold (reparasjoner, kontroller) og gjennomføring av tiltak. Den skal vise til faglige utredninger som beskriver dimensjoneringen og opplegget for overvåking og varsling. Videre skal planen inneholde rutiner for vedlikehold av tiltak som skilt, bommer og instrumentering. Det må sikres tilstrekkelige personellressurser, og beredskapen kan ikke være avhengig av én enkeltperson.
Beredskapsplanen gir føringer for hvordan risikoeier, i samarbeid med relevante aktører, skal håndtere snøskredhendelser. Den beskriver rutiner for både iverksetting og oppheving av tiltak. Samarbeidsaktører kan blant annet inkludere skredvarslingstjenesten, politiet, kommunen og Statsforvalteren. Når planen er ferdigstilt, kan den sendes på høring til NVE og andre berørte aktører for innspill. Nedenfor ser dere et eksempel på beredskapsplan for bebyggelse.
Tiltak som samsvarer med Aktsomhetsnivå
Stedspesifikt snøskredvarsel varsler et aktsomhetsnivå som skal begrunnes med en vurdering av snøskredfaren for objekt/tiltaksområde basert på snødekket og værprognose.
Antall aktsomhetsnivå er fire stykk, men kan i noen tilfeller variere avhengig av prosjekt og type objekt. Denne vurderingen gjøres i skredvarslingsplanen. Det er viktig at tiltakspakkene er individuelle og tilpasset for hvert aktsomhetsnivå. Flytskjema bør utarbeides og tilpasses type varsling og objekt, se over.
Tiltak er definert ut fra hva risikoeier anbefaler og gjør av tiltak ved de forskjellige aktsomhetsnivåene, for eksempel:
Eksempel Beredskapsplan for bebyggelse
Kursiv tekst og XX viser til steder som må utdypes ved utarbeidelse av planen.
Innledning
Denne beredskapsplanen skal være grunnlaget for hvordan kommunen med dens samarbeidsaktører arbeider med beredskap og krisehåndtering knyttet til snøskred mot bebyggelse i xx kommune. Planen viser også til drift og vedlikehold av instrumentering. For vinteren sesong xx gjelder tjenesten for utvalgt boligbebyggelse i varslingsområdene xx.
Planen er delt opp med en informativ og administrativ del på de første sidene, også følger en operativ del med tiltakskort for krisestaben, lokale planer og kart over tiltakssoner, samt adresselister og evakueringsveier fra tiltakssonene.
Planen er utarbeidet i samarbeid med skredvarslingleverandør, Politiet og xx kommune med utgangspunkt i anbefalinger i veileder for stedspesifikk snøskredvarsling. Den er videre sendt på høring til NVE og beredskapsavdelingen til Statsforvalteren.
Beskrivelse av varslingstjenesten
XX kommune har inngått avtale med skredvarsler for stedspesifikk snøskredvarsling for utvalgt varslingsområde i XX kommune for perioden ... Denne varslingstjenesten bygger på utarbeidet skredvarslingsplan og veilederen til NVE.
Varslingstjenesten er operativ i perioden xx hver vinter. Beskriv frekvens av skredvarsel, tidspunkt for levering, og andre kontraktsdefinerte bestemmelser for varsel.
Stedspesifikt snøskredvarsel
Stedspesifikt snøskredvarsel blir utformet for å gi beslutningstaker raskest og enklest mulig oversikt over situasjonen. Derfor vil vi vise tydelig hvilke varslingsområder som er vurdert og hvilke tiltak som forventes med anbefalingene. Dette vil være et nyttig verktøy for risikoeier når en skal vurdere – og igangsette risikoreduserende tiltak.
Leverandør skal varsle et aktsomhetsnivå for et objekt/sone blir truffet av snøskred, basert på snødekket og værprognoser.
Aktsomhetsnivå tilsvarer risikoreduserende tiltak som risikoeier anbefales å gjennomføre ved de ulike nivåene.
Presenter de fire aktsomhetsnivåene og tilhørende tiltak.
Evakuering
Varslingsområdene som snøskredvarslingen dekker er delt inn i varslingsområder og tiltakssoner Varslingsområder er et avgrenset område der snøskred kan løsne og true definerte objekter, for eksempel boligbebyggelse. Objektene det varsles for grupperes i tiltakssoner, og hver tiltakssone er truet av et eller flere varslingsområder.
Hver tiltakssone har sin egen risikomatrise som definerer hvor stor snøskredene må bli og hvor sannsynlig det er for at det løsner av seg selv for at tiltak skal iverksettes, altså bebyggelsen skal evakueres.
Det er politiet som beslutter om bebyggelse skal evakueres på bakgrunn av snøskredfaglig vurdering og anbefalte tiltak fra skredvarsler. Politiet og kommunen må ha oversikt over hvem som befinner seg innenfor de definerte tiltakssonene og ha en plan på hvordan evakueringen kan gjennomføres på en trygg og effektiv måte. Ved anbefaling om evakuering er det viktig at veieier involveres tidlig slik at evakuering kan gjennomføres mens veiene er åpne
Bygninger utenfor forhåndsdefinert bebyggelse
En varslingstjeneste for et objekt, kan ha andre objekt som er berørt av et skredutløp, uten at varslingen er rettet spesifikt mot dette. Det kan være varsling for helårsboliger, hvor det også finnes fritidsboliger, eller varsling for vei der en bolig også kan bli berørt. Forslag til tekst for disse tilfellene:
Varslingstjenesten er delt opp etter tiltakssoner. Disse tiltakssonene er definert av områder hvor man ser for seg at snøskred kan komme ned og treffe objekt som legges til grunn for varslingen. I utgangspunktet brukes polygonene av tiltakssoner til utvelgelse av evakuering, men det er også laget adresselister i de lokale planene som inkluderer alle adresser innenfor tiltakssoner.
Det gjøres oppmerksom på at det kan være adresser utenfor tiltakssonene som også vil være utsatte for snøskred under gitte situasjoner, men ikke inngår i varslingstjenesten da de ikke møter utvalgskriteriene, altså ikke er registrert som helårsboliger. Dette må derfor tas stilling til i kommunikasjon utad under evakueringshendelser.
Kommunikasjonsplan
Beskriv risikoeiers kommunikasjonsplan, og hvordan ulike aktører planlegger å kommunisere til berørte. Beskriv også hvordan oppdatere kommunikasjonsplan og kontaktinfo til berørte.
Henvis også til kommunens EPS-plan (lovkrav) om evakuerings- og pårørende senter hvor evakuerte kan reise.
Aktører
I dette kapittelet gir du en oversikt over aktører som har en direkte rolle inn i beredskapsarbeidet knyttet til snøskred mot bebyggelse. Eksempel:
- xx kommune (risikoeier, vegeier i et varslingsområde, ansvar for at det finnes beslutningsgrunnlag, planverk og ivaretakelse av evakuerte og bistand til Politiet)
- Oppdragsansvarlig
- Andre i seksjon for SSB
- Skredvarsler (ansvarlig leverandør for skredfarevurdering)
- Vakttelefon
- Politiet (ansvarlig beslutningstaker og gjennomføring av evakuering)
- NVE (fagmyndighet – involveres i evakueringssituasjoner og dersom det er fare for snøskred utenfor det definerte varslingsområdet)
- Fylkeskommune (vegeier i varslingsområdene)
- Statsforvalteren (koordinering og hendelse utenfor kommunens håndteringsevne)
Kontaktinformasjon finnes i eget dokument (se vedlegg x)
Flytskjema ansvarsfordeling
I forbindelse med oppdraget er det utarbeidet et flytskjema som enkelt viser hvilke prosesser som går i gang ved de forskjellige tiltaksnivåene i varselet
Eksempel Tiltaksplan for tiltakssone
Evakueringsveier for xx og tiltakssone
Informasjon om evakuering for de forskjellige evakueringsområdene er gitt i tabellen under.
Varslingsområde |
Tiltakssone |
Beskrivelse av |
xx |
1 |
|
xx |
2 |
|
xx |
3 |
|
Nøkkelpersoner i området
I tilfeller hvor det skal være behov for kontakt med personer i varslingsområdet har kommunen nøkkelpersoner i hver bygd som kan bistå med informasjon.
Navn |
Område |
Telefon |
Kan bidra med |
|
|
|
|
|
|
|
|
Adresseoversikt XX– Oppdatert dato:
Tiltakssone |
Adresse |
Type bygg |
Kommentar |
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
Vedlegg – Eksempel Tiltakskort for krisestaben i XX kommune
Mottak av varsel om økt snøskredfare fra Skredvarsler |
Dato |
|
Infofelt Tiltakskortet skal benyttes ved mottak av varsel om oransje og/eller rødt aktsomhetsnivå fra Skredvarsler –innenfor de neste XX timene.
Skredfarevurderinger sendes til: og andre aktører på definert mottakerliste.
Beskriv frekvens skredvarsel og avtalt behov for avklaringsmøter ved økt aktsomhetsnivå.
Rødt varsel indikerer høyt aktsomhetsnivå for skred mot objekt. Når rødt aktsomhetsnivå varsles skal det som hovedregel vurderes evakuering av utsatte i tiltakssone. Beredskapsrådgiver gjennomfører tiltak iht. mottak av rødt varsel.
Beredskapskonsulent/-rådgiver har ansvar for å utføre tiltakene.
Marker tiltak utført |
||
Ansvarlig |
Tiltak |
|
Mottaker av varsel med oransje eller rødt aktsomehtsnivå |
|
|
Beredskapsrådgiver |
|
|
Beredskapsrådgiver |
|
|
Beredskapsrådgiver |
|
|
Vedlegg – Risikomatriser for varslingen (vurdering av risikoaksept)
I Tabell 3 er gjeldende risikomatriser for oppdraget. Kommunen er risikoeier og står derfor ansvarlig for gjeldende terskelverdiene for tiltaksnivåene i risikomatrisen. Hentet fra Skredvarslingsplanen.
Vedlegg -Forvaltning, drift og vedlikehold
Utdyp hvordan risikoeier forvalter instrumentering og eventuelle fysiske tiltak som skilt, bommer og plakater. Drift av software og strømforsyning, samt back up løsninger skal redegjøres for. Vedlikehold og reparasjoner skal beskrives samt kontaktpersoner som utfører og bestiller dette.
Eksempel BEBYGGELSE: Aktsomshetsnivå og tiltak
Vurdert aktsomhetsnivå |
Ansvar leverandør |
Beredskapstiltak risikoeier |
Grønt |
|
Ingen tiltak |
Gult |
Kontakt beredskap i kommunen Vurder tiltak for å minke usikkerheten i skredvarselet |
Ingen tiltak mot befolkning Ved forventet økning til økt aktsomhetsnivå, kalle inn til beredskapsmøte i kommunen |
Oransje |
Kontakt beredskap i kommunen Vurder tiltak for å minke usikkerheten i skredvarselet
|
|
Rødt |
Kontakt beredskap i kommunen Vurder tiltak for å minke usikkerheten i skredvarselet
|
|