Veileder for strategi om å bidra til forsyningssikkerhet

Del denne sidenDel på e-post

Innholdet i strategi for å bidra til forsyningssikkerhet

Veiledning til Forskrift om internkontroll etter vassdragslovgivningen (IK-vassdrag) § 5b. Innholdet i strategi for å bidra til forsyningssikkerhet bokstav a.-h..

Forskrift om internkontroll etter vassdragslovgivningen (IK-vassdrag)

§ 5b. Innholdet i strategi for å bidra til forsyningssikkerhet

Strategi for å bidra til forsyningssikkerhet etter vassdragsreguleringsloven § 29a skal inneholde:

  1. rutiner for utarbeiding av prognoser som skal legges til grunn for vanndisponeringen

  2. rutiner for hvordan foretaket skal vurdere forsyningssikkerheten

  3. rutiner for hvordan foretaket skal følge med på kraftsituasjonen

  4. virkemidler for å bidra til forsyningssikkerhet

  5. hvilket nivå i foretakets organisasjon som skal være involvert og ta beslutninger

  6. rutiner for dokumentasjon om iverksettelse av strategien

  7. rutiner for behandling av avvik

  8. rutiner for behandling av endringer og oppdatering av strategien.

(Lovdata)

Bokstav a.

Strategien skal beskrive hvilke rutiner konsesjonær har for å utarbeide prognoser som legges til grunn for vanndisponeringen. Her er det viktig å understreke at strategien kun skal beskrive hvilke rutiner virksomheten har for å utarbeide prognosene, og ikke gå inn på innholdet i prognosene. Typiske ting som kan beskrives er hyppighet og forutsetninger som kan legges til grunn. Forutsetninger som legges til grunn i prognoser kan være forventinger om kraftforbruk, kraftproduksjon, kraftutveksling, magasinsituasjon, tilsig, snølagre, eller andre forhold konsesjonær vurderer som relevante. Det er viktig at konsesjonær gjør egne vurderinger av hva som er viktige forutsetninger. Dette gjelder spesielt usikkerheter og ekstraordinære forhold som kan være viktig å vektlegge når kraftsituasjonen tilsier det.

Strategien for å bidra til forsyningssikkerhet bør ikke avvike fra rutinen som legges til grunn for vanndisponeringen normalt sett. Dersom konsesjonær anser det som hensiktsmessig, kan risikovurderinger og usikkerhetsmomenter vektlegges i større grad enn normalt for sikre lokal, regional eller nasjonal forsyningssikkerhet når kraftsituasjonen tilsier det. 

Bokstav b.

Konsesjonær skal ha rutiner for å vurdere kraftsituasjonen. Det er viktig å presisere at det er metoder og rutiner som skal beskrives i strategien, og ikke innholdet i vurderingen. I forlengelsen av dette bør konsesjonær ha et bevisst forhold til egen betydning for lokal, regional og nasjonal forsyningssikkerhet. Her kan magasinstørrelse, reguleringsevne eller geografisk plassering være relevante momenter. Dette bør ses i sammenheng med andre produksjons- og forbruksenheter i nærliggende områder. Det er viktig at konsesjonær er bevisst på at denne vurderingen kan endres basert på den aktuelle kraftsituasjonen. Det kan være usikkerheter og ekstraordinære forhold som blir viktigere å vektlegge avhengig av hvordan kraftsituasjonen utvikler seg. Strategien er først og fremst relevant for kraftsystemets energisikkerhet – det vil si evnen til å dekke kraftforbruket innenfor året eller mellom ulike år.

Bokstav c.

Konsesjonær skal ha rutiner for hvordan virksomheten skal følge med på kraftsituasjonen. Her kan det også beskrives hvilke nivå i virksomheten som følger opp situasjonen i de ulike fasene, og når informasjon bør løftes til ledernivå. Konsesjonær bør vurdere i hvilket omfang det er nødvendig å følge opp kraftsituasjonen. Omfanget av oppfølgningen av kraftsituasjonen bør vurderes i sammenheng med § 5b bokstav b.

Eksempel på viktige kilder til oppfølgning av kraftsituasjonen:

  • Statnett sin kommunikasjon om kraftsituasjonen.
  • NVE og andre relevante myndigheter sin kommunikasjon om kraftsituasjonen.
  • Iverksettelse av virkemidler fra myndighetene i forbindelse med energiknapphet og kraftsituasjonen.

Bokstav d.

Konsesjonær må vurdere virkemidler som er relevant for disponering av sine vannressurser. Det er viktig at strategien tar hensyn til at aktuelle virkemidler vil være situasjonsavhengig. Framløp mot energiknapphet eller kraftrasjonering kan utvikle seg ulikt og det er derfor ikke hensiktsmessig å planlegge virkemidler for alle mulige scenarioer. Det er derfor viktig at strategien tar hensyn til at virkemidler kan tilpasses eller endres basert på den aktuelle kraftsituasjonen.

Bokstav e.

Konsesjonær bør ha et bevisst forhold til hvilke deler av virksomheten som har ansvar for ulike deler av strategien. Dette vil si at det for eksempel bør være tydelig hvor beslutningsansvaret ligger eller hvem som har ansvaret for å iverksette virkemidlene. Den som har konsesjon kan ha ulik struktur i sin virksomhet, og strategien bør tilpasses dette. Det som er viktig, er at det er tydelig hvilke deler av virksomheten som har ansvaret for hva og at dette ansvaret følges opp når situasjonen tilsier det.

Bokstav f.

Konsesjonær skal ha rutiner for dokumentasjon på at strategien er iverksatt og på hvilken måte dette er gjort.

Bokstav g.

Konsesjonær skal ha rutiner for behandling av avvik fra strategien.

Bokstav h.

Konsesjonær skal ha rutiner for behandling av endringer og oppdatering av strategien.