Veileder for leveringskvalitetsforskriften

Del denne sidenDel på e-post

Sentrale begreper

Dette kapittelet forklarer utvalgte sentrale begreper som går igjen i veilederen. Noen definisjoner vil bli forklart underveis i veilederen.

Se leveringskvalitetsforskriften § 1-4 for utfyllende liste med definisjoner for uttrykk som er brukt i forskriften.

Avbrudd Tilstand karakterisert ved uteblitt levering av elektrisk energi til en eller flere sluttbrukere, hvor alle forsyningsspenningene er under 5 % av avtalt spenningsnivå. Avbruddene klassifiseres i langvarige avbrudd (> 3 min) og kortvarige avbrudd (≤ 3 min).
FASIT Et standardisert registrerings- og rapporteringssystem (med egen kravspesifikasjon) for feil og avbrudd i kraftsystemet. FASIT omfatter en felles terminologi, strukturering og klassifisering av data, felles opptellingsregler m.m.
ILE (Ikke levert energi) Beregnet mengde elektrisk energi som ville blitt levert til sluttbruker dersom svikt i leveringen ikke hadde inntruffet.
KILE Kostnader ved ikke levert energi.
Leveringskvalitet Kvalitet på levering av elektrisitet i henhold til gitte kriterier.
Leveringspålitelighet Kraftsystemets evne til å levere elektrisk energi til sluttbruker. Leveringspålitelighet er knyttet til hyppighet og varighet av avbrudd i forsyningsspenningen.
Nettkunde Den som driver eller eier anlegg eller utstyr for bruk eller produksjon av elektrisitet som er tilknyttet et nettselskaps anlegg. Nettselskap tilknyttet annet nettselskap, regnes også som nettkunde.
Nettselskap Omsetningskonsesjonær som eier overføringsnett eller har ansvar for nettjenester.
Sluttbruker Kjøper av elektrisk energi som ikke selger denne videre.
Spenningskvalitet Kvalitet på spenning i henhold til gitte kriterier.
Tilknytningspunkt Punkt i overføringsnettet der det foregår innmating eller uttak av kraft, eller utveksling mellom nettselskap.
Utkobling Åpning av bryter, eller sikringsbrudd.
Varslet avbrudd Avbrudd som skyldes planlagt utkobling der berørte sluttbrukere er informert på forhånd.