Veileder for leveringskvalitetsforskriften

Del denne sidenDel på e-post

§ 5-3 Klage

Bestemmelsen gir mulighet til å klage på enkeltvedtak som er fattet av RME. Alle enkeltvedtak kan påklages, inkludert vedtak om tvangsmulkt eller overtredelsesgebyr.

Påklaging til Energiklagenemnda

       Enkeltvedtak fattet av Reguleringsmyndigheten for energi kan påklages til Energiklagenemnda. Klagen stiles til Energiklagenemnda, og sendes til Reguleringsmyndigheten for energi til forberedende klagebehandling.

Veiledning

Alle med rettslig interesse i en sak kan klage på vedtaket som er knyttet til den saken. Det vil si at alle partene i en sak (privatpersoner og nettselskap) kan klage på vedtaket til Energiklagenemnda. Partene som omfattes av et enkeltvedtak kan klage på avgjørelsen innen tre uker etter at enkeltvedtaket er mottatt. En avgjørelse fra Energiklagenemnda er endelig og kan ikke påklages.

Energiklagenemnda er en uavhengig klagenemnd som fra 1. november 2019 behandler klager over enkeltvedtak Reguleringsmyndigheten for energi (RME) fatter. Dette innebærer at klager på RMEs vedtak etter energiloven og naturgassloven med underliggende forskrifter skal behandles av Energiklagenemnda.

Les mer på Energiklagenemnda sine nettsider: Energiklagenemnda - Klagenemndssekretariatet

Nærmere om klageprosessen

Når en part klager på et vedtak, vurderer RME først om klagen er gitt innen klagefristen. Hvis dette er gjort, sender RME en kopi av klagen til alle partene i saken, slik at de kan uttale seg. Når fristen for å uttale seg har gått ut, vurderer RME alle opplysningene som har kommet inn. Basert på informasjonen kan RME enten endre det opprinnelige vedtaket eller sende klagen videre til Energiklagenemnda for avgjørelse. 

Vedtak RME fatter inneholder ofte et pålegg om å gjennomføre et tiltak, for eksempel at et nettselskap må utbedre dårlig spenningskvalitet for en bolig. Hvis nettselskapet klager på RME sin avgjørelse innebærer ikke dette automatisk at de kan vente med å iverksette pålegget fra RME. Den som klager må derfor spesifikt be om at pålegget ikke skal settes i verk før klagen er ferdig behandlet. Den som klager må begrunne hvorfor hen mener at pålegget ikke skal gjennomføres før saken er endelig avgjort.