§ 4-2 Informasjon om tekniske forhold ved leveringspåliteligheten og spenningskvaliteten
Informasjonsplikt - første ledd
Nettselskap skal ved henvendelser fra nettkunder så snart som mulig og senest innen én måned, informere om gjeldende relevant regulering av leveringskvalitet.
Veiledning til første ledd
I henhold til første ledd skal nettselskapet opplyse om gjeldende relevant regulering av leveringskvalitet senest innen én måned. Slike henvendelser kan svares ut per telefon.
I tillegg til leveringskvalitetsforskriften kan det i enkelte tilfeller være nødvendig å opplyse om andre lover og forskrifter som omhandler leveringskvalitet, for eksempel forskrift om tariffer og rapporteringsplikt for omsetningskonsesjonærer (forskrift for omsetningskonsesjonærer) eller forskrift om sikkerhet og beredskap i kraftforsyningen (kraftberedskapsforskriften). Hvis kunden har spørsmål om konkrete tema, bør nettselskapet vise til de aktuelle bestemmelsene i forskriften(e).
Konkret om innhold i informasjon - annet ledd
Nettselskap skal på forespørsel fra nåværende eller fremtidige nettkunder, senest innen én måned, informere om følgende:
- Tidspunkt, varighet og hovedårsak for avbrudd som registrert i henhold til § 2A-1. Estimerte antall nåværende og fremtidige kortvarige og langvarige avbrudd i nettkundens tilknytningspunkt, på bakgrunn av registreringene av historiske data, utført i henhold til § 2A-1.
- Resultater fra registreringer utført i henhold til § 2A-2. Estimerte antall nåværende og fremtidige kortvarige over- og underspenninger i egne forsyningsområder, på bakgrunn av registreringene av historiske data, utført i henhold til § 2A-2 første ledd. Registreringer etter § 2A-2 og estimater basert på registreringer etter § 2A-2 skal kun fremlegges der målingene er relevante for, og gir et korrekt bilde av, spenningskvaliteten i tilknytningspunktet til nettkunden som etterspør informasjonen.
- Beregnet minimal og maksimal kortslutningsytelse for tilknytningspunkt. Ved vesentlige endringer i minimal og maksimal kortslutningsytelse, skal dette meddeles de berørte nettkunder som er tilknyttet i høyspenningsnettet.
- Spesielle forhold i nettet som kan ha innvirkning på leveringskvaliteten, for å forberede nettkunder på forhold som kan oppstå. Eksempler på dette kan være: spesiell risiko for fasebrudd i spolejordet nett eller koblingstransienter, bruk av gjeninnkoblingsautomatikk i egne nettanlegg, naturgitte forhold, med mer.
Veiledning til annet ledd
Annet ledd inneholder den informasjonen som en nåværende eller framtidig nettkunde har krav på å få tilsendt. Forespørselen behøver ikke være skriftlig, men må besvares innen én måned.
Det er ingen krav om måten nettselskapet besvarer henvendelsen på, men vi mener at nettselskapene skal gjøre dette på en hensiktsmessig måte. Vi oppfordrer nettselskapene til å vurdere hvilken informasjon de kan gjøre lett tilgjengelig for kundene, som for eksempel å publisere informasjon gjennom kundeportal/app.
I henhold til bokstav b) skal nettselskapet kunne informere kunder om resultat av de kontinuerlige spenningskvalitetsmålingene nettselskapet har i høyspenningsnettet. Forskriften har imidlertid et forbehold om at det kun er nødvendig å gi ut dataene dersom de er relevant for, og gir et korrekt bilde av, spenningskvaliteten til kunden som etterspør data. Det er nettselskapet som må vurdere om dataene er relevante for kunden. Nettselskapet bør gi kunden en begrunnelse dersom de mener at dataene ikke er relevante for kunden. Kunden har mulighet til å klage til RME dersom nettselskapet ikke gir ut data.
Krav om informasjon om spenningskvalitetsmålinger - tredje ledd
Nettselskap skal, basert på faktiske målinger i et gitt punkt i nettet, informere om nivå av langsomme spenningsvariasjoner, flimmerintensitet, grad av spenningsusymmetri og overharmoniske spenninger, dersom nåværende eller fremtidige nettkunder skriftlig ber om dette.
Veiledning til tredje ledd
Hvis en nettkunde forespør måleresultater fra et punkt i nettet som ikke dekkes av de kontinuerlige målingene, eller ønsker informasjon om grad av usymmetri (som det ikke er krav om å måle kontinuerlig), må nettselskapet foreta relevante målinger. Forespørselen fra nettkunden skal komme inn skriftlig.
Krav om dekking av kostander for bestemmelsen - fjerde ledd
Nettselskap kan ikke kreve at nettkunden betaler for informasjon som gis etter første og annet ledd. Nettselskap kan kreve at nettkunden dekker nødvendige kostnader for å utføre plikter i henhold til tredje ledd.
Veiledning til fjerde ledd
Informasjon gitt i henhold til annet ledd kan ikke nettselskapet kreve at nettkunden betaler for, fordi denne skal være tilgjengelig ved forespørsel. Hvis en nettkunde krever informasjon i henhold til tredje ledd, kan nettselskapet kreve at den som ber om at målingene skal utføres dekker kostnadene som kan oppstå ved målingene.