Veileder for leveringskvalitetsforskriften

Del denne sidenDel på e-post

§ 2A-6 Spesifiserte data som skal rapporteres

Bestemmelsen oppgir hvilke avbruddsdata som årlig skal rapporteres til RME. Dataene danner grunnlaget for utarbeidelsen av RMEs avbruddsstatistikk.

RMEs avbruddstatistikk oppdateres årlig, og kan finnes her: Avbrotsstatistikk.

Data som skal rapporteres - første ledd

       Spesifiserte data for avbrudd som skyldes driftsforstyrrelser eller planlagte utkoblinger i eget eller andres nett som berørt konsesjonær årlig skal rapportere til Reguleringsmyndigheten for energi, jf. § 2A-1:

a. Netto mengde energi oppgitt i [kWh] eksklusiv tap i nettet levert til sluttbruker i rapporteringsåret.
b. Antall rapporteringspunkt i rapporteringsområdet siste dag i rapporteringsåret.
c. Antall avbrudd.
d. Varighet av avbrudd oppgitt i [min].
e. Avbrutt effekt oppgitt i [kW].
f. Ikke levert energi oppgitt i [kWh].
g. KILE med standardsats oppgitt i [kr].
h. KILE med individuell avtale oppgitt i [kr].
i. SAIFIL , SAIFIK , CAIFIL , CAIFIK , SAIDIL , SAIDIK , CTAIDIL , CTAIDIK , CAIDIL og CAIDIK .
j. Antall sluttbrukere i rapporteringsområdet som har opplevd avbrudd i rapporteringsåret.

 

Veiledning til første ledd

Bestemmelsens første ledd lister opp avbruddsdataen som skal oversendes RME. Fordelingen av dataene gis i § 2A-7.

Vesentlige endringer - annet ledd

       Nettselskap skal ved rapportering til Reguleringsmyndigheten for energi informere om vesentlige endringer i forhold til forrige rapportering, samt FASIT-programleverandør, -programnavn, -programversjon og -ansvarlig.

Veiledning til annet ledd

Hvis det er vesentlige endringer i dataene som rapporteres for et år, sammenlignet med normale år for nettselskapet, skal nettselskapet informere RME om endringen. Endringene kan innebære økt eller redusert mengde avbrudd eller ILE sammenliknet med den mengden som tidligere har vært normalt for nettselskapet.

Forhold som kan gi vesentlige endringer i avbruddsdata kan for eksempel være:

  • større driftsforstyrrelser på grunn av ekstremvær eller andre ytre årsaker
  • større driftsforstyrrelser på grunn av andre tekniske feil eller andre interne årsaker
  • større mengde planlagte utkoblinger (vedlikeholdsplaner)
  • større endringer i kundesammensetning
  • organisasjonsendringer