§ 2A-5 Uenighet om hvem som er ansvarlig konsesjonær
Uenighet om hvem som er ansvarlig konsesjonær jf. § 2A-3 kan bringes inn til Reguleringsmyndigheten for energi for avgjørelse. Avgjørelser som fattes av Reguleringsmyndigheten for energi i medhold av denne paragraf, er enkeltvedtak.
Veiledning
Alle konsesjonærene som er involvert i en hendelse kan be RME om å avgjøre hvem som er ansvarlig konsesjonær. Saken sendes til RMEs e-post rme@nve.no. Legg ved beskrivelse av hendelsen, relevant korrespondanse i saken og gjerne enlinjeskjema som viser nettet i området hvor hendelsen oppsto.
Alle vedtak som RME fatter blir publisert på RMEs nettsider. Der finner man saker om leveringskvalitet ved å filtrere på Forskrift om leveringskvalitet under Velg lov/forskrift/paragraf i menyen til venstre.
Etterrapportering i eRapp og FASIT
Det kan være tilfeller der to eller flere nettselskap ikke er enige om ansvarsfordelingen for et avbrudd når avbruddsdataene skal rapporteres til RME. I disse tilfellene skal berørt konsesjonær oppgi seg selv som ansvarlig konsesjonær for egne berørte sluttbrukere i rapporteringen til RME, se mer informasjon i i veiledningen til § 2A-3 tredje ledd. Når nettselskapene blir enige om ansvarsfordelingen eller RME/Energiklagenemnda har avgjort hvem som er ansvarlig konsesjonær, kan avbruddsdataene og økonomiske data som allerede er rapportert til RME være feil. Se punktene nedenfor for mer informasjon om ny rapportering til RME. I RMEs vedtak vil det komme frem hva selskapene må gjøre i forbindelse med eventuell etterrapportering av data.
Oppdatering av data til eRapp
Den endelige ansvarsfordelingen kan føre til at KILE som er rapportert i eRapp må endres. Se vedlegg K i veiledningen til eRapp for mer informasjon.
Oppdatering av avbruddsdata
Hvis det er gjort vedtak som har medført endring i hvem som er ansvarlig konsesjonær, vil den historiske statistikken inneholde feil med hensyn til fordeling av avbrutt effekt, ikke levert energi og KILE. Den totale mengden avbrutt effekt, ikke levert energi og KILE vil imidlertid være den samme. Oppdatering av FASIT-data skal gjøres dersom det er hensiktsmessig. Dersom innrapporterte data er så gamle at det mangler tilstrekkelige opplysninger om nettkonfigurasjon, sluttbrukere og klimadata, kan en korrigert FASIT-rapport ha liten eller ingen effekt på kvaliteten i avbruddsstatistikken. I slike tilfeller skal selskapene begrunne overfor RME hvorfor det ikke er hensiktsmessig å sende korrigert FASIT-data.
Etter et avbrudd som involverer flere konsesjonærer må partene utveksle melding om hendelse og melding om avbrudd, se § 2A-4 for mer informasjon. Hvis RMEs/Energiklagenemndas vedtak fører til at de opprinnelige meldingene om hendelse og avbrudd ikke lenger inneholder korrekte opplysninger, må meldingene oppdateres.
Når et selskap etterrapporterer data til RME, er det viktig at både RME og selskapet oppbevarer den samme og oppdaterte versjonen av dataene.