§ 2A-4 Prosedyrer og korrespondanse mellom ansvarlig og berørt konsesjonær
Første kontakt - første ledd
Berørt konsesjonær skal uten ugrunnet opphold identifisere ansvarlig konsesjonær.
Veiledning til første ledd
Ansvarlig og berørt konsesjonær bør kontakte hverandre umiddelbart etter en hendelse. I bestemmelsen er det krav om at berørt konsesjonær skal identifisere ansvarlig konsesjonær uten ugrunnet opphold. Selv om det ikke er presisert i bestemmelsen, kan også ansvarlig konsesjonær kontakte berørt konsesjonær umiddelbart etter en hendelse. Den første kontakten kan foregå via telefon, e-post, videomøte eller lignende.
Kontakt med mulige berørte konsesjonærer - annet ledd
Nettselskap skal innen én uke etter hendelsen skriftlig informere mulige berørte konsesjonærer om driftsforstyrrelser og planlagte utkoblinger i egne anlegg som kan ha forårsaket avbrudd eller redusert leveringskapasitet som skal rapporteres til Reguleringsmyndigheten for energi. Nettselskapet skal informere om tidspunkt og varighet for hendelser som kan ha forårsaket avbrutt effekt eller ikke levert energi, samt gi en kort beskrivelse av hendelsen.
Veiledning til annet ledd
Innen én uke etter hendelsen skal ansvarlig konsesjonær skriftlig informere mulige berørte konsesjonærer. Ansvarlig konsesjonær må starte på FASIT-rapporten for hendelsen og må minimum legge inn tidspunkt, varighet og en kort beskrivelse av hendelsen. Informasjonen skal sendes fra ansvarlig konsesjonær sitt FASIT-program, via FASIThub, og til mulig(e) berørt(e) konsesjonær(er).
For mer informasjon om FASIT, se § 2A-1 tredje ledd.
Informasjon fra berørt konsesjonær - tredje ledd
Berørt konsesjonær skal innen tre uker etter hendelsen skriftlig informere ansvarlig konsesjonær om nødvendige avbruddsdata, jf. § 2A-6. Ansvarlig konsesjonær kan kreve at berørt konsesjonær dokumenterer beregningsgrunnlaget. Nettselskap som er identifisert som ansvarlig konsesjonær skal uten ugrunnet opphold varsle berørt konsesjonær, dersom selskapet ikke vedkjenner seg ansvaret.
Veiledning til tredje ledd
Når berørt konsesjonær mottar informasjon fra ansvarlig konsesjonær om hendelsen, skal berørt konsesjonær beregne avbruddsdata for egne berørte sluttbrukere. Innen tre uker etter hendelsen skal berørt konsesjonær sende avbruddsdataene til ansvarlig konsesjonær. Informasjonen skal sendes fra berørt konsesjonær sitt FASIT-program, via FASIThub, til ansvarlig konsesjonær sitt FASIT-program.
For mer informasjon om FASIT, se § 2A-1 tredje ledd.
Operatør i fellesnett - fjerde ledd
Operatør i fellesnett plikter å gi berørt og ansvarlig konsesjonær informasjon som er nødvendig for å kunne beregne avbrutt effekt eller ikke levert energi.
Veiledning til fjerde ledd
Operatør i fellesnett er en lite brukt ordning i dag, men i slike tilfeller må operatøren gi berørt og ansvarlig konsesjonær informasjon som er nødvendig for å kunne beregne avbrutt effekt eller ikke levert energi.
Fravike tidsfrister - femte ledd
Tidsfrister angitt i annet og tredje ledd kan fravikes dersom tungtveiende grunner tilsier dette. Mulige berørte konsesjonærer og ansvarlig konsesjonær skal informeres skriftlig om årsak til utsettelsen og nytt tidspunkt for utveksling av informasjon.
Veiledning til femte ledd
Det kan være tilfeller der det kan være vanskelig å overholde fristene for å utveksle informasjon. Femte ledd gir mulighet til å fravike tidsfristene dersom tungtveiende grunner tilsier det. Det kan for eksempel være etter omfattende feilsituasjoner som ekstremvær og andre store stormer, eller komplekse driftsforstyrrelser som inkluderer mange feil og/eller berører mange konsesjonærer.
Dersom tidsfristene angitt i annet og tredje ledd fravikes skal hhv. berørt(e) konsesjonær(er) og ansvarlig konsesjonær informeres skriftlig. Konsesjonæren må opplyse om årsak til utsettelsen og nytt tidspunkt for utveksling av informasjon.
Hvis konsesjonærene ikke blir enige om ansvaret
Hvis nettselskapet som berørt konsesjonær har identifisert som ansvarlig konsesjonær ikke er enig i at de er ansvarlig for avbruddet, må de uten ugrunnet opphold gi beskjed til berørt konsesjonær. Hvis konsesjonærene ikke blir enige om hvem som er ansvarlig, kan de be RME om å avgjøre saken, se § 2A-5.