§ 2A-1 Registrering og rapportering av leveringspålitelighet
Alle avbrudd skal registreres og rapporteres, uansett hvilket spenningsnivå driftsforstyrrelsen eller den planlagte utkoblingen oppsto og hvor lenge avbruddet varte. Noen unntak fra registerings- og rapporteringsplikten er gitt i § 2A-8. Nederst på siden finner du mer generell veiledning.
Hvorfor er registrering og rapportering av avbrudd viktig?
Registrering og rapportering av avbrudd benyttes i flere sammenhenger. For det første inngår det i den økonomiske reguleringen av nettselskap med inntektsramme. Nettselskapenes inntektsramme skal kvalitetsjusteres som følge av avbruddskostnader for tilknyttede sluttbrukere (KILE). Avbruddskostnadene blir beregnet i FASIT-programvare og det er disse som legges til grunn ved den økonomiske rapporteringen til RME. Metode for beregning av avbruddskostnader er gitt i forskrift om strømnettselskapenes inntekter (nettinntektsforskriften) §§ 4-1, 4-2 og 4-3.
Videre har nettselskap i henhold til leveringskvalitetsforskriften § 2-5a en plikt til å behandle saker der nettkunder er misfornøyd med leveringspåliteligheten. I de sakene må nettselskapet kunne informere om antall, varighet og årsak til avbruddene. Gjennom leveringskvalitetsforskriften § 4-2 har nettselskapene en plikt til å kunne informere om leveringspåliteligheten i eget anlegg. I tillegg publiserer RME avbrudsstatistikkk for leveringspåliteligheten aggregert for hele landet og for fylker, i tillegg til hvert enkelt nettselskap og de ulike sluttbrukergruppene.
RME rapporterer også standardiserte avbruddsindikatorer til CEER (the Council of European Energy Regulators) for å sammenlikne leveringspåliteligheten mellom de ulike landene i Europa.
RMEs avbruddstatistikk oppdateres årlig, og kan finnes her: Avbrotsstatistikk
Registreringsplikten - første ledd
Nettselskap skal registrere data om kortvarige og langvarige avbrudd i rapporteringspunkt i eget nett. Driftsforstyrrelser og planlagte utkoblinger som medfører redusert leveringskapasitet for sluttbrukere som tarifferes i regional- eller transmisjonsnettet, skal registreres som kortvarige eller langvarige avbrudd.
Veiledning til første ledd
RME mener at nettselskap bør ha systemer og rutiner som sikrer at alle relevante data om avbrudd blir registrert korrekt. Viktige forutsetninger for å kunne registrere avbruddene riktig er blant annet:
- informasjon om nettkonfigurasjon på tidspunktet for avbruddet
- tidspunkt for bryterkoblinger/sikringsbrudd
- oversikt over hvor sluttbrukerne er tilknyttet
- hvilken sluttbrukergruppe sluttbrukerne tilhører og riktig lastprofil
Eventuelle mangler eller feil innen noen av disse punktene kan medføre unøyaktig eller manglende registreringen.
Registrering bør skje så fort som mulig etter hendelsen, mens den fremdeles er friskt i minne. Det er også andre bestemmelser som medfører at nettselskapene må registrere hendelsene fortløpende. I § 2A-4 er det gitt frister for når ansvarlig og berørt konsesjonær skal utveksle informasjon.
Informasjonsutvekslingen krever at ansvarlig konsesjonær starter på en avbruddsrapport og at berørt konsesjonær beregner nødvendige avbruddsdata. I systemansvarsforskriften § 22 er det gitt frister for når driftsforstyrrelser og planlagte utkoblinger som har medført avbrudd skal rapporteres til systemansvarlig.
Nærmere om «redusert leveringskapasitet»
Sluttbrukere som er tilkoblet masket nett (vanlig i regional- og transmisjonsnettet) har normalt forsyning fra mer enn én forbindelse, og driftsforstyrrelser og planlagte utkoblinger fører ikke nødvendigvis til avbrudd. Når en kunde fremdeles har spenning, men det ikke er kapasitet nok i nettet til at sluttbrukeren kan benytte seg av hele den leveringskapasiteten som er avtalt mellom sluttbrukeren og tilknyttet nettselskap, er leveringskapasiteten å oppfatte som redusert.
Hvis leveringskapasiteten til sluttbrukeren blir redusert på grunn av driftsforstyrrelse eller planlagt utkobling, skal dette registreres og rapporteres som om det har vært et avbrudd. Beregning av avbrutt effekt, ikke levert energi og KILE gjøres imidlertid annerledes enn ved avbrudd fordi man tar hensyn til gjenværende kapasitet i nettet. Metode for å beregne den reduserte leveringskapasiteten er gitt i FASIT kravspesifikasjon.
Tidsfrist for rapportering - andre ledd
Berørt konsesjonær skal innen 1. mars rapportere data etter første ledd for foregående år. Data skal rapporteres etter de krav Reguleringsmyndigheten for energi setter.
Veiledning til andre ledd
Det er den berørte konsesjonæren som skal rapportere avbruddet til RME. Berørt konsesjonær er det nettselskapet som har sluttbrukere som har opplevd avbrudd, uavhengig av hvem som var ansvarlig for at avbruddet oppsto. Merk at dersom en driftsforstyrrelse medfører avbrudd i en annen konsesjonærs nett, skal berørt konsesjonær identifisere ansvarlig konsesjonær uten ugrunnet opphold. § 2A-3 beskriver hvem som er berørt og ansvarlig konsesjonær, mens § 2A-4 gir krav til kommunikasjon og informasjonsutveksling mellom dem.
FASIT-kravspesifikasjon - tredje ledd
Nettselskap skal benytte programvare som følger gjeldende kravspesifikasjon for FASIT, ved registrering og rapportering av data i henhold til første og annet ledd.
Veiledning til tredje ledd
FASIT (Feil og avbruddsstatistikk i totalnettet) er et standardisert registrerings- og rapporteringssystem for feil og avbrudd i kraftsystemet. Systemet omfatter felles terminologi, strukturering og klassifisering av data, i tillegg til felles opptellingsregler.
For å sikre at feil og avbrudd registreres og rapporteres på en konsekvent måte skal nettselskapene alltid bruke programvare som følger gjeldende versjon av kravspesifikasjon for FASIT. Nettselskapet er ansvarlig for å bruke oppdatert programvare som følger kravspesifikasjonen.
Det er Fornybar Norge som har rettighetene til FASIT kravspesifikasjon. Kravspesifikasjonen er ikke et offentligrettslig regelverk, men er skrevet basert på forskriftsbestemmelsene og tilleggsspesifikasjoner slik at det skal være mulig å utvikle et FASIT-program som sikrer ensartet registrering og rapportering, uavhengig av programvareleverandør.
Fornybar Norge, RME og Statnett har inngått en samarbeidsavtale om referansegruppe for feil og avbrudd (RFA). Gruppen består av syv medlemmer: Fornybar Norge, RME, Statnett, SINTEF Energi og representanter fra tre ulike nettselskap. Gruppen er et rådgivende organ for myndighetene og elkraftbransjen vedrørende registrering og bruk av data for feil og avbrudd på alle nettnivå i kraftsystemet. Gruppen skal blant annet følge opp og bidra til utviklingen av FASIT kravspesifikasjon.
Les mer om FASIT på Statnett sine hjemmesider: FASIT - Feil og avbruddstatistikk | Statnett. Spørsmål vedrørende feil og avbrudd og andre FASIT-relaterte spørsmål kan rettes til gruppen på e-post: referansegruppe@statnett.no
Krav om lagring i ti år - fjerde ledd
Nettselskap skal oppbevare registrerte data og underlagsmaterialet for innrapporterte data i ti år.
Veiledning til fjerde ledd
Både i leveringskvalitetsforskriften § 2A-1 og i systemansvarsforskriften § 22 er det krav om å lagre underlagsmaterialet i ti år. RME mener det er hensiktsmessig at hva som menes med underlagsmateriale er lik for begge bestemmelsene. For å overholde kravet om å lagre underlagsmaterialet må det som minimum lagres ferdig utfylt FASIT-rapport, relevante bryterkoblinger, hendelses-/tidfølgemelderlister og vern-/feilskriveropptak. Vern-/feilskriveropptak er kun nødvendig å lagre dersom det er relevant for feilanalysen.
Det er ikke nødvendig å ta vare på detaljert informasjon om hver enkelt sluttbruker og detaljert nettopologi før en hendelse.
Historisk avbruddstatistikk må være tilgjengelig for alle rapporteringspunkter for at nettselskapene skal kunne gi informasjon til nettkunder i henhold til § 2-5a og § 4-2. Data som oppbevares hos nettselskapene skal være samme data som er sendt til RME. Dersom et nettselskap avdekker feil i historisk data og gjør endringer i sine FASIT-rapporter, skal netselskapet sende korrigert FASIT-fil til RME. § 2A-5 inneholder ytterligere informasjon om etterrapportering i eRapp og FASIT.
Generell veiledning
Registrering og rapportering til systemansvarlig
Systemansvarsforskriften § 22 gir krav til at nettselskapet skal analysere, registrere og rapportere driftsforstyrrelser til systemansvarlig. Kravet gjelder også for produsenter og sluttbrukere som er tilknyttet regional- eller transmisjonsnett. Driftsforstyrrelser i transmisjons-, regional- eller høyspent distribusjonsnett skal analyseres og rapporteres, mens driftsforstyrrelser i lavspenningsnettet kun skal rapporteres. Planlagte utkoblinger som har medført avbrudd skal også rapporteres, uavhengig av spenningsnivå for utkoblingen.
Hendelser i transmisjons- eller regionalnett, og i tilknyttede produksjonsanlegg og sluttbrukere, skal rapporteres innen fire uker. Hendelser i høy- og lavspent distribusjonsnett skal rapporteres innen åtte uker.
Systemansvarlig lager retningslinjer for systemansvarsforskriften § 22. I retningslinjene fastsetter de bl.a. hva feilanalysen skal inneholde, hvilke data som må rapporteres til systemansvarlig og på hvilket format. Systemansvarlig skal også fastsette hvilke sluttbrukere som er rapporteringspliktige. Statnett publiserer retningslinjene på sine hjemmesider.
Systemansvarlig publiserer årlig feilstatistikker for 33-420 kV-nett og for 1-22 kV-nett. Statnett publiserer feilstatistikken på sine hjemmesider.
Nærmere om bruk av data fra AMS i avbruddsregistreringen
Alle forbrukere skal ha installert AMS-måler (avanserte måle- og styringssystem). AMS-målerne kan ha mulighet til å detektere avbrudd og gi beskjed til driftssentralen om at det har oppstått avbrudd. Nettselskapene velger selv om de vil kjøpe og ta i bruk denne funksjonaliteten. Dersom nettselskapene kjøper funksjonaliteten, kan de få mulighet til å føre FASIT-rapporter ved hjelp av data fra AMS-målerne og driftsstøttesystem med større grad av automatikk. AMS gir muligheter til å effektivisere FASIT-arbeidet og kan gi mer nøyaktig informasjon om start- og sluttidspunktet for et avbrudd enn i dag. Å bruke AMS i avbruddsregistreringen kan spesielt effektivisere og forenkle registrering av avbrudd som oppstår i lavspenningsnettet.
Per definisjon inntreffer avbrudd dersom alle forsyningsspenningene er under 5 % av avtalt spenningsnivå. Definisjonen av avbrudd samsvarer med definisjon i internasjonale normer. AMS-målerne vil slutte å fungere ved spenninger under 60-70 % og er dermed ikke i stand til å registrere avbrudd etter definisjonen i § 1-4 nr. 1. RME mener likevel at nettselskapene kan bruke data fra AMS i avbruddsregistreringen.
Nettselskapene som velger å bruke data fra AMS til avbruddsregistrering må være kjent med eventuelle begrensninger som ligger i AMS-målerne og hva AMS og tilhørende støttesystemer har mulighet til å registrere. Kravet til å registrere avbrudd i § 2A-1 første ledd må overholdes, uavhengig av hvordan nettselskapet velger å få informasjon om avbrudd som har oppstått.
Om gate- og veilys og byggestrømskasser
Gate- og veilys og byggestrømskasser som er berørt av et avbrudd skal inkluderes ved beregningen av avbruddsdata. Det er tilstrekkelig å registrere gate- og veilys på riktig nettstasjon i nettinformasjonssystemet slik at de blir inkludert i beregningen når nettstasjonen er uten forsyning.
Byggestrømskasser skal også registreres på korrekt nettstasjon, slik at et eventuelt avbrudd som berører dem blir registrert og rapportert.
Nærmere om samtidig utkobling av alle lavspenningskurser på samme fordelingstransformator
I nettinntektsforskriften §§ 4-1, 4-2 og 4-3 er det gitt hvilke avbrudd som skal legges til grunn ved beregning av KILE. Der er det blant annet gitt at samtidig, manuell utkobling av alle lavspenningskursene på samme fordelingstransformator skal medføre KILE. Det vil si at KILE skal beregnes og rapporteres ved planlagt utkobling av alle lavspenningskursene på samme fordelingstransformator. Avbruddet skal registreres og rapporteres som et planlagt avbrudd i lavspenningsettet som medfører KILE.
Hvis det oppstår driftsforstyrrelser i lavspenningsnettet som har medført at alle lavspenningskursene blir utløst, skal det ikke beregnes KILE.
Nærmere om rapportering ved endringer i selskapsorganisasjon
Dersom to nettselskap slår seg sammen, eller et nettselskap blir kjøpt opp av et annet i løpet av rapporteringsåret, må rapporteringen gjøres på en måte som sikrer at alle sluttbrukeravbrudd, fra både de opprinnelige selskapene og fra det nye selskapet, kommer med.
Rapporteringsfilene som sendes til RME skal inneholde data for et helt kalenderår. Det er altså ikke anledning til å sende to filer fra de opprinnelige selskapene med data for deler av året, og deretter en fil med data fra det nye selskapet for resten av året.
Det er selskapsstrukturen som var gjeldende 1. januar i rapporteringsåret som skal benyttes. Dersom selskap X og Y fusjonerer i løpet av 2025 skal de rapportere to separate årsrapporter med avbruddsstatistikk til RME innen 1. mars 2026. I rapportering av driftsforstyrrelser til systemansvarlig skal selskapsnavnene X og Y benyttes for alle hendelser i 2025. Fra 1. januar 2026 skal det nye selskapsnavnet benyttes.
Etter en sammenslåing/oppkjøp tar det ofte tid å få felles nettinformasjonssystem og FASIT-program slik at de kan rapportere samlet for det nye selskapet. Da er det viktig å søke til RME om å få sende inn separate filer i et gitt antall år fremover.