Veileder for leveringskvalitetsforskriften

Del denne sidenDel på e-post

§ 2-6 Uenighet om overholdelse av denne forskriften

Bestemmelsen gir nettkunder anledning til å be RME avgjøre saker knyttet til uenighet om leveringskvalitet. Bestemmelsen skal også sikre at nettkunden blir informert om mulighet til å bringe saken inn til RME for avgjørelse dersom nettkunde og nettselskap ikke blir enige.

Hvilke saker kan bringes inn til RME for avgjørelse - første ledd

       Uenighet om overholdelse av denne forskriften kan bringes inn til Reguleringsmyndigheten for energi for avgjørelse. Avgjørelser som fattes av Reguleringsmyndigheten for energi i medhold av dette ledd, er enkeltvedtak.

Veiledning til første ledd

Det er kun forhold vedrørende uenighet om overholdelse av forskriften som kan bringes inn til RME for avgjørelse.

Enkeltvedtak RME har fattet i saker med misnøye om leveringskvalitet er tilgjengelig på RMEs nettsider.

Erstatning er et privatrettslig anliggende og reguleres ikke av RME. Ved uenighet mellom nettselskap og private nettkunder om erstatningsansvar kan saken bringes inn for Elklagenemnda. Ved fortsatt uenighet kan saken bringes inn for de ordinære domstolene. Ved uenighet mellom nettselskap og øvrige nettkunder (dvs. næringsdrivende), kan saken bringes inn for de ordinære domstolene. Nettkunden kan også ta opp spørsmålet om erstatning med forsikringsselskapet sitt.

HMS-relaterte forhold som gjelder el- og brannsikkerhet, inkludert jordfeil, er ikke en del av forskriftens definisjon av leveringskvalitet. Slike saker hører inn under myndighetsområdet til Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).

Plikten til å informere nettkunder - annet ledd

       Nettselskap skal ved uenighet informere nettkunder om første ledd.

Veiledning til annet ledd

Nettselskap skal både i sin skriftlige og muntlige håndtering av kundehenvendelser informere om at kunden kan, ved fortsatt misnøye eller uenighet, bringe saken til RME. Denne plikten gjelder uavhengig av om nettselskapet har verifisert at forskriften er overholdt eller ikke.

RME minner om at nettselskapet er pliktig til å informere om muligheten til å klage til RME ved henvendelser om misnøye med spenningskvalitet og leveringspålitelighet, i henhold til § 2-5 og § 2-5a. Dette skal informeres om innen én måned etter at kunden henvendte seg til nettselskapet. Dette er uavhengig om henvendelsen var muntlig eller skriftlig.