§ 2-3 Utkobling av nettkunder og varsling fra nettselskap
Mulighet til å koble ut nettkunder - første ledd
Nettselskap kan koble ut nettkunder for å gjennomføre vedlikehold, fornyelse, ombygging, feilsøking eller feilretting.
Veiledning til første ledd
Bestemmelsens første ledd sier at nettselskap kan koble ut nettkunder hvis det er nødvendig. Ved planlagte arbeider må bestemmelsens andre og tredje ledd følges.
Varsling av planlagte arbeider som medfører avbrudd hos sluttbrukere - annet ledd
Nettselskap skal ved planlagte arbeider som medfører avbrudd eller redusert leveringskapasitet til sluttbrukere, varsle de berørte sluttbrukerne i rimelig tid før arbeidene igangsettes. Med rimelig tid menes minimum 24 timer i forkant av avbruddet, men som hovedregel 72 timer før. Sluttbrukerne skal som hovedregel varsles individuelt. Varsling skal skje på en hensiktsmessig måte. Varselet skal minimum inneholde tidspunkt, varighet og kontaktinformasjon til nettselskapet.
Veiledning til annet ledd
Bestemmelsens annet ledd innebærer en plikt for nettselskap til å informere om planlagte arbeider i eget eller andres nett hvis arbeidet medfører avbrudd. Redusert leveringskapasitet for sluttbrukere regnes også som avbrudd.
Innen rimelig tid
Sluttbrukere skal som hovedregel varsles 72 timer før avbruddet finner sted, slik at de skal kunne få anledning til å redusere ulempene ved utkoblingen eller redusert leveringskapasitet. Det er normalt kun avbrudd som er varslet 72 timer eller mer forut for utkoblingen som kan registreres og rapporteres som varslet. Nettselskapet kan varsle en sluttbruker flere ganger ved behov. En planlagt utkobling kl. 12.00 på fredag skal som hovedregel senest varsles kl. 12.00 tirsdagen i forveien. Denne tiden er uavhengig om det er helg og/eller helligdag.
Utkoblinger som blir varslet under 24 timer i forveien kan også bidra til å redusere ulempene for sluttbrukerne, men nettselskapet skal registrere og rapportere disse som ikke varslede avbrudd. Forskriften er heller ikke til hinder for at nettselskapet kan varsle tidligere og/eller flere ganger dersom det er hensiktsmessig.
Hovedregel 72 timer, minimum 24 timer
Hovedregelen er altså at avbrudd skal varsles 72 timer i forveien. Dersom nettselskapet har en god grunn for å ikke varsle tidlig, kan avbrudd som er varslet minst 24 timer i forkant registreres som varslet avbrudd. Nettselskapet må da kunne vise til hvilke(n) tungtveiende grunn(er) som er årsaken til at det ikke ble varslet over 72 timer i forveien. Avbrudd som er varslet minimum 24 timer før, vil kunne registreres som et varslet avbrudd i FASIT-systemet. Hvis varselet kommer senere enn 24 timer, så blir avbruddet å regne som et ikke varslet avbrudd, noe som vil medføre høyere KILE-kostnader.
På hensiktsmessig måte
Varsling skal skje på en hensiktsmessig måte. Nettselskapet må i det enkelte tilfellet vurdere hva som er hensiktsmessig metode for å varsle sluttbrukere om kommende avbrudd eller redusert leveringskapasitet. Sluttbrukere skal som hovedregel varsles individuelt. Det betyr for eksempel at et nettselskap ikke kan ha som fast rutine å kun varsle via et oppslag i avisen. Et avbruddskart som viser planlagte avbrudd vil heller ikke alene være en godkjent måte å varsle på.
De aller fleste nettselskapene varsler sluttbrukerne via SMS. En SMS sendt individuelt til hver enkelt sluttbruker er en god måte å varsle kunden på, men forskriften forplikter ikke nettselskapene å varsle via SMS. RME oppfordrer nettselskapene å tilrettelegge for digital varsling via SMS, e-post og/eller i app, med forutsetning om at selskapet har gode rutiner for oppdatering av kontaktinformasjonen til kundene sine. Ved bruk av digital kommunikasjon bør nettselskapene legge til rette for at kundene selv kan velge om de ønsker å bli varslet via SMS, e-post eller app, hvis dette er teknisk mulig uten at det fører til store merkostnader. Kunden kan selv få ansvar for å gi oppdatert informasjon til nettselskapet.
Hvis enkelte sluttbrukere reserverer seg mot digital kommunikasjon, skal nettselskapet sørge for en alternativ, hensiktsmessig varsling som for eksempel kan være brev, oppslag ved postkassen eller direkte kontakt per telefon.
Innhold i varselet
Nettselskapets varsel om avbrudd til sluttbrukerne skal som minimum inkludere:
- Tidspunkt for avbruddet
- Varighet for avbruddet
- Kontaktinformasjonen til nettselskapet
Det er ikke alltid lett å vurdere nøyaktig varighet, men nettselskapet bør bruke skjønn og oppgi en estimert varighet som er basert på en kvalifisert vurdering av tidsbehovet. RME oppfordrer nettselskapene til å også inkludere informasjon om årsaken til at nettselskapet har behov for å koble ut kundene.
Prosumenter
Prosumenter er både sluttbrukere og kraftprodusenter. Prosumenter skal varsles som en sluttbruker, da de har et forbruk bak målepunktet. Ved registrering av feil og avbrudd (FASIT-registrering) vil prosumenten behandles som en sluttbruker og det vil bli beregnet KILE ved avbrudd.
Informasjon til nabonettselskap
Nettselskap som planlegger arbeid i sitt nett som fører til at et nabonettselskap sine kunder opplever avbrudd, skal også varsle nettselskapet. Dette må skje tidligere enn 72 timer, slik at nabonettselskapet får tid til å planlegge eventuell omkobling i eget nett og/eller varsle kunder som blir berørt.
Varsling av planlagte arbeider som medfører avbrudd hos kraftverk - tredje ledd
Nettselskap skal ved planlagte arbeider som medfører at kraftverk tilknyttet nett med spenning 1–22 kV ikke kan levere kraft til nettet, varsle kraftprodusenten minimum 72 timer før utkoblingen finner sted. Varselet skal minimum inneholde tidspunkt, varighet og kontaktinformasjon til nettselskapet.
Veiledning til tredje ledd
Bestemmelsens tredje ledd innebærer en plikt for nettselskap til å informere kraftprodusenter som har kraftverk tilknyttet nett med spenning 1-22 kV om planlagte arbeider i eget eller andres nett. Varslingen skal skje hvis arbeidet medfører at kraftprodusenten ikke kan levere ut kraft til nettet. I motsetning til bestemmelsens andre ledd, er det i tredje ledd et krav på minimum 72 timer.
Grunnen til denne forskjellen kommer av at KILE-ordningen ikke gjelder for varsling av kraftprodusenter. Det vil si at nettselskapene ikke får noe økonomisk insentiv gjennom innteksreguleringen til å varsle produsenter. En minimumsfrist på 72 timer vil ivareta produsenters behov for informasjon i forkant av en utkobling.
Forskriften er hverken til hinder for at nettselskapene kan ha forskjellig varslingstid for de ulike produsentene eller varsle flere ganger dersom dette er hensiktsmessig. Det betyr også at nettselskapene kan varsle senere enn 72 timer før utkobling. Så lenge kraftprodusentene er blitt varslet minst 72 timer før og oppfyller kravet om innhold og måte for varsling, kan nettselskapet varsle så mange ganger som er hensiktsmessig fram til utkoblingen finner sted. RME oppfordrer til å ha en god dialog med kraftprodusentene.
Vi vil presisere at den anbefalte endringen gjelder for planlagte utkoblinger, det vil si i tilfeller der nettselskapet vet om utkoblingen av kraftprodusenten minst 72 timer før utkoblingen finner sted. Når behov for å koble ut kraftprodusenter oppstår nærmere enn 72 timer før utkoblingen er det en fordel om kraftprodusenten blir varslet, men det er ikke et krav om det. Dersom det oppstår behov for utkobling nærmere utkoblingstidspunktet enn 72 timer, vil nettselskapet likevel ha mulighet til å koble ut kraftprodusenten. Dette er hjemlet i § 2-3 første ledd der nettselskapet har en rett til å koble ut nettkunder for å gjennomføre vedlikehold, fornyelse, ombygging, feilsøking eller feilretting. Kraftprodusenter inngår i begrepet nettkunder.
Tilgjengelig informasjon under driftsforstyrrelser - fjerde ledd
Nettselskap skal under driftsforstyrrelser, så langt som mulig og på en hensiktsmessig måte, ha tilgjengelig informasjon for berørte nettkunder om årsak til driftsforstyrrelsen og forventet tidspunkt for gjenopprettet forsyning.
Veiledning til fjerde ledd
Bestemmelsens fjerde ledd innebærer en plikt for nettselskapet til å ha tilgjengelig informasjon for sluttbrukerne under en driftsforstyrrelse som har medført avbrudd i nettet. Informasjonen skal være tilgjengelig på hensiktsmessig måte, for eksempel ved e-post/SMS-varsling til berørte sluttbrukere, via selskapets internettsider, app eller telefonsvarer. RME oppfordrer nettselskapet til å ha et avbruddskart, da dette er en god måte å formidle driftsforstyrrelser på.
Bestemmelsen innebærer også en plikt til svare på henvendelser fra nettkunder under driftsforstyrrelser. Så langt det er mulig skal nettselskapene kunne gi informasjon om årsaken til driftsforstyrrelsen og forventet tidspunkt for gjenopprettet forsyning.
Informasjonen bør inneholde hvilke områder som er berørt av avbrudd, årsak til avbrudd og når det er forventet å gjenopprette forsyningen. Informasjonen bør også inneholde et vakttelefonnummer slik at sluttbrukere kan ringe til nettselskapet og melde fra hvis de har sett noe som kan være årsaken til avbruddet. En automatisk telefonsvarer bør også ha mulighet for å bli satt over til vakthavende/sentralbord.