Veileder til sikkerhet i AMS

Del denne sidenDel på e-post

Veileder til sikkerhet i AMS

Endringslogg Veilederen er oppdatert i henhold til endringer i avregningsforskriften § 4-6 som trådte
i kraft 1. januar 2022. Veilederen bygger på tidligere veileder, samt strukturen til
veileder for kraftberedskapsforskriften. Veilederen går systematisk til verks og tar for
seg sikkerhetskravene slik de er oppdelt i avregningsforskriften § 4-1.

Veilederen bygger på et arbeid utført av SINTEF, på oppdrag fra RME.
Her finner du veilederen for krav til sikkerhet i AMS, i digital utgave. Innspill eller kommentarer til den digitale veilederen kan sendes til rme@nve.no, merk e-posten med "Digital veileder til sikkerhet i AMS".

Bakgrunn for veilederen

For det første skulle veilederen tilpasses de oppdaterte kravene til sikkerhet i AMS i avregningsforskriften § 4-6 som ble vedtatt av Olje- og energidepartementet sommeren 2021. For det andre skulle veilederen, som ble publisert tilbake i 2012, oppdateres med tanke på den teknologiske utviklingen de siste 10 årene. For det tredje skulle veilederen, som opprinnelig ble utarbeidet med fokus på AMS for sluttbrukere i lavspenningsanlegg, i fremtiden kunne benyttes for AMS i målepunkt for både uttak, innmating og utveksling i både høy- og lavspenningsanlegg.

Det enkelte nettselskap er ansvarlig for sikkerheten i AMS. Dette gjelder også ved tjenesteutsetting eller ved opprettelse av felles driftsallianser. Fristen for utrulling av AMS var 1. januar 2019. Nettselskapene har derfor gått fra en utrullingsfase til en driftsfase for AMS og fokuset bør derfor være på kontinuerlig forbedring av cybersikkerheten.

Innholdet i den omarbeidede veilederen er hovedsakelig basert på forarbeider til avregningsforskriften § 4-6, sikkerhetsveilederen fra 2012, Sintef sin evaluering av den forrige veilederen i 2017 og Sintef sin studie av forventet fremtidig utvikling for AMS i 2019. For å gjøre det så enkelt som mulig å lese veilederen, er dens struktur også omarbeidet. Den nye strukturen skal ligne mer på veiledningsmateriell for kraftberedskapsforskriften. Vi har også hatt som mål å henvise til annet relevant regelverk der det oppleves naturlig. For eksempel krav i personvernforordningen og kraftberedskapsforskriften. I tillegg har vi jobbet målrettet for at veilederen skal være forståelig for virksomheter med ulikt kompetansenivå og at veilederen skal kunne tåle fremtidig teknologiutvikling uten å bli utdatert for raskt.

Innholdet i den omarbeidede veilederen er hovedsakelig basert på forarbeider til avregningsforskriften § 4-6, sikkerhetsveilederen fra 2012, Sintef sin evaluering av den forrige veilederen i 2017 og Sintef sin studie av forventet fremtidig utvikling for AMS i 2019. For å gjøre det så enkelt som mulig å lese veilederen, er dens struktur også omarbeidet. Den nye strukturen skal ligne mer på veiledningsmateriell for kraftberedskapsforskriften. Vi har også hatt som mål å henvise til annet relevant regelverk der det oppleves naturlig. For eksempel krav i personvernforordningen og kraftberedskapsforskriften. I tillegg har vi jobbet målrettet for at veilederen skal være forståelig for virksomheter med ulikt kompetansenivå og at veilederen skal kunne tåle fremtidig teknologiutvikling uten å bli utdatert for raskt.

Denne veilederen er utarbeidet av Sintef på oppdrag for RME. Sintef har benyttet egen fagkompetanse i tillegg til å samarbeide med bransjeaktører, RME og andre relevant aktører i arbeidet med veilederen.

Veilederens virkeområde

Veilederens virkeområde er sikkerhet i AMS for nettselskap, som definert i avregningsforskriften § 1-3. 

Veiledningen omfatter innsamlingssystemet - fra målepunkt hos kunden til sentralsystemet hos nettselskapet, samt tilhørende kommunikasjonssystem mellom disse. Veilederen følger definisjonen av AMS, som definert i avregningsforskriften § 1-3:

"Avanserte måle- og styringssystemer (AMS): Toveis informasjons- og kommunikasjonssystem fra og med elektrisitetsmålere som danner grunnlag for avregning av utveksling, innmating og uttak, til og med sentralsystemet hos nettselskap eller nettselskapets leverandør".

Definisjonen inkluderer alle målepunkt benyttet for avregning i lav- og høyspenningsanlegg, inkludert alle målepunkt for uttak, innmating og utveksling mellom nettområder. Der ikke annet er spesifisert, er det denne definisjonen av AMS som gjelder. Hvis det er spesielle forhold knyttet til AMS lokalisert hos sluttbruker eller i det øvrige strømnettet, er dette særskilt beskrevet. 

For mer informasjon om AMS-infrastruktur og veilederens virkeområde for denne, se AMS infrastruktur.

 

Veilederens struktur

Veilederen tar utgangspunkt i definisjonen av AMS. Systemer som eventuelt kobles til bak sentralsystemet eller foran elektrisitetsmåler, er ikke en del av AMS, men sikkerhetsnivået skal likevel opprettholdes. 

Veilederen er bygget opp slik: 

Struktur på veileder for sikkerhet i AMS

Veilederen angir forskriftensteksten til hvert krav (a-g), etterfulgt av en kort beskrivelse av kravet, ordforklaringer der dette er vurdert som nødvendig, og råd om hvordan kravene kan oppfylles i praksis. Disse er organisert etter tematiske sikkerhetsområder som beskrevet under. 

Sikkerhetsområder

For hvert forskriftskrav er det beskrevet sikkerhetsområder som er en oversikt over hvilke temaer som er relevante knyttet til etableringen av sikkerhet i AMS. 

Videre i veilederen er det for hvert sikkerhetsområde utarbeidet egne kontrollmål som er målbare krav/anbefalinger til sikkerhet. Kontrollmålene er beskrevet som SKAL- eller BØR-krav, hvor "SKAL-krav" må gjennomføres for å tilfredsstille forskriftskrav, mens "BØR"-krav er anbefalinger som kan gjøres for å øke sikkerheten i AMS, samt øke sannsynligheten for at forskriftskravene er oppfylt. 

Kontrollmål 

For hvert kontrollmål er det gitt en begrunnelse, eller hensikt, og også en supplerende veiledning der det er funnet hensiktsmessig.

Til kontrollmålene er det gitt eksempler på tiltak, prosedyrer og lignende for å oppnå det enelte kontrollmål. Disse er kun ment som eksempler og skal gi en pekepinn på hvilke tiltak som kan iverksettes for å bidra til å oppnå kontrollmålet. Nettselskapet står fritt til å velge andre tiltak 

Endringslogg

Veilederen er oppdatert i henhold til endringer i avregningsforskriften § 4-6 som trådte
i kraft 1. januar 2022. Veilederen bygger på tidligere veileder, samt strukturen til
veileder for kraftberedskapsforskriften. Veilederen går systematisk til verks og tar for
seg sikkerhetskravene slik de er oppdelt i avregningsforskriften § 4-1.

Veilederen bygger på et arbeid utført av SINTEF, på oppdrag fra RME.