Veileder eRapp

Del denne sidenDel på e-post

Note 15-18 Post 601 Avskrivninger

Avskrivninger skal rapporteres i post 601 for aktuelle virksomhetsområder. Verdiene registreres i anleggsoversikten i notene 15, 16, 17A og 18.

Avskrivningstider for de rapporterte anleggsmidlene er regulert gjennom forskrift om kontroll av nettvirksomhet § 2-4 Regnskapsprinsipper med henvisning til bestemmelsene i regnskapsloven og god regnskapsskikk. Av forskrift om kontroll av nettvirksomhet § 5-4 fremgår det at avskrivningene skal være lineære.  

Akkumulert anskaffelseskostnad (historisk kostnad) på eksisterende fysiske anlegg som er i bruk/i drift skal vises pr 01.01. Årets tilgang og avgang skal vises til anskaffelseskostnad. Programmet vil beregne anskaffelseskostnad pr 31.12 som anskaffelseskostnad pr 01.01 +/- kjøp/salg og omklassifiseringer +/- flytting av verdier mellom 17A/B eller 18 + årets tilgang - årets avgang + oppskrivning i året.

Akkumulerte avskrivninger pr 01.01 og årets avskrivninger skal rapporteres. Ved avgang (salg/ skraping) av anleggsmidler skal tilhørende rapporterte beløp for akkumulerte avskrivninger av årets avgang (salg/skraping) føres ut av noten. Det kan også være aktuelt å føre akkumulerte avskrivninger inn i/ut av note når verdier skal videreføres i forbindelse med kjøp/salg eller omklassifiseringer og flyttinger mellom notene 17A/B eller 18. Eventuelle nedskrivninger i året skal spesifiseres. Programmet beregner akkumulerte avskrivninger/nedskrivninger pr 31.12 som akkumulerte avskrivninger pr 01.01, +/- akkumulerte avskrivninger av årets kjøp, salg eller omklassifiseringer, +/- flytting av verdier mellom notene 17A/B eller 18, - akkumulerte avskrivninger ved avgang (skraping) + årets avskrivninger + nedskrivninger i året.

For note 15, 16 og 18 beregnes bokført verdi pr 01.01 som anskaffelseskostnad pr 01.01 redusert med akkumulerte avskrivninger pr 01.01. For note 17A beregnes bokført verdi pr 01.01 som brutto anskaffelseskostnad pr 01.01 redusert med akkumulerte avskrivninger pr 01.01. Note 17B har ingen sammenheng med regnskapsførte verdier og er en tilleggsrapportering til bruk ved måling av selskapenes kapitalbase og ressursbruk. OBS! Det presiseres at notene for anleggsmidler kun skal inneholde verdier for anleggsmidler som er i bruk/i drift. Videre skal anleggsmidlene fordeles etter den inndelingen på type anlegg som spesifikasjonene i notene 15, 16, 17A/B og 18.

For note 15, 16 og 18 beregnes bokført verdi pr 31.12 som anskaffelseskostnad pr 31.12 fratrukket akkumulerte avskrivninger/nedskrivninger pr 31.12 . For note 17A beregnes bokført verdi pr 31.12 som den egenfinansierte andelen av investeringenes anskaffelseskostnad pr 31.12 fratrukket akkumulerte avskrivninger/nedskrivninger pr 31.12.

Note 15 Anleggsoversikt: Produksjon av kraft

Anleggsoversikt for anlegg knyttet til kraftproduksjon registreres i note 15.

I note 15 skal det rapporteres på deleide anlegg ved de tilfeller hvor deleide everk føres etter bruttometoden. Avskrivninger fra disse everkene vil da overføres til virksomhetsområdet kraftproduksjon under post 601 avskrivninger i resultatoppstillingen.

Note 16 Anleggsoversikt: Fjernvarme

Fjernvarmeanlegg registreres i note 16.

Note 17 A og B Anleggsoversikt: Overføringstjenester

Anleggsoversikt for anlegg knyttet til overføringstjenester registreres i notene 17A og 17B. Det skal også gis en oversikt over eventuelle teleanlegg i del 4 av note 17A.

Note 17A Anlegg knyttet til overføringstjenester som er egenfinansiert skal kun inneholde den andel av en investering som selskapet selv har finansiert. Ved en investering som er 100% egenfinansiert skal hele investeringens anskaffelseskostnad inngå i note 17A og ved delfinansiering er det kun den andel som er egenfinansiert som skal inngå i noten. Andel finansiert av andre gjennom tilskudd/anleggsbidrag skal rapporteres  i note 17B Anlegg knyttet til overføringstjenester som er finansiert med tilskudd/anleggsbidrag. Note 17B har ingen koblinger med de regnskapsførte balanse- og resultattallene og er kun en tilleggsinformasjon for rapportering av nettselskapenes totale kapitalbase og ressursbruk gjennom avskrivninger. Ensartede vurderingsprinsipper skal legges til grunn for registrering i notene 17A og 17B mhp. avskrivningstider, salg/skraping, nedskrivninger m.m., jf. blant annet bestemmelsene i forskrift om kontroll av nettvirksomhet § 2-4 Regnskapsprinsipper, § 5-3 Anleggsmidler og § 5-4 Avskrivninger.

Kolonnen ”Kjøp/salg og omklassifisering” skal benyttes ved kjøp og salg av nettanlegg mellom nettselskaper gjennom året samt flyttinger mellom anleggslinjer i note 17A, jamfør anleggskategoriene under 17.1A Transmisjonsnett, 17.2A Regionalt distribusjonsnett og 17.3A Lokalt distribusjonsnett. Verdiene som tas ut av 17A hos selger/overdragende part er de historiske kostprisene og akkumulerte avskrivningene på aktuelle anlegg. De samme verdiene skal rapporteres i 17A hos kjøpende/overtagende part. Eventuelle tap og gevinster i slike transaksjoner skal ikke påvirke verdiene i 17A hos kjøper da disse verdiene skal videreføres fra selger ihht. kontinuitet. Eventuelle differanser mellom kjøpspris og historisk kostpris fratrukket akkumulerte avskrivninger skal føres som goodwill/badwill på aktuelt virksomhetsområde i post 108 i balansen hos kjøper.

Det er en egen kolonne for flytting av anleggsverdier mellom notene 17A og 17B samt 18 for fellesanlegg. Flytting mellom 17A og 17B gjennomføres for eksempel når et nettselskap mottar anleggsbidrag i en senere rapporteringsperiode enn periode for idriftsettelse og rapportering av anlegget i 17A.  

Under "Årets tilgang" må tilgang deles opp mellom nettanlegg som er nyinvesteringer og reinvesteringer når det gjelder note 17A. Nyinvesteringer er oppføring av nye anlegg eller oppgradering av kapasitet i eksisterende anlegg. Reinvesteringer er investeringer vedrørende eksisterende anlegg som innebærer vesentlig økt levetid. I de tilfeller hvor oppgradering av eksisterende anlegg både gir økt kapasitet og økt levetid, skal merkostnaden for økt kapasitet rapporteres som nyinvestering og resterende som reinvestering.

F.o.m. eRapp 2017 ble det implementert en ny rapporteringslinje i note 17A for beredskapsmateriell innenfor nettvirksomheten. Linjen er kalt «Herav beredskapsmateriell». Dette er beredskapsmateriell som inngår i note 17A og som ikke er spenningsatt/satt i drift noe som innebærer at aktuelt materiell ikke skal inngå i rapporteringen i vedlegg H for Overføringsanlegg- og fordelingsanlegg.

Alle tilganger i note 17B vil gjelde nyinvesteringer. Reglene for bruk av anleggsbidrag som kan rapporteres i note 17 B følger av bestemmelsene i forskrift om kontroll av nettvirksomhet kapittel 16 Anleggsbidrag.

Det er generelt ikke anledning til å foreta oppskrivning av nettanlegg som grunnlag for tariffering.

Hvis selskapet har overtatt, bygd nye eller utvidet kapasitet på eksisterende anlegg etc. vederlagsfritt i løpet av regnskapsåret, oppgis kroner null (0) i merknadsfeltet og det gis en kommentar for antall slike hendelser med tilhørende normal markedsverdi. I tillegg skal det gis en kommentar til hvorfor denne er satt til verdi lik null.

Note 18 Fellesanlegg/Fordeling av avskrivninger på fellesanlegg

Fra og med eRapp 2018 ble det foretatt endringer i note 18 for å kunne rapportere verdier for immaterielle eiendeler tilhørende nettvirksomheten. Disse verdiene må inngå i linjen Andre under Balanse driftsmidler samt spesifiseres med aktuelle verdier for immaterielle verdier på linjen Herav immaterielle verdier benyttet i nettvirksomheten, jf. note 18. Under fordeling av sum årets avskrivninger for felles driftsmidler er det også en egen linje Herav avskrivninger for immaterielle verdier benyttet i nettvirksomheten som må fylles ut med aktuelle verdier. Balanseverdier for immaterielle eiendeler på nettvirksomheten skal rapporteres på aktuelt nettnivå samt inngå i post 108 for Sum selskap, jf. Balanse-skjemaet. Dette innebærer at de samme verdiene må avstemmes/elimineres i note 18 for korrekt rapportering av Sum selskap.       

Note 18 skal gi oversikt over fellesanlegg. Under Anleggsoversikt skal årets avskrivninger fordeles til de respektive virksomhetsområdene i eget felt. Dersom sum årets avskrivninger i Anleggsoversikt ikke stemmer med summen for fordelte avskrivninger vil programmet gi beskjed om dette. Årets avskrivninger overføres til Resultat ved å lagre noten.

Bokført verdi ved felles anleggsmidler skal rapporteres i postene 110, 115, 123, 125 og 126 for aktuelt virksomhetsområde pr 01.01 og 31.12. I note 18 vil bokførte verdier registrert i noten vises også for sum selskap. Verdier registrert i note 18 overføres til balanseoppstillingen. I note 18 skal selskapet også angi årets tilgang for felles driftsmidler fordelt på alle virksomhetsområdene.

Note 18 inneholder separate felt for kommentarer som skal beskrive beløp rapportert i linjene/feltene for henholdsvis immaterielle verdier benyttet i nettvirksomheten, avvik/endring av verdier per 1.1. i forhold til 31.12. fra foregående rapporteringsår, nedskrivninger i rapporteringsåret og verdier rapportert i linjen «Andre».   

Systemet vil gi melding dersom det er avvik når man går ut av noten. Avvik må rettes opp før lagring kan utføres av systemet.