Note 14 Post 600 Andre driftskostnader
Note 14 Andre driftskostnader - spesifikasjon
Verdier registreres i noten i tabellen for andre driftskostnader, fordelt på virksomhetsområder. Verdiene lagres ved å benytte knapp for lagring i noten og overføres til post 600 i Resultat når noten lagres.
Andre driftskostnader omfatter:
- Leiekostnader av eiendom
- Lys, varme, vann og renovasjon
- Leie av maskiner og inventar
- Verktøy, materiell, inventar og utstyr
- Reparasjoner utført av fremmede
- Kjøp av IKT-tjenester (inkl. leie av IKT-utstyr)
- Andre fremmedtjenester (regnskapsfører mv.)
- Kontorrekvisita, annonser, trykksaker mv.
- Telefon og posttjenester
- Bilkostnader (ekskl. avskrivninger) inkl. reparasjon av biler
- Reise, diettkostnader og bilgodtgjørelse
- Salgs-, reklame- og representasjonskostnader
- Kontingenter og gaver
- Forsikring og garantikostnader
- Kjøp av ENØK-tjenester
- Sum KILE ved individuelle avtaler (fra vedlegg K)
- Sum svært langvarige avbrudd (fra vedlegg K)
- Andre driftskostnader
- Kostnader elsertifikater
- Kostnader opprinnelsesgarantier
- FoU-kostnader (fra note 8)
- Innbetalte Elhub-gebyrer
- Overtredelsesgebyr og tvangsmulkt
- Konsesjonsavgift (skal bruttoføres)
- Andre offentlige avgifter (unntatt forbruksavgift )
I note 14 Andre driftskostnader spesifiseres summen i den første tabellen andre driftskostnader både etter kostnadsart og fordelt på virksomhetsområder. Dataene lagres i noten ved å benytte knapp for lagring og summer overføres til Resultat når man forlater noten.
For innbetalte Elhub-gebyrer er det fra 1.1.2020 vedtatt en endring i forskrift om kontroll av nettvirksomhet § 7-3 for Elhub-gebyrer. Endringen innebærer at gebyrer som nettselskaper er pålagt å betale Elhub kan dekkes inn som et tillegg til årlig inntektsramme. Gebyrene overføres automatisk til note 5.1 for inkludering i tillatt inntekt og inngår ikke i kostnadsgrunnlaget i nettreguleringen.
I note 14 skal forbruksavgift på elektrisk kraft («Påløpt forbruksavgift») og utgående merverdiavgift (”Påløpt merverdiavgift”) i forbindelse med salg og overføring av kraft føres opp. Disse tallene er ikke inkludert i summen av andre kostnader og offentlige avgifter.
Merk at avgift til Energifondet (Enova-avgift) ikke skal rapporteres i eRapp.
Spesifikasjon av kostnader til vedlikehold
Vedlikeholdskostnader er for notene 13 og 14 definert som kostnader for å opprettholde opprinnelig standard og planlagt levetid for et driftsmiddel. Vedlikehold står i motsetning til investering i driftsmiddel som skal aktiveres på grunn av at driftsmiddelet er en nyinvestering, får økt kapasitet eller får vesentlig økt levetid. Kostnadene skal fordeles på aktuelt virksomhetsområde hvor ressursen brukes.
Spesifikasjon av verktøy, materiell, inventar og utstyr vedrørende andel kostnader til vedlikehold, merket 1), skal inkludere årets resultatførte kostnader under denne kostnadsarten som vedrører vedlikehold.
Spesifikasjon av reparasjoner (kostnader til vedlikehold), merket 2), skal inkludere både arbeid utført av fremmede og innkjøpte materialer som er kostnadsført i post 440 Varekostnader. Reparasjonsarbeid omfatter reparasjon av bygninger, anlegg, maskiner, transportmidler og andre varige driftsmidler som bedriften eier eller disponerer. Kostnadene skal fordeles på aktuelt virksomhetsområde.
Spesifikasjon av andre fremmedtjenester (kostnader til vedlikehold), merket 3), skal inkludere årets resultatførte kostnader under denne kostnadsarten som vedrører vedlikehold. Kostnadene skal fordeles på aktuelt virksomhetsområde.
Spesifikasjon av andre driftskostnader (kostnader til vedlikehold), merket 4), skal inkludere årets resultatførte kostnader under denne kostnadsarten som vedrører vedlikehold. Kostnadene skal fordeles på aktuelt virksomhetsområde.
Det presiseres at bøter, tvangsmulkt, overtredelsesgebyr og lignende kostnader som en omsetningskonsesjonær pådrar seg i sin nettvirksomhet ikke skal inngå i kostnadsgrunnlaget. Det følger av forskrift om kontroll av nettvirksomheten § 8-1 Kostnadsgrunnlag siste ledd, at kostnader nettselskapet har som følge av brudd på bestemmelser gitt i lov eller forskrift, eller overtredelse av pålegg, ikke kan inngå i kostnadsgrunnlaget. Det betyr at slike kostnader skal holdes utenfor kostnadsgrunnlaget. Det er uten betydning om kostnaden oppstår på grunnlag av en frivillig utbetaling, avtale, forlik eller dom. Bestemmelsen gjelder også kostnader som følger av overtredelsen, for eksempel til vurderinger, utredninger, juridisk bistand eller rettsprosesser. Denne type kostnader vedrørende nettvirksomheten skal rapporteres direkte på Øvrig virksomhet i linjen «Overtredelsesgebyr og tvangsmulkt» i note 14/post 600 Andre driftskostnader.
Virksomhetsområdene kraftomsetning, kraftproduksjon og tele belastes direkte på samme linje hvis aktuelt.
Verdier skal oppgis i 1000 kr.
Elsertifikatordningen
Elsertifikater – rapportering på virksomhetsområdet Kraftomsetning
Kraftomsettere/kraftleverandører som leverer elektrisk energi til sluttbrukere er pålagt å kjøpe elsertifikater. Kraftleverandørene er i lov og forskrift om elsertifikater pålagt en plikt til å dekke opp en andel av sluttkundenes forbruk av elektrisitet med elsertifikater. Det henvises til NVE/RME sine hjemmesider for utfyllende informasjon om elsertifikatordningen.
Elsertifikatplikten oppfylles ved at registeransvarlig pr. 1. april året etter det år elsertifikatplikten gjelder for, annullerer det antall elsertifikater som den elsertifikatpliktige har angitt. Den elsertifikatpliktige skal inneha et tilstrekkelig antall elsertifikater som skal være registrert på egen konto i elsertifikatregisteret. Videre sier bestemmelsene at den elsertifikatpliktige ilegges en avgift av myndighetene for de elsertifikater som mangler for oppfyllelse av elsertifikatplikten. Avgiften beregnes pr. elsertifikat og settes til 150% av volumveid gjennomsnittspris registrert i Sverige og Norge i perioden 1. april i foregående kalenderår til 31. mars inneværende kalenderår. Avgiftens størrelse offentliggjøres av NVE innen 1. juni.
Elsertifikatkostnader tilhørende rapporteringsperiodens elsertifikatpliktige salgsvolum skal rapporteres i note 14 og post 600 Andre driftskostnader. I note 14 er det en egen linje kalt Kostnader elsertifikater som skal angi periodens samlede elsertifikatkostnader tilhørende periodens elsertifikatpliktige salgsvolum.
Salg av elektrisk energi til sluttbrukere utløser elsertifikatplikten som finnes i lov og forskrift om elsertifikater. I eRapp er det lagt opp til at de samlede kostnadene for elsertifikater i perioden rapporteres i en separat rapportering i note 14 hvor Sum kostnader elsertifikater automatisk overføres til linjen Kostnader elsertifikater i note 14. Den separate rapporteringen i note 14 inneholder en linje for elsertifikater som er kjøpt og periodisert i rapporteringsåret og en linje for elsertifikater som ikke er kjøpt, men som det må avsettes for/periodiseres pr. 31.12. i rapporteringsåret. I den separate rapporteringen må selskapet også rapportere periodens salgsvolum i MWh som er grunnlaget for elsertifikatplikten.
Virksomhetsområdet kraftomsetning kan også ha eget forbruk som utløser elsertifikatplikt. Forbrukt mengde som utløser elsertifikatplikt må rapporteres på virksomhetsområdet kraftomsetning med aktuelt volum i MWh og tilhørende elsertifikatkostnader. Den separate rapporteringen i note 14 skal benyttes som beskrevet i avsnittet ovenfor.
Kostnader til avgifter for manglende annullering av elsertifikater kan være aktuelt både ved salg til sluttbrukere og for eget forbruk etter bestemmelsene i lov og forskrift om elsertifikater. Elsertifikatpliktig energivolum i rapporteringsperioden som konsesjonær ikke har anskaffet/har planer om å anskaffe elsertifikater for utløser denne avgiften. Beregnet og avsatt avgift pr. 31.12. skal periodiseres og kostnadsføres i linjen Andre driftskostnader i note 14 på aktuelt virksomhetsområde. For denne avgiften skal det ikke rapporteres noe tilhørende energivolum i eRapp.
Administrative merkostnader ved elsertifikatordningen skal inngå som driftskostnader etter sin art i eRapp. Aktuelle kostnadsposter for administrative merkostnader kan være postene 500 Lønn m.m., 600 Andre driftskostnader og 601 Avskrivninger. Gebyrer til Statnett for kontohold som elsertifikatpliktig kan inngå i kjøpskostnaden for elsertifikatene. Rapporteringen i eRapp vil for denne kostnaden følge av de regnskapsprinsipper som konsesjonæren benytter i sitt årsregnskap.
Elsertifikater – rapportering på virksomhetsområdet Kraftproduksjon
Elsertifikatberettigede kraftprodusenter er pålagt å betale et gebyr til NVE i forbindelse med godkjenning av anlegg. Gebyret skal dekke NVEs kostnader til saksbehandling og tilsyn med ordningen. Gebyret til NVE vil kunne være en ordinær driftskostnad som rapporteres i note 14 og post 600 Andre driftskostnader i eRapp. Alternativt vil kostnaden kunne aktiveres sammen med kostpris på anleggsmiddelet. Aktuelle poster i eRapp for virksomhetsområdet Kraftproduksjon vil være innenfor postene 110 – 128 med tilhørende noter samt post 114 Anlegg under utførelse. Rapporteringen i eRapp vil for denne kostnaden følge av de regnskapsprinsipper som konsesjonæren benytter i sitt årsregnskap.
Virksomhetsområdet kraftproduksjon kan også ha eget forbruk som utløser elsertifikatplikt. Forbrukt mengde som utløser elsertifikatplikt må rapporteres på virksomhetsområdet kraftproduksjon med aktuelt volum i MWh og tilhørende elsertifikatkostnader. Denne rapporteringen skal gjøres i note 14 i en særskilt rapportering med overskriften Spesifikasjon av kostnader for elsertifikater. Fra spesifikasjonen vil Sum kostnader elsertifikater automatisk overføres til linjen Kostnader elsertifikater i note 14. Spesifikasjonen i note 14 inneholder en linje for elsertifikater som er kjøpt og periodisert i rapporteringsåret og en linje for elsertifikater som ikke er kjøpt, men som det må avsettes for/periodiseres pr. 31.12. i rapporteringsåret. I den separate rapporteringen må selskapet også rapportere periodens forbrukt energivolum i MWh som er grunnlaget for elsertifikatplikten.
Kostnader til avgifter for manglende annullering av elsertifikater kan også være aktuelt ved eget forbruk etter bestemmelsene i lov og forskrift om elsertifikater. Elsertifikatpliktig energivolum i rapporteringsperioden som konsesjonær ikke har anskaffet/har planer om å anskaffe elsertifikater for utløser denne avgiften. Beregnet og avsatt avgift pr. 31.12. skal periodiseres og kostnadsføres i linjen Andre driftskostnader i note 14 på aktuelt virksomhetsområde. For denne avgiften skal det ikke rapporteres noe tilhørende energivolum i eRapp.
Administrative merkostnader ved elsertifikatordningen skal inngå som driftskostnader etter sin art i eRapp. Aktuelle kostnadsposter for administrative merkostnader kan være postene 500 Lønn m.m., 600 Andre driftskostnader og 601 Avskrivninger. Gebyrer til Statnett for kontohold som elsertifikatpliktig kan inngå i kjøpskostnaden for elsertifikatene. Rapporteringen i eRapp vil for denne kostnaden følge av de regnskapsprinsipper som konsesjonæren benytter i sitt årsregnskap.
Nettvirksomhet – rapportering på virksomhetsområdene for Transmisjonsnett, Regionalt og Lokalt Distribusjonsnett
Nettselskapene er underlagt bestemmelsene i energiloven § 3-3 om leveringsplikt. Et nettselskap omfattes dermed også av elsertifikatplikten når selskapet leverer kraft til kunder på leveringsplikt. Se avregningsforskriften § 2-1a Prising av leveringspliktige kraftleveranser for detaljerte regler om leveringsplikten. Det presiseres at inntil kunden har tatt et valg om varig kraftleverandør er man innenfor den monopolregulerte nettvirksomheten. Det henvises til NVE/RME sine hjemmesider for informasjon om elsertifikatordningen i tilknytning til leveringsplikten for nettselskaper.
Elsertifikatplikten innebærer at nettselskapet må kjøpe elsertifikater basert på sitt elsertifikatpliktige salgsvolum til kunder på leveringsplikt for det enkelte år. Elsertifikatplikten oppfylles ved at registeransvarlig pr. 1. april året etter det år elsertifikatplikten gjelder for, annullerer det antall elsertifikater som den elsertifikatpliktige har angitt. Den elsertifikatpliktige skal inneha et tilstrekkelig antall elsertifikater som skal være registrert på egen konto i elsertifikatregisteret. Videre sier bestemmelsene at den elsertifikatpliktige ilegges en avgift av myndighetene for de elsertifikater som mangler for oppfyllelse av elsertifikatplikten. Avgiften beregnes pr. elsertifikat og settes til 150% av volumveid gjennomsnittspris registrert i Sverige og Norge i perioden 1. april i foregående kalenderår til 31. mars inneværende kalenderår. Avgiftens størrelse offentliggjøres av NVE innen 1. juni.
Når det gjelder leveringsplikten skal periodens kostnader tilhørende rapporteringsperiodens elsertifikatpliktige salgsvolum rapporteres på virksomhetsområdet Kraftomsetning i note 14 og post 600 Andre driftskostnader. I note 14 er det en egen linje kalt Kostnader elsertifikater som skal angi periodens samlede elsertifikatkostnader tilhørende periodens elsertifikatpliktige salgsvolum.
I rapporteringen er det lagt opp til at de samlede kostnadene for elsertifikater i perioden rapporteres i en separat rapportering i note 14 hvor Sum kostnader elsertifikater automatisk overføres til linjen Kostnader elsertifikater i note 14. Den separate rapporteringen i note 14 inneholder en linje for elsertifikater som er kjøpt og periodisert i rapporteringsåret og en linje for elsertifikater som ikke er kjøpt, men som det må avsettes for/periodiseres pr. 31.12. i rapporteringsåret. I den separate rapporteringen må selskapet også rapportere periodens salgsvolum i MWh som er grunnlaget for elsertifikatplikten og tilhørende rapporterte elsertifikatkostnader i perioden. Det understrekes at denne rapporteringen skal gjøres på virksomhetsområdet Kraftomsetning når rapporteringen gjelder leveringsplikten.
Kostnader til avgifter for manglende annullering av elsertifikater kan også være aktuelt etter bestemmelsene i lov og forskrift om elsertifikater når det gjelder leveringsplikten. Elsertifikatpliktig energivolum i rapporteringsperioden som konsesjonær ikke har anskaffet/har planer om å anskaffe elsertifikater for utløser denne avgiften. Beregnet og avsatt avgift pr. 31.12. skal periodiseres og kostnadsføres i linjen Andre driftskostnader i note 14 på virksomhetsområdet Kraftomsetning når rapporteringen gjelder leveringsplikten. For denne avgiften skal det ikke rapporteres noe tilhørende energivolum i eRapp.
Virksomhetsområdet for nettvirksomhet kan også ha eget forbruk som utløser elsertifikatplikt. Forbrukt mengde som utløser elsertifikatplikt må rapporteres på aktuelt virksomhetsområde for nett med volum i MWh og tilhørende elsertifikatkostnader. Denne rapporteringen skal gjøres i note 14 i en særskilt rapportering med overskriften Spesifikasjon av kostnader for elsertifikater. Fra spesifikasjonen vil Sum kostnader elsertifikater automatisk overføres til linjen Kostnader elsertifikater i note 14. Spesifikasjonen i note 14 inneholder en linje for elsertifikater som er kjøpt og periodisert i rapporteringsåret og en linje for elsertifikater som ikke er kjøpt men som det må avsettes for/periodiseres pr. 31.12. i rapporteringsåret. I den separate rapporteringen må selskapet også rapportere periodens forbrukt energivolum i MWh som er grunnlaget for elsertifikatplikten.
For det egne forbruket kan kostnader til avgifter for manglende annullering av elsertifikater også være aktuelt etter bestemmelsene i lov og forskrift om elsertifikater. Elsertifikatpliktig energivolum i rapporteringsperioden som konsesjonær ikke har anskaffet/har planer om å anskaffe elsertifikater for utløser denne avgiften. Beregnet og avsatt avgift pr. 31.12. skal periodiseres og kostnadsføres i linjen Andre driftskostnader i note 14 på aktuelt nettnivå. Det skal ikke rapporteres noe tilhørende energivolum i eRapp for denne avgiften.
Elsertifikater og leveringspliktige kraftleveranser for monopolvirksomheten
Elsertifikatkostnader og/eller beregnet og avsatt avgift ved manglende annullering av elsertifikater rapporteres i note 14 på virksomhetsområdet for kraftomsetning under leveringsplikten. Av det påslaget/fortjenesten som nettselskapet beregner seg ved salg på leveringsplikt skal andelen av påslaget tilsvarende elsertifikatkostnadene og/eller avgift ved manglende annullering av elsertifikater rapporteres i note 1.1 og post 310 Energisalg – sluttbrukere eks. avgifter. På denne måten skal rapporteringen av leveringspliktige kraftleveranser vise et driftsresultat på kr. 0,- på virksomhetsområdet for kraftomsetning. Påslag/fortjeneste utover elsertifikatkostnadene og/eller avgift ved manglende annullering av elsertifikater rapporteres i note 5.1 på linjen Fortjeneste leveringspliktige kraftleveranser. OBS! Aktuelle beløp for fortjeneste overføres automatisk fra registrering/rapportering i note 1/post 310.
I rapporteringen forutsetter RME at nettselskapene kjøper og selger kraft på leveringsplikt i henhold til ordlyden i forskrift om kraftomsetning og nettjenester § 2-1a Prising av leveringspliktige kraftleveranser om ”områdepris på Nord Pool Spot” slik at det forskriftsfestede påslaget på maksimalt 5 øre per kWh de 6 første ukene overholdes. Påslag/fortjeneste utover elsertifikatkostnadene skal rapporteres på linjen Fortjeneste leveringspliktige kraftleveranser i note 5.1 også etter de 6 første ukene så lenge kunden fortsatt er på leveringsplikt.
Administrative merkostnader ved elsertifikatordningen mht. monopolvirksomhet inklusive leveringsplikten skal inngå som driftskostnader etter sin art på virksomhetsområdet for nett i eRapp. Aktuelle kostnadsposter for administrative merkostnader kan være postene 500 Lønn m.m., 600 Andre driftskostnader og 601 Avskrivninger. Gebyrer til Statnett for kontohold som elsertifikatpliktig kan inngå i kjøpskostnaden for elsertifikatene. Rapporteringen i eRapp vil for denne kostnaden følge av de regnskapsprinsipper som konsesjonæren benytter i sitt årsregnskap.
Nettselskaper kjøper kraft for å dekke eget nettap. Nettapet rapporteres i note 11 og post 411 Nettap for aktuelle nettnivå. I Elsertifikatloven § 18 Elsertifikatpliktens omfang, 3. ledd står det at kjøp av elektrisk energi for å dekke nettap ikke er beregningsrelevant. Dette innebærer at nettselskap ikke må kjøpe elsertifikater ved kjøp av kraft for å dekke eget nettap i nettvirksomheten.
Tele/Øvrig - rapportering på virksomhetsområdene Tele og Øvrig
Rapporteringspliktige konsesjonærer kan også drive næringsvirksomhet innenfor virksomhetsområdene Tele og Øvrig som spesifisert i eRapp. Disse virksomhetsområdene kan også ha eget forbruk av elektrisk kraft som utløser elsertifikatplikt. Forbrukt mengde som utløser elsertifikatplikt må rapporteres på virksomhetsområdene for Tele eller Øvrig med aktuelt volum i MWh og tilhørende elsertifikatkostnader. Denne rapporteringen skal gjøres i note 14 i en særskilt rapportering med overskriften Spesifikasjon av kostnader for elsertifikater. Fra spesifikasjonen vil Sum kostnader elsertifikater automatisk overføres til linjen Kostnader elsertifikater i note 14. Spesifikasjonen i note 14 inneholder en linje for elsertifikater som er kjøpt og periodisert i rapporteringsåret og en linje for elsertifikater som ikke er kjøpt, men som det må avsettes for/periodiseres pr. 31.12. i rapporteringsåret. I den separate rapporteringen må selskapet også rapportere periodens forbrukt energivolum i MWh som er grunnlaget for elsertifikatplikten.
Kostnader til avgift for manglende annullering av elsertifikater kan også være aktuelt etter bestemmelsene i lov og forskrift om elsertifikater. Elsertifikatpliktig energivolum i rapporteringsperioden som konsesjonær ikke har anskaffet/har planer om å anskaffe elsertifikater for utløser denne avgiften. Beregnet og avsatt avgift pr. 31.12. skal periodiseres og kostnadsføres i linjen Andre driftskostnader i note 14 på aktuelt virksomhetsområde. For denne avgiften skal det ikke rapporteres noe tilhørende energivolum i eRapp.
Administrative merkostnader i forbindelse med oppfyllelsen av elsertifikatplikten skal inngå som driftskostnader etter sin art i eRapp på aktuelt virksomhetsområde. Aktuelle kostnadsposter for administrative merkostnader kan være postene 500 Lønn m.m., 600 Andre driftskostnader og 601 Avskrivninger. Gebyrer til Statnett for kontohold som elsertifikatpliktig kan inngå i kjøpskostnaden for elsertifikatene. Rapporteringen i eRapp vil for denne kostnaden følge av de regnskapsprinsipper som konsesjonæren benytter i sitt årsregnskap.
Inntekter og kostnader fra trading-/handelsaktiviteter vedrørende elsertifikater skal ikke rapporteres på virksomhetsområdene i eRapp. Dette gjelder også for virksomhetsområdet Øvrig. Ved presentasjon av trading-/handelsaktiviteter over linjen Driftsresultat i Sum selskap (tilsvarende årsregnskapet) i skjema for Resultat, må disse transaksjonene avstemmes/elimineres.
Opprinnelsesgarantier
Opprinnelsesgarantier – rapportering i note 14 Andre driftskostnader
Opprinnelsesgarantier er en merkeordning for elektrisitet for å vise strømkunden at en mengde kraft er produsert fra en spesifisert energikilde. Ordningen ble innført med EUs første fornybardirektiv (Direktiv 2001/77/EC) i 2001 for å gi forbrukere et valg mellom fornybar kraft og ikke-fornybar kraft.
Kraftprodusenter som selger opprinnelsesgarantier får en ekstra inntekt fra sin fornybare kraftproduksjon. Det er kraftleverandørene som kjøper opprinnelsesgarantier fra kraftprodusenter. Kraftleverandørene kan da garantere overfor kunden at den kraft kunden betaler for er fornybar, og at det produseres like mye fornybar kraft som den kraftmengden kunden bruker. Ordningen med opprinnelsesgarantier er i Norge regulert og hjemlet i forskrift om opprinnelsesgarantier (nr. 1652 av 14.12.2007). Se Statnett SF og NVE/RME sine hjemmesider for mer informasjon om ordningen. Den beskrevne rapporteringen er kun aktuell for virksomhetsområdet kraftomsetning.
Opprinnelsesgarantier – rapportering på virksomhetsområdet Kraftomsetning
Kraftomsetter som selger opprinnelsesgarantier, jamfør note 7 Andre driftsinntekter, skal rapportere tilhørende kostnader ved kjøp av opprinnelsesgarantiene i en separat rapportering i note 14 på virksomhetsområdet kraftomsetning. Kostnadene skal vises på linjene 1) Kjøp fra selskap i samme konsern og/eller 2) Kjøp fra uavhengig 3. part. De volumene som kjøpene representerer skal fordeles tilsvarende i note 14, jamfør linjene Tilhørende volum i MWh. Fra den separate rapporteringen, jamfør «6) Spesifikasjon av kostnader for opprinnelsesgarantier», overføres Sum kostnader opprinnelsesgarantier automatisk til linjen Kostnader opprinnelsesgarantier som inngår i linjen «Sum driftskostnader til resultat» øverst i note 14. Ved lagring av dataene i noten overføres sum driftskostnader automatisk til skjemaet for Resultat.
RME understreker kravet om rapportering på egen linje av «Kjøp fra selskap i samme konsern» i note 14. Selskap i samme konsern vil her innbefatte alle juridiske foretak/enheter med interessefellesskap/eiermessig tilknytning hvor det kan foreligge utfordringer i forhold til prisingen av kjøpene. Administrative merkostnader som kraftomsetter pådrar seg i denne sammenheng skal inngå som driftskostnader etter sin art i eRapp.
Det vil kunne være avvikende prinsipper for rapporteringen som beskrevet og rapporteringen fra årsregnskapet i kolonnen Sum selskap i eRapp. Alle avvik avstemmes ved hjelp av kolonnen Avstemming/Eliminering og skal kommenteres særskilt i rapporteringsbildet Kommentarer.